چهره های سال ورزش ایران در سال 1400

سال 1400 یکی از مهم ترین سال های ورزشی ایران در این دو دهه بوده است.
تصویر چهره های سال ورزش ایران در سال 1400

به گزارش سایت خبری پرسون، برگزاری دو رویداد مهم و تاریخی المپیک 2020 توکیو و مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و صعود تیم ملی ایران به این مسابقات، این سال را تبدیل به یکی از مهم ترین سال های ورزشی اخیر کرده است.

بد نیست به مناسبت پایان سال و ورود به سال جدید، مروری بر چهره های اصلی ورزش ایران در سال 1400 داشته باشیم. در زیر به معرفی 10 شخصیت اصلی و نمادین ورزشی سال اخیر اشاره می کنیم:

جواد فروغی و کسب مدال طلا در روز اول مسابقات المپیک

کسب مدال طلا در روز اول مسابقات المپیک، آن هم در رشته تیراندازی با تپانچه یک شگفتی عجیب بود که در المپیک 2020 توکیو رخ داد و باعث شد جواد فروغی یک شبه از چهره ای گمنام تبدیل به مهم ترین چهره ورزشی ایران شود. فروغی توانست با تسلط عجیب خودش با کسب امتیاز 244.8 رکورد المپیک را بشکند و با 41 سال سن به عنوان مسن‌‌ترین مدال ‌آور تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها لقب بگیرد.

محمد رضا گرایی و مدال طلای المپیک

برادران گرایی از چهره های مهم کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو بودند. هر چقدر محمد علی گرایی پرشور و فعال بود و به خصوص با فن عجیب سنجاب پرنده خود مشهور شد، محمدرضا گرایی با حوصله، دقت، آرامش و صبر خود معروف گشت. محمدرضا گرایی در سال 1400 هم توانست مدال طلای المپیک را کسب کند و هم به مدال طلای مسابقات جهانی کشتی در نروژ دست یابد. کشتی های نفس گیر و حساس و بردهای لحظه آخری این جوان شیرازی باعث شد تبدیل به یکی از مهم ترین چهره های ورزشی ایران در سال 1400 شود.

حسن یزدانی؛ دراماتیک ترین چهره ورزشی سال

بدون شک دراماتیک ترین چهره ورزشی سال حسن یزدانی بود. چهره ی معصوم، مهربان و ساکت این قهرمان پرآوازه ی کشتی آزاد همیشه در ذهن و جان مردم ایران می ماند. با این حال، برگزاری دو رقابت فوق العاده حساس بین او و رقیب دیرینه اش دیوید تیلور آمریکایی در فینال المپیک و مسابقات جهانی نروژ باعث توجه همه ی مردم (حتی کسانی که به کشتی علاقه ندارند) به تشک کشتی شد. مبارزه ی یزدانی و تیلور در سال اخیر همانند مبارزه ی محمد علی کلی و جو فریزر بود؛ تقریبا همه ی ایران و حتی عاشقان کشتی در جهان چشم به این مسابقات دوختند. حسن یزدانی در فینال المپیک به تیلور باخت اما چند ماه بعد در فینال رقابت های جهانی توانست انتقام سه شکست قبل را گرفته و بر رقیب چقر آمریکایی اش پیروز شود.

مهدی طارمی؛ مهمترین چهره فوتبالی سال

مهدی طارمی به سه دلیل مهمترین چهره فوتبالی سال 1400 است. درخشش در تیم پورتو، درخشش در تیم ملی و اخراج موقت از تیم ملی و بازگشتش سه اتفاقی هستند که باعث شدند مهدی به چهره فوتبالی مهم سال تبدیل شود. مهدی طارمی موفق ترین لژیونر ایران در سال اخیر بود و توانست با گل ها و پاس گل هایش به یک چهره ی بین المللی در فوتبال تبدیل شود.

سردار آزمون و نقش پررنگش در صعود تیم ملی ایران به جام جهانی

سردار آزمون هم بعد از مهدی طارمی یکی از مهم ترین لژیونرهای ایرانی است. سردار همچنین نقش پررنگی در صعود تیم ملی ایران به جام جهانی داشت و همراه با مهدی طارمی زوج خطرناکی را در تیم ملی ایران ساخت. همچنین، ماجرای حضور او در روسیه و انتقالش به بایرن لورکوزن بعد از چند سال باعث توجه بسیاری از رسانه ها به او در سال 1400 شد.

زنان مدال آور پارالمپیک 2020

زنان ایران مهم ترین نقش را در موفقیت ایران در پارالمپیک 2020 توکیو داشتند. کسب سه مدال طلا توسط هاشمیه متقیان (دومیدانی - پرتاب نیزه)، ساره جوانمردی (تیراندازی) و زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان) باعث شد کاروان ورزشی ایران به بیشترین افتخار در طول سال های برگزاری این مسابقات رسیده و بهترین نتیجه خود را بگیرد.

زهرا نعمتی و سومین طلای متوالی پاراالمپیک

در کنار زنان موفق کاروان ورزشی پارالمپیک 2020 می توان از زهرا نعمتی نیز به صورت جداگانه نام برد. علت این اتفاق کسب سه مدال طلا در سه دوره متوالی رقابت های پارالمپیک است. زهرا نعمتی در پارالمپیک تابستانی 2020 با کنار گذاشتن رقبای روسی، برزیلی و یونانی به فینال صعود کرد و پس از پنج ست بازی با ایتالیا در فینال و تساوی دو بر دو، توانست با تیر طلایی (امتیاز 9-10 مقابل ایتالیا) برای سومین بار به مدال طلا در رشته ریکرو انفرادی زنان دست یابد

دراگان اسکوچیچ و صاف شدن کمر خم تیم ملی فوتبال ایران

کسی گمان نمی کرد بعد از پایان دوره کارلوس کیروش در تیم ملی و نیز اتفاقات کابوس بار دوره ویلموتس، تیم ملی فوتبال دوباره کمر راست کند اما این اتفاق افتاد و علی رغم پیش بینی ها، دراگان اسکوچیچ توانست با اقتدار کامل تیم ملی ایران را چند هفته زودتر از پایان رقابت ها به جام جهانی بفرستد. اسکوچیچ که روزگاری مربی تیم های باشگاهی در ایران بود و بعد از انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی نیز با انتقادهای زیادی مواجه شد، بعد از نشستن روی نیمکت تیم ملی خوش درخشید و هم توانست تیم را از حاشیه نجات دهد (ماجرای طارمی) و اقتدار خود را به اثبات رساند و هم با ارائه یک بازی خوب، تیم ملی را به دوحه قطر بفرستد.

حسین وفایی؛ اعجوبه جدید دنیای اسنوکر

کسی گمان نمی کرد که یک اسنوکرباز از ایران بتواند نام کشور را در این رشته ورزشی پرآوازه کند اما حسین وفایی در سال 1400 به این مقام دست یافت. اعجوبه جدید دنیای اسنوکر در سال اخیر به هر موفقیت ممکنی دست یافت. همچنین، حرکات نمایشی او نیز در سال اخیر در شبکه های اجتماعی بازدید بسیار زیادی داشت.

سجاد گنج زاده و مدال طلای کاراته

کاراته برای اولین و آخرین بار در المپیک توکیو برگزار شد و همین حضور کوتاه کافی بود تا ایران نیز سهمی در مدال های آن داشته باشد. سجاد گنج زاده توانست در المپیک 2020 به مدال طلا دست یابد. رقابت فینال او بسیار جنجالی و جالب تمام شد. به دلیل ضربه خطای کاراته کای عربستان سعودی، هیئت داوران به اتفاق نظر حریف سجاد را با اخطار هانسوکو (اخطار چهام) به طور مستقیم از زمین مسابقه اخراج کرده و سجاد به عنوان برنده مبارزه توسط هیئت داوران معرفی و قهرمان المپیک شد. سجاد گنج زاده در پایان رقابت فینال غش کرد و تا چند دقیقه کسی نمی دانست چه وضعیتی دارد.

390225