به کودکان کار و خیابانی در خراسان رضوی خدمات رایگان ارائه می‌شود

ادارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای، بیمه‌ها و مراکز درمانی و اداره اتباع و مهاجرین خراسان رضوی موظف به ارائه خدمات رایگان به کودکان کار و خیابان شدند.
تصویر به کودکان کار و خیابانی در خراسان رضوی خدمات رایگان ارائه می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون،شهره شاهرودی معاون استاندار خراسان رضوی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در اینباره گفت: معاون استاندار به عنوان رئیس کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده استان، از این سازمان‌ها خواست خدمات مورد نیاز کودکان کار و خیابان را به کودکانی که بهزیستی به آن‌ها معرفی می‌کند، به صورت رایگان ارائه کنند.

شهره شاهرودی ادامه داد: این موارد در آخرین جلسه این کارگروه، تصویب و توسط دبیرخانه کارگروه به این دوایر ابلاغ شد.

وی افزود: طبق این مصوبات، حمایت‌های آموزشی تحصیلی به صورت رایگان و بدون قید و شرط در مورد تمامی کودکان کار و خیابان ایرانی و غیرایرانی بازمانده از تحصیل، به آموزش و پرورش محول شد.

شاهرودی اعلام کرد: همچنین مقرر شد آموزش و پرورش برای کودکان فاقد شناسنامه و مدارک هویتی نیز گواهی‌نامه‌های آموزشی مورد تقاضای آن‌ها را صادر کند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: همچنین آموزش رایگان مهارت‌های شغلی و ارائه فرصت‌های شغلی به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان و همچنین صدور گواهی مهارت برای پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های سنجش مهارت، به سازمان فنی و حرفه‌ای محول شد.

وی یادآور شد: در خصوص ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان به کودکان کار و خیابان اعم از ایرانی و غیر ایرانی که توسط بهزیستی معرفی می‌شوند، ارائه این خدمات نیز به سازمان‌های بیمه‌گر عضو کارگروه، واگذار شد.

به گفته این مسؤول، همچنین مقرر شد کودکان کار و خیابان غیر ایرانی توسط اداره کل اتباع و مهاجرین، تعیین تکلیف شده و نحوه ارائه خدمت به آنان به کارگروه اعلام شود.

وی با یادآوری اینکه طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد از پاییز سال ۹۹ آغاز شده گفت: تا کنون نزدیک به یکهزار کودک کار و خیابان، شناسایی و غربالگری و برای طی مراحل توانمندسازی کودک و خانواده، به مراکز مرتبط ارجاع شده‌اند.

شاهرودی تأکید کرد: همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی و دادسرای صغار و محجورین مشهد در این زمینه، پشتیبانی لازم برای اجرایی کردن طرح را فراهم کرده و در جلساتی که با دستگاه‌های همکار برگزار می‌شود، دادستانی مشهد، اعضا را مکلف به پاسخگویی نسبت به وظایف‌شان می‌کند.

منبع:صداوسیما

388635