تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی برای میزبانی از زائران نوروزی

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی اعلام کرد که حرم مطهر رضوی خود را برای میزبانی از 10 میلیون زائر آماده و در همین راستا اقداماتی را از مهر ماه امسال آغاز کرده است.
تصویر تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی برای میزبانی از زائران نوروزی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر عبدالحمید طالبی دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی اعلام کرد که برنامه‌های آستان قدس رضوی برای استقبال از جشن‌های نیمه شعبان و تعطیلات نوروزی 1401 اشاره و عنوان کرد: دو سال از شیوع کرونا می‎گذرد، به مدد واکسیناسیون عمومی و رعایت اصول بهداشتی، درحال حاضر در شیب نزولی کرونا و در وضعیت و شرایط نسبتا مطلوبی قرار داریم از همین رو آستان قدس رضوی مهیای پذایرایی از زائران و مجاوران حرم علی بن‌موسی الرضا(ع) است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز کرد: حرم مطهر رضوی خود را برای میزبانی از 10 میلیون زائر آماده و در همین راستا اقداماتی را از مهر ماه امسال آغاز کرده است. یکی از این اقدامات تشکیل مجمع مشورتی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، شهردار و... برای اولین بار در آبان ماه بود که ضمن بررسی آسیب‌شناسی و مشکلات زائران، سند محتوایی بر سه محور معرفت افزایی، شادی و نشاط و خانواده محوری تدوین شد؛ در این سند به اثر بخشی زیارت و بهبود خدمات توجه ویژه‌ای شده است.

ارائه بهترین خدمات به زائران با شعار همه «خادم الرضاییم»

طالبی ادامه داد: با همین جهت‌گیری شعار محوری آستان قدس رضوی در برنامه‌های نوروزی «همه خادم الرضاییم» با عنوان «میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» انتخاب شد به این معنا که همه مردم در هر جای عالم خود را خادم حضرت رضا(ع) و زائران و مجاروان بدانند و بهترین خدمت را ارائه دهند.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید هر آنچه که از سیره ائمه اطهار و امام رئوف(ع) در میهمان نوازی و میهمان داری آموختیم امسال برای میهمانانی که پس از دو سال فراق یار و محرومیت از زیارت به مشهد مشرف می شوند در مرحله عمل قرار دهیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: طی این دو سال که از میزبانی زائران حرم شمس الشموس محروم بودیم فرصتی دست داد تا آسیب‌شناسی در حوزه میربانی از زائران نیز انجام شود؛ شخص تولیت در روزهای بحرانی حرم روزانه و لحظه به لحظه فرایند زیارت و حضور عاشقان را رصد می کردند و مواردی که نیاز به بهبود بود با اوامر ایشان انجام می شد.

اجرای 175 برنامه محوری با رویکرد جهاد تبیین
طالبی تصریح کرد: در مجموعه آستان قدس رضوی 175برنامه محوری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، تبلیغی با رویکرد جهاد تبیین تدارک دیده شده است که از جمله آن می‌توان به 46 برنامه در حرم، 33 برنامه در سازمان علمی و فرهنگی، 25 برنامه در بنیاد کرامت رضوی، 16 برنامه در بنیاد بهره‌وری و موقوفات و 55 برنامه در مرکز ارتباطات و رسانه نیز در فضای مجازی تدارک و پیش‌بینی کرده‌اند.

وی افزود: نصب کتیبه‌های بزرگ و چراغانی، پذیرایی صبحانه روزانه دو تا سه هزار وعده، افزایش آمار میهمانسرا به 13 هزار نفر، پذیرایی در چایخانه، افزایش خدمات ویلچر و زائر بر، گل آرایی و فضا آرایی حرم مطهر، استقرار اورژانس و احداث بیمارستان سیار در حرم مطهر، برخی از اقداماتی است که به منظور خدمت رسانی به زائران نوروزی در ایام نوروز برنامه‌ریزی شده است.

ویژه برنامه سال تحویل در حرم مطهر رضوی

وی ادامه داد: ویژه برنامه ساعت تحویل سال در صحن پیامبر اعظم(ص) از ساعت 14:55دقیقه آغاز و تا یک ساعت پس از سال تحویل ادامه دارد.

طالبی همچنین به برنامه‌های حرم مطهر رضوی در نیمه شعبان اشاره و تصریح کرد: نوروز امسال با یک مقدمه اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حجت(عج) وصل می شود به ماه مبارک رمضان، از همین رو برنامه های متنوعی پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور افزایش فضای مسقف در حرم مطهر رضوی و تسهیل در زیارت زائران، بخش‌هایی از حوزه اداری داخل حرم مطهر به خارج از این بارگاه نورانی منتقل شده تا فضای مسقف بیشتری در اختیار زائران قرار گرفته شود.

طالبی همچنین در ادامه با اشاره به تجهیز و نوسازی بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی گفت: با تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حرم مطهر رضوی تا قبل از تعطیلات نوروز برای ایجاد آرامش و رفاه زائران و مجاوران، 4 وضوخانه‌ جدید در رواق‌‌های شیخ حرعاملی، شیخ طوسی، دارالمرحمه و ورودی رواق امام خمینی(ره) احداث شد، تا زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به زائران و مجاوران فراهم شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاهی با عنوان «ایستگاه بهار زندگی» در ایام نوروز خبر داد و گفت: این نمایشگاه در مسیر پیاده راه آیت‌الله طبسی حرم مطهر رضوی راه‌اندازی می‌شود، همچنین چند رویداد دیگر اعم از گذر فرهنگ و ادب با محوریت عرضه محصولات فرهنگی در ورودی باب الجواد(ع) با حضور انتشارات بزرگ کشور و عرضه 16000 عنوان کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب در 8 نقطه از حرم مطهر رضوی در این ایام پیش بینی شده است.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی را تامین اسکان و ساماندهی ترافیک و ارزاق عمومی عنوان کرد و گفت: با همکاری استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و بنیاد کرامت رضوی بحث اسکان، ترافیک و ارزاق عمومی را ساماندهی خواهیم کرد.

389373