یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تجارت 12 میلیارد دلاری ایران و عراق در سال گذشته

یک عضو اتاق بازرگانی ایران از صادرات 12 میلیارد دلاری ایران به عراق در سال گذشته خبر داد، گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته تا پایان دی ماه سال 1400 مبادلات تجاری ایران به عراق 9 میلیارد دلار بوده که با سه میلیارد دلار سه ماه پایانی سال گذشته در مجموع 12 میلیارد دلار ارزش صادرات ایران به عراق بوده است.
تصویر تجارت 12 میلیارد دلاری ایران و عراق در سال گذشته

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: این حجم معاملات به جز صادرات برق و انرژی بوده است که صادرات انرژی از سوی وزارت نیرو صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه عراقی ها بیشتر چه کالاهایی را از ایران خریداری می کنند؟ پاسخ داد: تمامی کالاهایی که در ایران تولید می شود در عراق مشتری دارد، مصالح ساختمانی شامل سیمان، کاشی، آهن در رتبه نخست و سپس محصولات غذایی در جایگاه دوم قرار دارد.

یک عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با کاهش ویروس کرونا و آغاز پذیرایی عراقی ها از زائران ایران به کربلا و نجف اشرف بازار تجارت بین دو کشور مجددا رونق گرفته است.

آل اسحاق به موضوع نام گذاری سال از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد، گفت: چند سالی است که مقام معظم رهبری سال را با موضوع تولید نامگذاری می کنند که این نشان از ارزشمند بودن و توجه بالای نظام به عرصه تولید دارد، بنابراین باید مسئولان دولتی همت شان را در بالا بردن ظرفیت تولید کشور بیفزایند.

وی خاطرنشان شد: تولید موجب افزایش کالا، کاهش قیمت، از بین رفتن بیکاری و به دنبال آن افزایش صادرات و نهایتا کسب ارز برای کشور خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: امریکایی ها این روزها از طریق اقتصاد وارد جنگ با ایران شده اند و ما باید با تولید کالای با کیفیت و افزایش صادرات از این جنگ نابرابر اقتصادی با موفقیت بیرون آییم.

گفتگو از: محمدخادمی

391660

مطالب مرتبط