بهاحتمال زیاد شما هم نام تیک تاک را شنیدهاید، شبکهای اجتماعی که این روزها طرفداران زیادی بین نوجوانان و جوانان پیدا کرده است. تیک تاک در سالهای اخیر با جذب بخش بزرگی از نسل جدید، بهتدریج تبدیل به غولی ویدئومحور در کنار سایر شبکهها شده است. اگر شما هم مایلید درباره این شبکه اجتماعی بیشتر بدانید، همراهمان باشید. در این مقاله علاوه بر آموزش چگونگی نصب و راه اندازی تیک تاک، درباره ظرفیتهای این شبکه برای توسعه برند و تبلیغات کسبوکارها نیز صحبت کردهایم.
برنامه تیک تاک چیست؟
تیک تاک شبکهای اجتماعی است که سال ۲۰۱۶ در چین راهاندازی شد، هرچند در چین نام دیگری دارد. پس از گذشت ۱ سال و موفقیت اولیه، شرکت بایتدنس نسخه بینالمللی این برنامه را هم راهاندازی کرد.
تیک تاک در مدت کوتاهی توانست به استارتآپی مشهور با نرخ رشد بالا تبدیل شود. این برنامه در حال حاضر ۵۰۰میلیون کاربر فعال دارد و توانسته با اسنپچت و اینستاگرام وارد رقابت شود. توجه گسترده نسل جدید به این برنامه باعث شده است که کسبوکارها هم به فکر استفاده از ظرفیتهای احتمالی این شبکه بیفتند.
آموزش گامبهگام نصب و راهاندازی برنامه تیک تاک
استفاده از تیک تاک حتی برای کسانی که تجربه استفاده از اینستاگرام را دارند هم میتواند گیجکننده باشد. برای آنکه بتوانید سریع با این برنامه آشنا شوید و از آن استفاده کنید، مراحل نصب و راهاندازی آن را گامبهگام توضیح دادهایم.
۱. دانلود برنامه تیک تاک و ورود به آن
با مراجعه به گوگل پلی یا اپ استور بهراحتی این برنامه را دانلود کنید. برای ورود به تیک تاک میتوانید با استفاده از حسابهای کاربری جیمیل، توییتر و یا فیسبوک حساب کاربری ایجاد کنید. البته اگر مایل به این اتصال نیستید، میتوانید نام کاربری و گذرواژه جدید ایجاد کنید.
۲. ویرایش حساب کاربری
بهمحض واردشدن به برنامه، وارد صفحه اصلی میشوید. درباره این صفحه بعدا صحبت میکنیم. از بین آیکونهای پایین صفحه، سمت راستی (آیکونی که شبیه انسان است) را لمس کنید تا وارد حساب کاربری خود شوید. سپس گزینه ویرایش را انتخاب کنید. اول یک عکس یا ویدئو انتخاب کنید. همچنین میتوانید در قسمت توضیحات درباره خودتان چیزهایی بنویسید. در صورت تمایل، میتوانید لینک سایر شبکههای اجتماعی ویدئومحور خود مانند یوتیوب و اینستاگرام را هم وارد کنید.
۳. تعامل با سایر کاربران و شخصیسازی ویدئوها
پس از ویرایش و تکمیل اطلاعات حساب کاربری، به صفحه اصلی برگردید. اگر دنبالکننده داشته باشید، ویدئوهای آنها به شما نمایش داده میشود. اگر بدون دنبالکننده هستید، خود شبکه ویدئوهای پربازدید را تصادفی نمایش میدهد. با دنبالکردن افراد و تعامل با محتوایشان بهتدریج ویدئوهای نمایشدادهشده برای شما بر اساس علایقتان انحصاریتر خواهد شد.
۴. لایککردن، کامنتگذاشتن و بازنشر ویدئوها
هنگام تماشای هر ویدئویی، سمت راست تصویر ۳ گزینه میبینید. گزینه قلب همان لایککردن است. گزینهای که شکل ابر با ۳ نقطه درونش است، محل نوشتن و خواندن نظرات است. با آخرین دکمه که شکل فلش است هم میتوانید محتوا را بازنشر کنید. اگر از ویدئویی خوشتان آمد و خواستید نگاهی به پروفایل منتشرکنندهاش بیندازید، کافی است انگشت خود را از گوشه سمت راست به بیرون بکشید تا صفحه کاربر نمایش داده شود.
۵. جستوجوی ویدئوها
آیکون ذرهبین را لمس کنید تا وارد بخش جستوجو شوید. در این بخش میتوانید نام کاربری یا نام ویدئو را جستوجو کنید. همچنین زیر نوار جستوجو، حسابهای کاربری مشهور و محتواهای پرطرفدار آورده شدهاند. زیر نوار جستوجو فیلترهای مختلفی وجود دارند که برای جستوجوی دقیقتر به شما کمک میکنند.
۶. دنبالکردن افراد در تیک تاک
برای دنبالکردن افراد کافی است علامت بعلاوه زیر تصویرشان را لمس کنید. همچنین با ورود به صفحه کاربری هر فرد و لمس عبارت Follow نیز به جمع دنبالکنندگان آن حساب اضافه میشوید.
اگر نام کاربری کسی را میدانید و میخواهید او را دنبال کنید، میتوانید آن را در نوار جستوجو نوشته و با فیلتر «نام کاربری» او را پیدا کنید. یکی دیگر از روشهای یافتن و دنبالکردن افراد، استفاده از «تیک کد» است. «تیک کد» کدی اختصاصی است که با اسکنکردنش میتوانید مستقیم وارد صفحه کاربری مدنظر شوید. این کد بهخصوص برای حسابهای تجاری و کسبوکارها مناسب است و میتوانند با چاپ تیک کد بهشکل فیزیکی و نصب آن در محیط کار، امکان دسترسی افراد را فراهم کنند.
چطور در تیک تاک محتوا تولید کنیم؟
حال که با کلیات تیک تاک آشنا شدید، وقت آن رسیده که خودتان هم دست به کار شوید و تولید محتوا کنید. همانطور که گفتیم تیک تاک شبکه اجتماعی ویدئومحور است، پس برای تولید محتوای ویدئویی باید مراحل زیر را طی کنید.
۱. بخش ضبط ویدئو در برنامه تیک تاک
علامت بعلاوه بزرگ در پایین صفحه اصلی را لمس کنید. با این کار دوربین تلفن شما فعال میشود. میتوانید با لمس آیکون دوربین در حال چرخش (گوشه بالا سمت راست) دوربین جلو یا عقب تلفن همراه را فعال کنید.
سمت راست علامتهایی میبینید که هرکدام ابزارها و امکانات مختلفی برای ضبط ویدئو در اختیارتان میگذارند. کاربرد هرکدام از این ابزار را برایتان توضیح دادهایم:
- سرعت (speed): امکان تغییر سرعت ضبط ویدئو از آهسته تا تند.
- زیبایی (Beauty): حذف لکههای پوستی و صافکردن صورت.
- فیلترها (Filters): تغییر رنگ و جلوه دوربین.
- تایمر (Timer): امکان تنظیم مدتزمان فیلمبرداری.
- فلاش دوربین.
علاوه بر این ابزارها، در بالای صفحه گزینه اضافهکردن موسیقی و افکتهای صوتی هم وجود دارد.
در پایین صفحه، آیکون آپلود در سمت راست و آیکون افکتها در سمت چپ قرار دارد. وقتی آیکون افکتها را لمس کنید، صفحهای باز میشود و تعداد زیادی افکت مختلف تصویری در اختیار شما قرار میدهد. با لمس آپلود نیز امکان بارگذاری ویدئوهایی را خواهید داشت که از پیش ضبط کردهاید.
در پایینترین بخش صفحه نواری مشکی وجود دارد که با استفاده از گزینههایش میتوانید زمان فیلمبرداری را تعیین کنید یا با استفاده از گزینه Photo Templates بهجای ویدئو، اسلایدشو بسازید.
۲. ضبط ویدئو در تیک تاک
با فشردن و نگهداشتن انگشت روی دکمه قرمزرنگ، ضبط ویدئو آغاز میشود. میتوانید ویدئو را کامل یا تکهتکه ضبط کنید. اگر نمیخواهید مدام دستتان را روی دکمه قرمز نگاه دارید، از گزینه تایمر استفاده کنید.
۳. ویرایش ویدئو در تیک تاک
پس از ضبط ویدئو، میتوانید ویرایشش کنید. در این بخش تقریبا همه امکانات قبلی بهاضافه برخی ابزارهای جدید در اختیار شماست. میتوانید به ویدئوی خود نوشته، موسیقی یا استیکر اضافه کنید. پس از ویرایش، روی گزینه Next بزنید. با این کار به صفحهای جدید منتقل میشوید که در آن میتوانید ضمن اضافهکردن متنی مختصر و نوشتن هشتگهای مدنظرتان، تنظیمات نهایی پیش از انتشار ویدئو را انجام دهید، مثلا کامنتگذاری را فعال یا غیرفعال کنید.
اگر هنوز از انتشار ویدئو مطمئن نیستید، میتوانید با لمس گزینه Drafts آن را برای مدتی ذخیره کنید.
۴. امکان همخوانی در تیک تاک
یکی از قابلیتهای منحصربهفرد تیک تاک، همخوانی با دیگران است. هنگام انتشار یک ویدئو اگر مایلید دیگران ویدئوی همخوانی خودشان را کنار ویدئوی شما قرار دهند، میتوانید گزینه Duet را فعال کنید. همچنین اگر خود شما قصد دارید به همخوانی یک ویدئو اضافه شوید، هنگام تماشای ویدئو روی گزینه بازنشر بزنید و از بین گزینهها عبارت همخوانی (در صورت فعالبودن از سوی ناشر پست) را لمس کنید. اینطوری دوربین شما فعال میشود و با فشردن دکمه قرمز همخوانی میکنید.
۵. شرکت در چالشها
مثل سایر شبکههای اجتماعی، در تیک تاک نیز چالشهای مختلفی برگزار میشود. چالش زمانی مطرح میشود که پست یا پستهایی با هشتگ چالش پربازدید شوند. در این مواقع تعداد زیادی از کاربران محتوایی مشترک را به اشتراک میگذارند.
شرکت در این چالشها باعث بیشتر دیدهشدن محتوای شما میشود.
استفاده از تیک تاک برای توسعه برند؛ نکاتی برای کسبوکارها
تیک تاک یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای تبلیغات با هدف جذب مشتریان و مخاطبان جوانتر است. بر اساس آمارها، بیش از ۹۰درصد کاربران این شبکه افراد زیر ۵۰ سال هستند و شمار زیادی از آنها نوجواناند.
این یعنی اگر شما کسبوکاری دارید که جامعه هدفش جوانان هستند، میتوانید از ظرفیتهای این شبکه در حوزه بازاریابی ویدئویی بهرهمند شوید. البته پیش از آنکه سراغ نکات مهم برای استفاده بهینه از این شبکه اجتماعی برویم، بهتر است با انواع تبلیغات در تیک تاک آشنا شویم.
انواع تبلیغات در تیک تاک
۱. تبلیغات بالای صفحه
این تبلیغات در بالای صفحه اصلی هر کاربر نمایش داده میشود و احتمال دیدهشدن و تأثیرگذاری تبلیغ را بسیار افزایش میدهد.
۲. تبلیغات داخل فید شخصی
این تبلیغات مشابه استوریهای اینستاگرام است، کل صفحه را در بر میگیرد و زمان ایدئالش ۱۵ ثانیه است.
۳. تبلیغات مبتنی بر طراحی افکتها
میتوانید با ساخت افکتهای ویژه و گنجاندن برندتان در آن افکت تبلیغ کنید. این کار کوچک و ساده، اما تأثیرگذار است و میتواند برندتان را سریع معروف کند.
۴. تبلیغات مبتنی بر هشتگسازی
میتوانید با ساخت هشتگهای مرتبط با محصولتان و تولید محتوای مناسب و جذاب، برندتان را در تیک تاک معرفی کنید.
چند توصیه برای کسبوکارها
۱. ترندهای رایج بین کاربران را رصد کنید
این راهبرد باید در تمام شبکههای اجتماعی به کار گرفته شود. در تیک تاک نیز مثل تمام شبکههای اجتماعی دیگر، موضوعاتی پرطرفدار وجود دارد. این موضوعات را شناسایی و از آنها بهنفع محتوای تولیدی خود استفاده کنید.
۲. رویکرد غیرتبلیغی داشته باشید
برخلاف اینستاگرام، تیک تاک به محتوای ساختگی چندان مجال بروز نمیدهد. این شبکه بین طرفدارانش به شبکهای سهلگیر مشهور است که در آن خبری از زرقوبرقهای بلاگرها نیست. پس اگر قصد دارید برای خودتان جایی در تیک تاک پیدا کنید، باید زبان قشر نوجوان و جوانش را یاد بگیرید. رویکردی صادقانه اتخاذ کنید و از همان ابتدای کار محتوای تبلیغی خیلی رسمی نسازید.
۳. در چالشهای تیک تاک شرکت کنید
همانطور که گفتیم، شرکت در چالشها باعث میشود بیشتر دیده شوید. به چالشهای خلاقانه مرتبط با محصولتان فکر کنید، چالشی راه بیندازید و با هشتگهای مناسب آن را پربازدید کنید.
۴. یادتان نرود محل کسبوکار خود را معرفی کنید
برای بسیاری از کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای محلی و کوچک، صحبتکردن درباره محل کار و نشاندادن خودمانی آن میتواند مناسب باشد.