اینترنت هر گیگ ۴۰ هزار تومان!

بر اساس قانون تعرفه اینترنت برای سیم کارت دائمی بین ۳ تا ۴۰ هزار تومان است و اپراتور اجازه دارند، در این محدوده بسته اینترنتی تعریف کند.
تصویر اینترنت هر گیگ ۴۰ هزار تومان!

به گزارش سایت خبری پرسون، در روزهای اخیر حذف بسته‌های پرمخاطب اینترنت و گرانی سایر بسته‌ها در اپراتورهای همراه منجر به اعتراض مردم در فضای مجازی شده است و درخواست‌های متعددی از سوی مخاطبان برای رسیدگی این موضوع داشتیم. برای رسیدگی بیشتر به تماس های متعدد با مسئولان اپراتور ایرانسل و همراه اول گرفتیم اما مسئولان اپراتور ایرانسل از پاسخ گویی به علت حذف بسته های شبانه و بلند مدت و همچنین افزایش تعرفه های اینترنت از پاسخ گویی سر باز زدند.

یکی از کارشناسان اپراتور همراه اول که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شبکه اینترنت ثابت و همراه کشور به حد اشباع رسیده است. مشکلاتی که در دوران کرونا داشتیم، به واسطه کاهش زیرساخت‌ها بود. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با درآمد بیشتر انجام می‌شود. با این درآمدها اپراتورهای ثابت و همراه نمی‌توانند، سرمایه‌گذاری کنند. در حوزه ارتباطات با مبلغ کم امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد. دولت اجازه افزایش قیمت به‌شرط افزایش کیفیت اینترنت و سرمایه‌گذاری داد.

در خصوص حذف بسته‌های پرمخاطب نیز مدعی هستند، بسته‌های پرمخاطبی که جدیداً حذف شده است، از گذشته وجود داشت و برای جذب مخاطب بیشتر بود. در حال حاضر این بسته‌ها برای اپراتورها توجیه اقتصادی ندارد. با ورود تکنولوژی 4g در سال ۱۳۹۶ بسته‌های بلندمدت را ارائه دادیم. در آن زمان ظرفیت شبکه خالی بود و قصد تشویق مردم را داشتیم. در حال حاضر بعد از گذشت ۵ سال سیاست‌های قبلی پاسخگو نیست. نباید مردم را به استفاده بیشتر تشویق کنیم. استفاده از اینترنت باید منطقی و عادلانه باشد. باید افرادی که نیاز دارند از اینترنت استفاده کنند. اگر ارزان باشد مردم از صبح تا شب استفاده می‌کنند.

اپراتورها زیر بار افزایش قیمت هم نرفتند و در این خصوص به خبرنگار گسترش نیوز گفتند، در روزهای اخیر اپراتورها بسته‌های خود را حذف کرده‌اند. هنوز افزایش قیمتی نداشتیم. تعرفه اینترنت ثابت و موبایل تغییر نکرده است و در آینده نیز تغییر نخواهد کرد. تعرفه اینترنت برای سیم‌کارت دائمی بین ۳ تا ۴۰ هزار تومان است و اپراتور اجازه دارد در این محدوده بسته اینترنتی تعریف کند. اپراتورها در کف قیمت یا کمتر از ۳ هزار تومان بسته ارائه می‌کردند و این موضوع هم به‌واسطه رقابت بیشتر بود. هیچ‌کدام از این موارد غیرقانونی نیست. تمام این تغییر روندها به‌شرط افزایش کیفیت است.

پیرامون زمان افزایش کیفت هم مدعی هستند که سرمایه‌گذاری میلیاردی و چندین ماه زمان لازم دارد. همه کالاها افزایش قیمت داشتند اما اپراتورها اجازه افزایش قیمت نداشتند. درآمد ریالی است اما هزینه‌های اپراتورها همه دلاری است. با وجود تحریم‌ها این هزینه‌های دلاری چند برابری می‌شود. باید تعرفه‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کرد تا امروز کیفیت اینترنت ما هم متناسب با کشورهای همسایه می‌شد.

مردم ناچار به پذیرش افزایش قیمت می‌شوند؟

با توجه به صحبت‌های مطرح‌شده، اپراتورها مخاطب خود را جذب کرده‌اند و حالا که دیگر نیاز به جذب مخاطب ندارند از قوانین و اینترنت گیگی ۴۰ هزار تومان صحبت می‌کنند. دولت هم به کلی خود را کنار کشیده است و به جای حمایت از مردم و پرداخت یارانه به اپراتوها برای ثبات قیمت تنها شرط افزایش کیفیت را گذاشته است. بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد افزایش کیفیت باشیم. گسترش نیوز در ماه‌های آینده نیز پیگیر این موضع و بررسی کیفیت اینترنت خواهد بود. نظرات خود را درباره کیفیت اینترنت و قیمت بسته‌های اینترنتی با ما در میان بگذارید.

392506