نکات طلایی تمدید قرارداد اجاره که باید بدانید

زمانی که مهلت قرارداد اجاره خانه به پایان می‌رسد، دو انتخاب داریم: یا به فکر خانه‌ی جدید باشیم و یا برای تمدید قرارداد اجاره اقدام کنیم. یک راه برای تمدید قرارداد، مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک است. اما بعضی‌ها ترجیح می‌دهند، برای پرهیز از پرداخت دوباره‌ حق کمیسیون بنگاه خودشان قرارداد اجاره را تمدید کنند.
تصویر نکات طلایی تمدید قرارداد اجاره که باید بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون،یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح است، تمدید اجاره است. زمانی‌که مهلت قرارداد اجاره تمام می‌‎‌شود، دو حالت متصور است. مستاجر ملک را تخلیه می‌کند یا با موجر به توافق می‎‌رسند مدت بیشتری در مورد اجاره بماند که به آن تمدید اجاره‌نامه می‌گویند. در این مطلب به موضوع نکات طلایی تمدید قرارداد اجاره می‌پردازیم.

تمدید اجاره در بنگاه املاک

بهترین و مطمئن‎‌ترین روش، تمدید کردن قرارداد اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتی که تمدید اجاره در بنگاه انجام شود، برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر دوباره منعقد می‌‎شود، می‌توان کد رهگیری املاک دریافت کرد.

تمدید اجاره در بنگاه به شیوه‌های زیر انجام می‌شود:

  • تمدید اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت‌نویسی اجاره‌نامه
  • تنظیم اجاره‌نامه جدید یا متمم قرارداد اجاره

تمدید شفاهی اجاره‌نامه

برخلاف تمدید اجاره در بنگاه مشاور املاک می‌توان گفت نامناسب‎‌ترین روش تمدید، تمدید شفاهی و بیانی بین مالک و مستاجر است. زیرا در صورت بروز اختلاف طرف‌های قرارداد از نظر اثبات توافقاتی که بین خود رد و بدل کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند.

تمدید اجاره بین طرف‎‌های قرارداد

این روش که در اصطلاح تمدید اجاره، به‌صورت دستی گفته می‎‌شود در مواردی است که مالک و مستاجر به‌جای مراجعه به بنگاه املاک، تصمیم می‎‌گیرند به شکل دستی و پشت‌نویسی، قرارداد را تمدید کنند. فقط باید شهود، پشت قولنامه ملک را امضا کنند و پشت‌نویسی به‌طور دقیق و صحیح انجام شود.

نکات قانونی تمدید اجاره‌نامه ملک

برای تمدید قرارداد، باید شروط یا تغییراتی در آن صورت گیرد و کلیه شرایط و تغییرات جدید به‌طور دقیق و با جزئیات در اجاره‌نامه جدید درج شود.

در زمان تمدید اجاره، افرادی به عنوان شاهد حضور داشته باشند و در مواردی که لازم است تحت عنوان شاهد قرارداد اجاره را امضا کنند. این اقدام به این دلیل است که اگر اختلاف و دعوایی بین موجر و مستاجر رخ داد، شهود در مراجع قانونی حاضر و شهادت بدهند.

افراد برای تنظیم قرارداد اجاره جدید یا تمدید آن از متن‎‌های آماده در اینترنت استفاده نکنند و این کار را به مشاور املاک متخصص محول کنند تا با توجه به شرایط واقعی هر دو طرف قرارداد، یک قرارداد اجاره‌ای صحیح تنظیم کنند.

دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی چه خرید و فروش و چه اجاره ملک مطابق قانون اجباری است، این امر در زمان تمدید اجاره‌نامه باید رعایت شود.

متمم تمدید قرارداد

روش اول این است که دو طرف معامله از بنگاهی که قرارداد قبلی را تنظیم کرده بخواهند برایشان یک متمم تمدید قرارداد بنویسد. این متمم به عنوان الحاقیه‌ی قرارداد اصلی در سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات قابل‌ثبت است. در این حالت چون کد رهگیری جدیدی صادر نمی‌شود، هزینه‌ها مقداری کاهش پیدا می‌کند. مثلاً مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ کمیسیون بنگاه اضافه نمی‌شود.

ثبت قرارداد جدید

روش دوم برای تمدید قراداد در بنگاه، ثبت قرارداد جدید است. در این صورت باید از سامانه‎ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یک کد رهگیری جدید دریافت کنیم. در نتیجه هزینه‌های بنگاه، شامل حق کمیسیون بنگاه، مالیات و هزینه‌ی دریافت کد رهگیری خواهد شد. البته عرف این است که در این معامله نصف حق کمیسیون املاک به علاوه‌ی مالیات و هزینه‌ی کد رهگیری به مشاور املاک پرداخت شود.

تمدید قرارداد بدون مراجعه به بنگاه

ممکن است تصمیم بگیریم قرارداد اجاره را خودمان، بدون حضور در بنگاه تمدید کنیم. تمدید قرارداد بین صاحب‌خانه و مستأجر می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد.

نمونه متن تمدید قرارداد اجاره

قرارداد شماره …… در تاریخ ….. مابین خانم/آقا ….. و خانم/آقا …… به مدت …. سال از تاریخ ….. تا تاریخ ….. تمدید می‌شود. مبلغ پول پیش (ودیعه) این قرارداد اجاره از …… به …. تغییر (افزایش/کاهش) می یابد و مبلغ اجاره‌بها ماهانه نیز از …… به …… تغییر (افزایش/کاهش) می یابد.

متن بالا را در پشت قرارداد می‌نویسیم و در ادامه در مورد بخش‌های مختلف قرارداد اجاره که تغییر نکرده‌اند، قید می‌کنیم که: کلیه مفاد قرارداد شماره …. به قوت خود باقیست. اگر شرط و شروط جدیدی به توافقات قرارداد اضافه شده یا بندی از قرارداد تغییر کرده، باید به طور کامل در ادامه‌ی قرارداد ذکر شود.

بسیاری از ما در تمدید‌قرارداد اجاره سخت‌گیری نمی‌کنیم چون به نظرمان تکرار قرارداد قبلی است و دقت در آن ضرورتی ندارد. اما باید بدانیم دقت در رعایت نکات حقوقی برای تمام قراردادها، حتی قراردادهای تکراری و ساده، مهم و ضروری است.

388087