غربالگری جنین در ایران ممنوع شده است؟

مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه غربالگری ژنتیک جنین حذف نشده است گفت: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، غربالگری جنین فقط با درخواست والدین و زیر نظر پزشکان متخصص انجام می‌شود.
تصویر غربالگری جنین در ایران ممنوع شده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدحامد برکاتی در این باره اظهار داشت: در حال حاضر غربالگری ژنتیکی جنین حذف نشده بلکه قرار است این غربالگری در سطح تخصصی انجام شود.

وی به موضوع نامه ای که اخیرا به امضای وی منتشر شده نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع مربوط به سامانه های سطح یک است که در متن نامه هم آمده است طبق قانون در سطح یک مراقب سلامت، ماما و پزشک عمومی نباید وارد چرخه غربالگری شوند و طبق قانون غربالگری خاص والدین و نظر تخصصی متخصص شروع خواهد شد در این صورت این موضوع را مجاز دانسته که براساس قانون پوشش بیمه ای انجام شود.

بر اساس این گزارش، در متن نامه ای که به امضای سیدحامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با موضوع حذف غربالگری ناهنجاری جنین از سامانه های الکترونیک منتشر شده بود، آمده است که نظر به ابلاغ قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت مطابق با تبصره ۳ ماده ۵۳ و ممنوعیت پیشنهاد و درخواست غربالگری ناهنجاری جنین در سطح یک ارائه خدمت، خواهشمند است دستور فرمایید مراقبت های غربالگری ناهنجاری جنینی هفته ۱۱ تا ۱۳ و نیز هفته ۱۵ تا ۱۷ از سامانه های الکترونیک سلامت حذف شود.

همچنین در لیست گزارش های دوره ای نیز کدهای ۱۱۱۳۸۷ (تعداد مادرانی که غربالگری ناهنجاری جنین انجام داده) و ۱۱۰۰۹۱ (تعداد مادران با نتیجه پرخطر در غربالگری جنین) از سامانه سیب حذف شود.

افروز صفایی فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور نیز پیشتر اعلام کرد که از سال ۹۲ توانستیم با انجام آزمایشات از تولد ۸۴۰۰ کودک دارای معلولیت پیشگیری کنیم. برای پیشگیری از معلولیت کودکان، از سال ۹۲، ۲ میلیون مورد مشاوره ژنتیک انجام شدکه این مشاوره ها قبل از ازدواج، بعد از ازدواج، قبل بارداری و حین بارداری انجام شده است.

393101

مطالب مرتبط