محدودیت‌های عمره لغو شد

وزارت کشور عربستان گفت: استفاده از ماسک فقط در مکان‌های بسته الزامی است و زائران خارجی دیگر به ارائه نتیجه منفی آزمایش PCR و یا آنتی‌ژن پیش از سفر به این کشور نیازی ندارند.
تصویر محدودیت‌های عمره لغو شد

به گزارش سایت خبری پرسون، عربستان که همزمان با همه‌گیری سویه «اُمیکرون» پذیرش عمره‌گزاران خارجی را متوقف کرده بود، اینک با دستور وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که عمره برای همه کشورها از سر گرفته شد.

عربستان اوایل پاییز امسال پس از ۲۰ ماه محدودیت، با حذف فاصله اجتماعی در مسجدالحرام، پذیرش تدریجی زائران خارجی را از سرگرفت، اما با همه‌گیری سویه اُمیکرون، بار دیگر پذیرش زئران خارجی محدود و از برخی کشورها متوقف شد. اینک، وزارت کشور عربستان از لغو همه محدودیت‌ها در همه مساجد این کشور و پایان دادن به قرنطینه خانگی پس از دو سال و ازسرگیری پذیرش زائران خارجی از همه کشورها برای مراسم عمره خبر داده است.

وزارت کشور عربستان در ادامه اعلام کرد که استفاده از ماسک فقط در مکان‌های بسته الزامی است و زائران خارجی دیگر به ارائه نتیجه منفی آزمایش PCR و یا آنتی‌ژن پیش از سفر به این کشور نیازی ندارند.

عربستان پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی جواز عمره را به زائران خارجی می‌دهد که دُز کامل یکی از واکسن‌های فایزر/بیون‌تک یا آکسفورد/ آسترازنکا یا مدرنا یا جانسون را دریافت کرده باشند. البته در مقررات سفر به این کشور آمده است مسافران و زائرانی که دو دُز واکسن «سینوفارم» یا «سینوواک» را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دُز اضافی از بین یکی از آن چهار نوع واکسنی که در عربستان تایید شده است می‌توانند به این کشور سفر کنند، از همین رو مقامات حج ایران از زائران خواسته بودند برای دریافت دُز سوم این مقررات را درنظر داشته باشند.

وزارت کشور عربستان همچنین داشتن بیمه‌نامه برای پوشش هزینه‌های درمان بیماری کووید-۱۹ را الزامی اعلام کرده و از پایان تعلیق پرواز کشورهایی که تا پیش از این انجام شده بود، خبر داد. علاوه بر این، پس از دو سال محدودیت به کودکان زیر پنج سال اجازه حضور در دو مسجد مدینه و مکه داده شده است.

عمره که یکی از اعمال مستحبی برای مسلمانان به شمار می‌آید، هر سال از ماه صفر براساس تقویم قمری آغاز می‌شود و تا انتهای رمضان ادامه دارد. با توجه به زمان اندکی که تا پایان عمره باقی مانده و ایران و عربستان نیز تا کنون مذاکراتی در این‌باره نداشته‌اند، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ـ حضور ایرانی‌ها در مراسم عمره امسال را بعید دانسته است.

ایران از سال ۱۳۹۴ عمره را به دلیل تعرض در فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی تعلیق کرد و بازگشت دوباره را به حفظ شأن و کرامت زائران ایرانی و همچنین بازگشایی کنسولگری کشورمان در عربستان مشروط کرده بود. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سال ۱۳۹۵ متوقف شده است.

منبع: ایسنا

387627