برنامه ایران برای صادرات گاز به پاکستان، افغانستان و عمان

مجید چگنی گفت: برنامه شرکت ملی گاز ایران برای همکاری با ترکیه و عراق که اکنون زیرساخت‌های انتقال گاز ایران به آن کشورها متصل است.
تصویر برنامه ایران برای صادرات گاز به پاکستان، افغانستان و عمان

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه این شرکت برای توسعه بازارهای صادراتی گفت: شرکت ملی گاز ایران درباره ترکمنستان، تلاش خود را بر جذب و وارد کردن گاز آن کشور به ایران معطوف کرده است، خواه گاز وارداتی در ایران مصرف شود، خواه از ایران عبور کند.

وی ادامه داد: برنامه شرکت ملی گاز ایران برای همکاری با ترکیه و عراق که اکنون زیرساخت‌های انتقال گاز ایران به آن کشورها متصل است، در درجه نخست این است تا قراردادهای جاری خود را با آنها با ظرفیت کامل اجرا و در گام بعدی، با توسعه زیرساخت‎های انتقال، به افزایش ظرفیت تجارت بین دو کشور اقدام کند.

چگنی گفت: کشورهایی که اکنون با آنها ارتباط زیرساختی وجود ندارد، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست کشورهایی که شبکه زیرساخت خطوط لوله برای انتقال گاز به آن کشورها طراحی شده، مانند پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان که در مورد این کشورها تلاش داریم زمینه اجرایی شدن این پروژه‌های طراحی‌شده فراهم و قرارداد گازی مربوطه، امضا و اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: درباره دیگر کشورهای همسایه هم که کار چندانی انجام نشده و خطوط لوله‌ای طراحی نشده است، تلاش می‌شود زمینه‌های نزدیکی با این کشورها برای تعریف پروژه‌های مشترک فراهم شود.

منبع: فارس

388605