انتشار کتاب صوتی «کمی‌دیرتر» با صدای سید‌ مهدی شجاعی

کتاب صوتی «کمی‌ دیرتر» توسط انتشارات نیستان منتشر و بر روی اپلیکشن‌های طاقچه،‌ کتابراه و فیدیبو قرار گرفت.

تصویر انتشار کتاب صوتی «کمی‌دیرتر» با صدای سید‌ مهدی شجاعی

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشارات نیستان نسخه صوتی رمان «کمی‌دیرتر» را با صدای سید مهدی شجاعی روانه بازار نشر کرد. انتشار جلد دوم این رمان اخیرا باحاشیه‌هایی همراه شده بود.

سید مهدی شجاعی در این رمان تلاش کرده است به این سؤالات پاسخ دهد که منتظر واقعی ظهور باید چگونه باشد؟ آیا می‌‌توانیم بی‌هیچ قیدوشرطی خود را از منتظران امام عصر بدانیم؟

این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز. رمان با یک اتفاق شگفت و غریب آغاز می‌شود، جشن نیمه‌شعبان و مجلسی پرشور و بسیاری که فریاد «آقا بیا» سر داده‌اند… در این میان جوانی فریاد سر می‌دهد که: «آقا نیا…» و این شروع جذاب ما را با شخصیت‌هایی آشنا می‌کند که همه مدعی انتظارند اما وقتی هنگام عمل می‌رسد به شعارها می‌رسند، آن را نمی‌کنند که می‌گفتند. رمان در فضایی مکاشفه‌گونه و بی‌زمان پیش می‌رود و در آن، آدم‌های مختلف را در مواجهه با موضوع انتظار می‌بینیم و در نهایت به کشف چرایی جمله «آقا نیا»ی جوان می‌رسیم. این رمان از شجاعی چه در زمان انتشار و چه در سال‌های بعد از آن حواشی بسیاری را به همراه داشت.

شجاعی در این رمان همه اقشار و همه آدم‌ها را با بهانه‌هایشان برای نخواستن امر ظهور، دقیق و ظریف معرفی می‌کند تا آنجاکه حتی به راوی هم رحم نمی‌کند و در فضایی بسیار بدیع،‌ خودش را هم در معرض این امتحان می‌گذارد.

نویسنده در «کمی دیرتر» همه آفت‌های انتظار را با شخصیت‌های قصه‌اش برای مخاطب روایت نمی‌کند، بلکه به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد. انسان‌های مدعی انتظار و منتظر ظهور غریبه نیستند؛ خود ماییم. شجاعی در رمانش به خوبی به این زبان دست یافته که وقتی از هر قشر و صنف و گروهی یک نمونه آورده، با مصادیق کار ندارد و در پی اثبات شمول ادعایش است.

نویسنده در پایان همه موشکافی‌هایش در نقد منتظران به دنبال آن است که مخاطب منتظر واقعی را بشناسد و ببیند که انتظار به فریادهای بلند «آقا بیا» نیست؛ به دلی است که برای حضرت حجت(عج) می‌تپد و اخلاصی که میان زندگی جاری است و آقایی که خودش به دیدار منتظرانش می‌آید.

سید‌مهدی شجاعی جلد دوم این رمان را نیز با عنوان «خبر از جانب ما و اساساً هرگز» چند سالی است نوشته است‌. او درباره جلد دوم گفت: در هنگام انتشار «کمی‌ دیرتر» احساس کردم، این فصول ممکن است که در مقاطعی مصداق‌های مشخصی پیدا کند؛ بنابراین ترجیح دادم که این فصول را در چهارچوب‌های دیگری ارائه کنم؛ چرا که همانطور که گفتم اگر این چند فصل در «کمی دیرتر» منتشر می‌شد،‌ موجب به وجود آمدن مصداق‌هایی می‌شد که مدنظر من نبود.

وی با بیان این مطلب که در تلاش بودم تا رمان محدود به مکان و زمان خاصی نشود و عمومیت داشته باشد،‌ ادامه داد: باید به گونه‌ای نوشت که 200 سال بعد هم در مواجهه با مسئله انتظار قابل استفاده باشد،‌ به عبارت دیگر باید از زمان و مکان بیرون رفت. در جلد دوم تلاش کردم که داستان عمومیت بیشتری پیدا کند و جماعتی از مسلمان‌های خودی در این رمان مورد نقد قرار گرفته‌اند.

اگرچه انتشار جلد دوم ین رمان چند سالی است که به طول انجامیده اما اخیراً دچار حاشیه‌هایی نیز شده است. سید‌مهدی شجاعی آذرماه در صفحه شخصی اینستاگرام خود از انتشار جلد دوم به شکل صوتی و.... به علت عدم صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد خبر داده بود؛ خبری که پس از انتشار آن معاونت فرهنگی نیز از تلاش خود برای بررسی دوباره کتاب خبر داد و عنوان کرد که درخواست صدور مجوز این کتاب در دولت قبل به اداره کتاب تحویل شده، بررسی شده و مجوز آن صادر نشده بود. بعد از اینکه من مطلع شدم که این کتاب مجوز نگرفته به دوستان اداره کتاب گفتم که مجدداً بررسی کنند. در حین بررسی به آقای شجاعی نیز اطلاع‌داده شده بود که در حال بررسی مجدد هستیم.» باید دید جلد دوم این رمان با مجوز رسمی ارشاد منتشر می شود یا خیر.

انتشارات نیستان نسخه صوتی «کمی‌ دیرتر» را با صدای نویسنده به مدت شش ساعت و 11 دقیقه روانه بازار نشر کرده است.

منبع: تسنیم

390980