واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به خشونت علیه زنان در سینما

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در واکنش به اظهارات درخصوص اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما سخن گفت.
تصویر واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به خشونت علیه زنان در سینما

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات درباره اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما گفت: عرصه هنر، از آنجا که جزئی مهم از فرهنگ است، باید به دور از هرگونه آسیب باشد و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، باید به مسئولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند.

وی افزود: از زنان باید به دلیل اینکه بیشتر در معرض آسیب پذیری قرار دارند، در عرصه هنر و به ویژه سینما حمایت و محافظت شود.

غریب آبادی ضمن تاکید بر کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی افراد و ضرورت ایجاد امنیت روانی و شخصیتی برای زنانی که خواهان فعالیت در عرصه اجتماعی و فرهنگی هستند، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی در حوزه سینما خواست تا سازوکارهایی را طراحی کنند که زنان بتوانند بدون دغدغه در حوزه سینما فعالیت کنند و چنانچه با هرگونه خشونتی مواجه شدند، فورا به آن رسیدگی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان ضمن اعلام آمادگی قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات در حوزه خشونت علیه زنان، ابراز امیدواری کرد تا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

چندی پیش سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما در فضای مجازی به افشاگری از رفتار نامناسب و خشونت جنسی یکی از بازیگران مرد سینما در پشت صحنه فیلم‌ها پرداخت. این اتفاق حواشی و واکنش‌های زیادی به همراه داشت تا جایی که انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما نیز در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه ای صادر کردند. سپس جمعی از زنان دست‌اندرکار سینمای ایران طی بیانیه‌ای به خشونت جنسی و نابرابری در سینمای ایران اعتراض کردند و خواستار اعمال نظارت در این حوزه شدند.

390767

مطالب مرتبط