تکذیب اختصاص بودجه ۱۱ هزار میلیاردی به ساترا

خبر اختصاص بودجه ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی به ساترا تکذیب شد.
تصویر تکذیب اختصاص بودجه ۱۱ هزار میلیاردی به ساترا

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در دست بررسی است و با نظر مجلس و شورای نگهبان تغییراتی داشته است.

بر همین اساس اخبار زیادی درباره تغییرات بودجه منتشر می‌شود که یکی از آن‌ها، اخباری است که با عنوان اختصاص بودجه ۱۱۶ هزار میلیارد ریالی به سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی (ساترا) منتشر شده. با بررسی متن مصوبه کمیسیون تلفیق مشخص می‌شود که این مبلغ به عنوان سهم درآمدی دولت از اپراتورها (در متن قانون کارور) در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

اما آنچه که احتمالا با محل مصرف مبلغ ۱۱۶ هزار میلیارد ریالی در برخی از رسانه‌ها به اشتباه ذکر شده، به بند (ی) تبصره ۶ مصوبه کمیسیون تلفیق مرتبط است که در آن حق‌السهم دولت را ۲ درصد افزایش داده و محل مصرف آن را اینگونه ذکر کرده است:

«منابع حاصل از حق‌السهم دولت از کارور و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، مازاد بر ۱۱۶ هزار میلیارد ریال در ردیف ۱۳۰۴۰۴ صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی تحت راهبرد وزارت ارتباطات، توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات و توسعه هوش مصنوعی می‌شود.»

بنابراین رقم ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارتباطی به ساترا ندارد و به عنوان یکی از ردیف‌های درآمدی دولت در سال آتی در نظر گرفته شده است.

نکته‌ای که ممکن است باعث اشتباه شده باشد، به سال گذشته برمی‌گردد که مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای این سازمان و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با هدف ارائه تسهیلات به پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر توسط ساترا در نظر گرفته بود که بر اساس پیگیری صبا، تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز به طور مطلق تخصیص پیدا نکرد.

ساترا در سال ۱۴۰۰ به ازای چند پروژه و حقوق کارکنان خود که حدودا ۱۲۰ نفر هستند، مجموعا حدود بیست میلیارد تومان از بودجه متمرکز سازمان صداوسیما دریافت کرده است که در مقایسه با بودجه سایر دستگاه‌ها و حتی سایر معاونت‌های سازمان صداوسیما ناچیز به نظر می‌رسد.

منبع: صبا

389346