زمان بازدید از موزه‌ها در نوروز اعلام شد

همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱، ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و برخی محوطه‌های تاریخی تا ۱۹ افزایش پیدا کرد.
تصویر زمان بازدید از موزه‌ها در نوروز اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، موزه‌های کشور در نوروز بدون تعطیلی از ساعت ۹ صبح باز هستند و حداقل تا ساعت ۱۹ به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ساعت فروش بلیت در برخی کاخ موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی، از جمله سعدآباد، نیاوران و گلستان در تهران تا حدود ساعت ۱۷ است، اما بازدید و حضور در محوطه تا ساعت ۱۹ امکان‌پذیر خواهد بود.

اداره کل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیران استانی میراث فرهنگی و گردشگری، کاخ موزه‌ها و همچنین موزه ملی این اختیار را داده که در صورت تقاضای زیاد برای بازدید، ساعت کار موزه‌ها و اماکن فرهنگی را افزایش دهند.

تمام موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌ ـ تاریخی نیز در روز ۱۳ فروردین‌ماه باز هستند، اما کاخ‌های سعدآباد، گلستان و نیاوران و برخی دیگر از محوطه‌های تاریخی برای حفاظت از مجموعه، در روز ۱۳ فروردین‌ماه تعطیل هستند.

با توجه به ازدحام جمعیت در برخی موزه‌ها و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، به مردم توصیه شده که بلیت این اماکن را غیر از گیشه، به روش اینترنتی از طریق برنامه «آپ» و «تاپ» و یا وب‌سایت https://tafrihati.com/ (زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) تهیه کنند.

بر اساس بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعطیلات تغییر نمی‌کند.

طبق همان بخشنامه، عکسبرداری و فیلمبرداری که در روزهای عادی ممنوع اعلام شده، با "گوشی موبایل" بدون مانع است.

در بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌ها همزمان با نوروز، نمایشگاه‌هایی برپا شده است، مثلا موزه ملی علاوه‌بر نمایشگاه «مرگ در نمک»، «آجرهای سه‌هزارساله استردادی از سوئیس»، «شاهنامه به روایت موزه ملی» و «تمبرهای نوروزی» را در نوروز به نمایش گذاشته است

موزه ملی همچنین اعلام کرده در مناسبت "ساعتِ زمین" در روز ششم فروردین‌ماه برابر با ششم مارچ، از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ موزه خاموش می‌شود. برنامه شبی با موزه نیز در روز هشتم فروردین‌ماه اجرا می‌شود.

مجموعه نیاوران نیز محل برگزاری نوروزگاه است که مراسم‌های آیینی محلی در آن اجرا می‌شود. این مجموعه همانند موزه ملی و کاخ گلستان، غرفه‌ای را به کودکان اختصاص داده که نقاشی از آثار و قصه‌های موزه از جمله برنامه‌های آن برای کودکان است.

کاخ گلستان نیز برای نخستین بار در نوروز از دو دَرِ منتهی به خیابان‌های پانزده خرداد (در اصلی) و ناصرخسرو (باب عالی) بازدیدکنندگان را می‌پذیرد. دو نمایشگاه آثار مخازن مجموعه در موزه چادرخانه که ۱۵ اسفندماه در این مجموعه افتتاح شد و همچنین شاهنامه‌های نفیس، از جمله "بایسنقری" و "رشیدا" در حوضخانۀ گلستان در تعطیلات نوروز قابل بازدید است. این مجموعه نیز محل برگزاری نورزگاه با اجرای نقالی، شاهنامه‌خوانی و موسیقی اقوام است.

به گفته مسؤولان کاخ گلستان که تنها میراث جهانی تهران به شمار می‌آید، مدت زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه بین دو و نیم تا سه ساعت است. در نوروز فقط طبقه اول عمارت "شمس‌العماره" امکان بازدید دارد.

عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای از این مجموعه تاریخی منوط به داشتن مجوز کتبی از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. عکاسی غیرحرفه‌ای توسط دوربین خانگی و موبایل بدون فلاش در موزه‌های مجموعه گلستان مجاز است. کشیدن سیگار حتی در داخل محوطه این میراث جهانی ممنوع است.

برنامه بازدید از مجموعه‌های جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب، موزه بیشاپور، تنگه چوگان، آتشکده فیروزآباد، کاخ ساسانی سروستان و موزه مردم‌شناسی کازرون در شیراز، از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ اعلام شده است. در مجموعه تخت جمشید برنامه نور و صدا هر روز در تعطیلات نوروز از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ اجرا می‌شود. ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک، حافظیه، سعدیه، باغ‌های ارم، عفیف‌آباد و ارگ کریمخانی هم از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ اعلام شده است.

بازدید از گنبد سلطانیه در زنجان و مسجد شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تعطیلات نوروز نیز از ساعت ۸ تا ۱۸ امکان‌پذیر است.

389805