این زنان کمتر در معرض مرگ کرونایی هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که استروژن مصرف می‌کردند، نسبت به زنانی که سطح استروژن طبیعی داشتند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید19 بودند.
تصویر این زنان کمتر در معرض مرگ کرونایی هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، همچنین نشان داد که زنانی که به دلیل تشخیص قبلی سرطان پستان از درمان‌های مسدودکننده استروژن استفاده می‌کردند، بیشتر از دو برابر در معرض خطر مرگ بودند. از سوی دیگر، پس از اینکه محققان چندین عامل را که می‌توانستند بر خطر کووید19 تاثیر بگذارند تعدیل کردند، این ارتباط دیگر از نظر آماری معنی‌دار نبود.


درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را می‌توان برای کاهش برخی از علائم یائسگی (عمدتاً گرگرفتگی) با افزایش سطح استروژن تجویز کرد. برخی از زنان هستند که نباید از HRT استفاده کنند، از جمله زنانی که مشکلات خونریزی واژینال دارند، انواع خاصی از سرطان داشته‌اند یا سکته مغزی، حمله قلبی، لخته شدن خون یا بیماری کبدی داشته‌اند.


هدف محققان این بود که ببینند استروژن چگونه ممکن است بر میزان مرگ‌و‌میر زنان یائسه مبتلا به کووید19 تاثیر بگذارد. با تکیه بر داده‌های ملی آژانس بهداشت عمومی سوئد، نمونه مطالعه شامل 14685 زن 50 تا 80 ساله بود که بین 4 فوریه تا 14 سپتامبر 2020 مبتلا به کووید19 تشخیص داده شدند. محققین شرکت‌کنندگان در یکی از سه دسته گروه بندی کردند:


• 227 زن (2 درصد) قبلاً مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده بودند و از داروهای مسدود کننده استروژن (درمان کمکی) برای مهار خطر عود سرطان استفاده می‌کردند.


• 2535 نفر (17 درصد) برای افزایش سطح استروژن و تسکین علائم یائسگی از درمان جایگزینی هورمونی (HRT) استفاده می‌کردند.


• 11923 (81 درصد) هیچ نوع درمان افزایش یا کاهش استروژن نداشتند و به عنوان گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفتند.


محققان دریافتند زنانی که HRT دریافت می‌کنند بیش از 50 درصد کمتر از زنان دارای سطوح طبیعی استروژن در معرض خطر مرگ ناشی از کووید19 هستند. پس از کنترل عوامل بالقوه تاثیرگذار مانند سن، درآمد سالانه، پیشرفت تحصیلی و شرایط سلامتی همزیستی، احتمال مرگ ناشی از کووید19 برای زنانی که استروژن مصرف می‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی کمتر بود.


نویسندگان محدودیت‌های این مطالعه را تایید می‌کنند: محققان راهی برای دانستن اینکه آیا زنان از درمان HRT پیروی می‌کردند، مدت زمانی که HRT استفاده می‌کردند یا سطح واقعی استروژن هر زن نداشتند.

به گفته نویسندگان، از آنجایی که این تحقیق قبل از وجود واکسن‌هایی علیه کووید19 انجام شده است، یافته‌های این مطالعه نشان نمی‌دهد که آیا استروژن خطر ابتلا به بیماری‌های شدید و مرگ‌و‌میر را در بین زنان واکسینه‌شده کاهش می‌دهد یا خیر.

387360