کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پرسون:

افزایش دامنه نوسان قطعاً در بلندمدت به نفع بازار است

افزایش دامنه نوسان هم برای افزایش کارایی بازار مناسب و کمک‌کننده است و هم نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهد، و هم هیجانات را کنترل می‌کند.
تصویر افزایش دامنه نوسان قطعاً در بلندمدت به نفع بازار است

به گزارش سایت خبری پرسون، احسان همتی کارشناس بازار سرمایه درباره تصمیم بازار بورس در تغییر و افزایش دامنه نوسان اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان قطعاً در بلندمدت و کوتاه‌مدت به نفع بازار است، به این جهت که کارایی بازار را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود وقتی دامنه نوسان بیشتر و بازتر شد، آثار مثبت یا منفی اخباری که به بازار با مخابره شده سریع‌تر اثر خودش را در قیمت سهام نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان سال‌های سال در بازار سرمایه مطرح بوده ولی تاکنون به صورت عملیاتی و هدفمند به آن ورود بود؛ اظهار داشت: تصمیم؛ تصمیم خوبی است که بعد از سال‌ها گرفته شده و این می‌تواند پاسخی به یکی از مطالبات فعالان بازار باشد.

وی ادامه داد: تصور کنید خبری اعلام می‌شود که بر مبنای آن ارزش منصفانه یک سهم ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، وقتی دامنه نوسان باز باشد این ۱۰ درصد می‌تواند در یک یا دو روز تعدیل و ارزش سهم به قیمت واقعی برسد. در دامنه نوسان محدود به‌طور مثال دو درصدی برای تعدیل اثر آن تصمیم در قیمت سهم پنج یا شش روز صف خرید یا فروش ایجاد خواهد شد تا اثر تصمیم بر روی قیمت سهام اعمال شود.

همتی تصریح کرد: وقتی صف خرید یا فروش ایجاد ‌شود طبیعتا نقدشوندگی بازار تحت تأثیر قرار گرفته و دیگر سهام نقدشونده نخواهد بود. بنابراین افزایش دامنه نوسان هم کارایی را ارتقا می‌بخشد و هم آثار اخبار سریع‌تر روی قیمت سهام نمایان می‌شود و هم نقدشوندگی بازار افزایش پیدا می‌کند؛ به این جهت که می‌تواند صف‌نشینی و صفوف خرید و فروش را کاهش بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امکان حذف دامنه نوسان به طور کامل در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، گفت: دو مدل کلی دامنه نوسان وجود دارد که یکی مانند دامنه نوسان کشور ما ثابت است، مدل دیگر دامنه نوسان پویا است که در بعضی کشورها وجود دارد و براساس تغییرات قیمتی سهم در طول روز دامنه تغییر می‌کند. ولی در مجموع اگر وجود دامنه نوسان منطقی‌تر و بازتر باشد می‌تواند به بازار کمک ‌کند، البته باید ملاحظات آن را درنظر گرفت و با یک شیب متناسب و منطقی در مورد افزایش دامنه نوسان پیش رفت .

همتی در پایان این را هم گفت که اگر به جایی برسیم که دامنه نوسان به ۱۰ درصد مثبت و منفی برسد می‌توان شاهد کاهش صف خرید و فروش و منطقی شدن بازار و تعیین قیمت و معاملات یک سهم براساس پارامترهای بنیادین و واقعی آن صنعت یا شرکت بود و این رویکرد مناسبی است.

393154