راس ماه‌ها، ماه رمضان است

نماینده رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا گفت: اگر انسان، ماه رمضان پرمعنویت و پرتوفیقی داشته باشد، سالش به سلامت خواهد بود.
تصویر راس ماه‌ها، ماه رمضان است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا طی سخنانی در مراسم ضیافت رمضان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا با اشاره فضیلت های ماه مبارک رمضان گفت: تعابیری که در روایات راجع به ماه مبارک رمضان وجود دارد، همه نشان از اهمیت خاص و ویژگی خاص این ماه شریف است.

وی افزود: شاید اوج این تعابیر راجع به ماه مبارک رمضان در خود خطبه شعبانیه رسول گرامی اسلام (ص) باشد که در ابتدای ماه مبارک خطاب کردند و فرمودند: « أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ». ای انسان ها ماه خدا به سوی شما رو کرده است خداوند در این ماه شریف که دارای این ویژگی سه گانه یعنی رحمت و مغفرت و برکت است، به شما رو کرده است. و در ادامه میفرمایند که « هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه » ماهی است که شما به ضیافت الهی ، مهمانی الهی دعوت شدید. « أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ » خواب شما در این ماه عبادت است و نفس‌ها ، حکم تسبیح الهی دارد.

حجت الاسلام واعظی افزود: همچنین می‌فرمایند « هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار » این ماهی است که اولش رحمت، وسطش مغفرت و آخرش استجابت دعاها و رهایی از جهنم است. این برکت این ماه است.

وی یادآور شد: روایتی از امام صادق (ع) وجود دارد که هشام ابن سالم این روایت را نقل میکند و مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب این روایت را آورده که امام صادق علیه السلام می فرمایند: « إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ » اگر ماه رمضان ماه سالمی باشد، و منظور از سالم یعنی یک ماهی که انسان در آن ماه گناه نکند، طاعت و بندگی داشته باشد، ماهی که به لحاظ معنوی انسان رشد کند، ماهی که با آلودگی ها همراه نباشد و با غفلت ها و آلودگی ها توام نباشد و به اصطلاح، انسان، سالم و موفق از آن ماه بیرون بیاید. اگر انسان ماه رمضان سالمی داشته باشد، سال سالمی دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا تصریح کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند: « رَأسُ السَّنَةِ شَهرُ رَمَضانَ » راس و گل سرسبد ماه های سال، ماه رمضان است که اگر این سالم باشد، سال سالم هست. مثل این می ماند که سر انسان، مغز انسان که شعور انسان و در واقع فرمانده اجزای انسان است، اگر سر انسان سالم باشد خود گویای سلامت طبیعی انسان است و اگر اختلال در سر و کانون متفکره انسان باشد، انسانِ مختل و ناسالمی می‌شود.

وی گفت: راس ماه‌ها ، ماه رمضان است که اگر انسان، ماه رمضان سالم و پر معنویت و پر توفیقی داشته باشد، سالش به سلامت خواهد بود.

حجت الاسلام واعظی تصریح کرد: برای استفاده حداکثری از برکات این ماه شریف، باید ببینیم چه چیزی بیشتر از هر چیزی در این ماه مورد تاکید قرار گرفته است. باز هم مراجعه می کنیم به همان خطبه شعبانیه و در آنجا شخصی از پیامبر گرامی اسلام سوال می کند که چه کاری از همه کارها بافضیلت تر است؟ حضرت می فرمایند که اجتناب از حرام های الهی، پرهیز از گناه، افضل اعمال است. اگر قبلا فرد، بی محابا غیبت می کرده ، در این ماه زبانش را کنترل کند، اگر خدای ناکرده مبتلا به دروغ بوده، دروغ نگوید، مبتلای به نگاه نامحرم، گناهان چشمی بوده، بداند که خداوند به او آگاه هست. خداوند به نیت های بدی که بر قلب انسان می‌گذرد، آگاه هست. انسان اگر گناه نکند، خود این از افضل اعمال این ماه شریف است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا اضافه کرد: اساسا گناه نکردن از ارکان تقوا و از اصلی ترین رکن‌های متقی بودن، پرهیز از محارم الهی است و اساسا فلسفه روزه درواقع تقویت تقواست تا انسان متقی شود.

وی ادامه داد: در آیه 183 سوره بقره می فرماید که « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » در این آیه فلسفه تشریع روزه را بیان می‌کند و می فرماید که ای کسانی که ایمان آوردید، این روزه بر شما واجب شد. ادیان الهی قبل از اسلام هم روزه بر آنها واجب بود و روزه فقط اختصاص به امت محمدی (ص) ندارد و آن کسانی که قبل از شما بودند، در دیگر ادیان الهی بر آنها هم روزه واجب بود . چرا ؟ چون لعلکم تتقون.

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: روزه تمرین توجه به حرام‌ها، پرهیز از برخی از امور و اینکه انسان به خاطر خدا دم فروبندد از خوردن و آشامیدن و برخی دیگر از امور و این ها تمرین تقواست و پرهیز از گناهان، از ارکان تقواست.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا اضافه کرد: امر دیگری که باید توجه داشته باشیم، این است که در کلیه امور عبادی که حالا روزه هم یکی از امور عبادی است ، یکی از مسایل مهم در عبادت ها، نیت است که انسان خالصا روزه بگیرد. لذا خداوند می فرمایند : « الصوم لی و انا اجزی به » یعنی روزه برای من است و منِ خدا جزا و پاداش روزه دار را می‌دهم چون روزه دار برای من روزه گرفته است.

وی گفت: نیت بسیار مهم است که انسان برای خدا و جلب رضایت الهی و طاعت او روزه بگیرد و نیت توجه الی الله داشته باشد و در ایام روزه داری، قلبش را متوجه کند به حضرت حق. این مساله خیلی مهم است و در روایات آمده و به عنوان مثال امام حسن مجتبی ع می فرمایند که: «خلص العمل فان الناقد بصیر بصیر» یعنی عملت را برای خدا خالص کن، چرا که خداوند ناقد بصیر است.

حجت الاسلام واعظی تصریح کرد: این ناقد و نقد در واقع اصطلاح زرگری و صرافی است. در زرگری وصرافی به کسی که محک می زند طلا را و مشخص می کند که عیارش چقدر است و چقدر غیر طلا قاطی است در آن، می گویند ناقد.

وی افزود: امام علیه السلام می فرمایند که ناقد اعمال ما خداوند است و عیار عمل ما را می سنجد، که این عمل ما چقدر در آن ریا و خلوص است، چقدر برای خدا و چقدر برای خودنمایی است ، چقدر اخلاص در آن است. به همین خاطر است که امام حسن مجتبی می فرمایند که عمل را خالص کن و حواست باشد که چه کسی اعمال من و شما را نقد می‌کند. خدایی که از رگ گردن به ما نزدیک تر است و درون ما را می داند و زوایای قلب ما برایش مشهود است.

واعظی تصریح کرد: نیت خیلی مهم است و اخلاص در عمل را از خدا بخواهیم و در این ابتدای ماه مبارک از خود خداوند استمداد کنیم و از او با خلوص نیت بخواهیم که نیت و عمل ما را به لطف و کرمش خالص بگرداند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن در ماه رمضان گفت: مساله بعدی تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان است. خود قرآن هم زمانی که می خواهد ماه رمضان را معرفی کند می فرماید که: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» یعنی در معرفی ماه رمضان نمی گوید شهر الرمضان کتب علیهم الصیام ، نمی گوید ماه رمضان، ماهی هست که روزه بر شما واجب شده و در تعریفش می‌گوید الذی انزل فیه القرآن . یعنی برجسته ترین ویژگی و صفت معرف برای ماه مبارک رمضان، این است که قرآن در آن نازل شده و تلاوت قرآن در این ماه توصیه شده است. البته در کل سال دعوت شدیم تا می توانیم قرآن بخوانیم.

وی افزود: قرآن خواندن باید توام با تدبر باشد و تدبر در قرآن یعنی زمانی که رسیدی به آیه عذاب تامل کنی و سعی کنی آن حالت خشیت و خوف الهی به دلت مستولی بشود. وقتی آیات وعده های الهی را می خوانیم، تدبر کنیم تا آن شوق نسبت به آن وعده ها در دلمان بیاید. آن آیاتی که آیات معارفی ست را وقتی می خوانیم در آنها تامل و دقت کنیم.

حجت الاسلام واعظی اظهار داشت: باید سعی کنیم از آیاتی که راجع به امت گذشته است عبرت بگیریم و با تامل در آن آیات، به حجم معارف و خلوص و صفای باطن و قلبی خودمان بیفزاییم. در خواندن قرآن کمیت گرای محض نباشیم یعنی بخواهیم سریع صفحات را طی کنیم بدون اینکه در آیات تدبر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به مساله اعتلای در عبادت تاکید فراوان شده است. اصولا اینجور تاکید شده که شوقتان را به عبادت حفظ کنید و به قدری عبادت نکنید که کسالت بار بشود برای شما. یا وقتی قلب انسان اقبال ندارد، نباید عبادت زیاد را به خودمان تحمیل کنیم. در حکمت 34 نهج البلاغه آمده که : « إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً » .

حجت الاسلام واعظی تصریح کرد: این قلب ما یک زمانی کشیده می‌شود به طرف عبادت و یک زمانی زیاد رغبت ندارد و دقت کنیم عبادات مخصوصا مستحبات را زمانی انجام بدهیم که دل شوق دارد به عبادت. بزرگان توصیه می کنند که عبادتتان را هنگامی قطع کنید که هنوز هم شوق دارید که ادامه بدهید. مثلا سر به سجده گذاشتید و با خدا یک حالت انس ایجاد شده و حالت قلبی بسیار مناسبی دارد و در آن حالت انسان عبادت را قطع کند و آنقدر ادامه ندهد که نفس خسته و بی رغبت بشود. همیشه باید انسان شوق به عبادت را در خودش نگه دارد و با خستگی عبادت نکند.

وی با بیان اینکه نماز یک عبادت وقت دار است، گفت: مثلا نماز ظهر و عصر ممکن است کلا 10 دقیقه طول نکشد اما أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ ، یعنی برای نماز ظهر و عصر از اذان ظهر تا اذان مغرب، یعنی یه زمان چند ساعته قرار داده شده و این برای این است که انسان گاهی در تنگناست و در وضعیت مناسبی نیست و این زمان برای این قرار داده شده که انسان بتواند آن حالت آمادگی و حضور قلب را در نمازش داشته باشد که بتواند در حالت فشار روحی و عصبانیت و غیره نماز نخواند و نماز که از عبادت های اصلی و ارکان است را با توجه و مراقبت بخواند.

وی خاطرنشان کرد: باید مراقبت بشود از این زمان مبارک، از این ماهی که ماه مغفرت، فضیلت، برکت است و خدای ناکرده فرصت از دست انسان نرود و محروم واقعی کسی است که این ماه با این درجه از برکت و تفضل الهی برش بگذرد و آن شخص موفق به توبه و استغفار و جلب مغفرت و رحمت الهی نشود.

حجت الاسلام واعظی تصریح کرد: در روایت داریم که هشام بن حکم از امام صادق علیه السلام این روایت را نقل می کنند که حضرت فرمودند: « مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ » کسی که ماه رمضان بر او بگذرد و مورد غفران الهی قرار نگیرد تا سال بعد امید مغفرت نداشته باشد مگر اینکه در نهم ذیحجه در صحرای عرفات بتواند حضور پیدا کند.

وی افزود: این نکته، این را میرساند که وقتی دریای رحمت و مغفرت الهی در ماه رمضان به جوشش درمی آید و خدا با جلوه رحمتش با انسان ها برخورد می‌کند، اگر کسی آنقدر غافل و کم توفیق و شقی باشد که در چنین روزها و شب هایی که درهای رحمت و غفران الهی باز است، اگر موفق به توبه و غفران الهی نشود، بداند تا ماه رمضان بعد، دیگر شانس ندارد مگر در عرفه که اگر در صحرای عرفات باشد در آنجا جلوه غفران و رحمت الهی هست‌.

حجت الاسلام واعظی اظهار داشت: ان شاء الله بعد از ماه رمضان ما حالمان متفاوت با قبل از ماه رمضان شده باشد و اثر معنوی این رمضان شریف را در روح و جانمان احساس کنیم. در این روزها و شبها باید سبک زندگی مان را تغییر بدهیم و وقت و کار و شرایط زندگی را مدیریت کنیم که اوقاتی را بگذاریم برای خلوت کردن با خدا و برخی از دعاها و نمازهایی که در این شب و روزهای ماه رمضان وارد شده. شرایط زندگیمان را به گونه ای بگذاریم که بتوانیم این لیالی قدر را درک کنیم و این فرصت انس با خدا را از دست ندهیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا گفت: ما نباید آمادگی روحی برای درک شدن فیوضات شب های قدر را بگذاریم برای شب های 19 و 21 و از همین روزهای اول باید سعی کنیم که پاک بشویم از گناهان و غفلت ها و آنچه که باعث دوری ما از حضرت حق شده است.

وی در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که ز کجا بفهمیم که عمل خالص هست؟ در این موارد شاخص چیست و راهکار شما چیست؟ گفت : گاهی فرد در این مساله دچار وسواس می شود که نکند عمل ما، ریا باشد ، فرد نماز شب نمی خواند و مسجد نمی‌رود و تلاوت قرآن را در حضور دیگران انجام نمی دهد . نباید نه افراط کنیم و نه تفریط.

واعظی ادامه داد: در قرآن در سوره قیامت داریم که « بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ» ⁸. اگر ما خودمان به خودمان مراجعه کنیم و کلاهمان را قاضی کنیم، فرد خودش می تواند بفهمد که الان برای خودنمایی کاری را انجام میدهد یا چون خدا دوست دارد آن کار را انجام میدهد. اینها درواقع درونی هست و شاخص کمی ندارد و هرکسی اعرف هست به حال و درون خودش.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشجویان ایرانی در اروپا گفت: مسیر خلوص حرکت کردن یک چیز دفعی نیست و تمرین می خواهد و ما در مسیر خلوص نیت و کسب اخلاص باید حرکت کنیم. هم تمرین کنیم و هم از خدا بخواهیم و هم با نفسمان مقابله کنیم.

منبع: فارس

391179