دادستان قزوین:

ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان موثرترین اقدام پیشگیرانه در حوزه قاچاق است

محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین تاکید کرد: ضربه زدن به بنیان مالی قاچاقچیان یکی از راهکارهای مناسب در مبارزه با قاچاق است و قطعاً این اقدام از صرفاً مجازات یک فرد موثرتر است و باید به گونه‌ای برخورد شود که این افراد دیگر به سمت و سوی قاچاق بازنگردند. 
تصویر ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان موثرترین اقدام پیشگیرانه در حوزه قاچاق است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد قاسمی در دهمین نشست کمیته نظارت بر اجرای احکام پرونده های قاچاق کالا و ارز که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، گفت: طی جلسات گذشته مصوبات بسیار خوبی در راستای اجرای احکام پرونده های قاچاق کالا و ارز به تصویب رسید و با همراهی و تعامل دستگاه ها و نهادهای متولی و مرتبط اجرایی شد و این اقدامات علی‌رغم تمامی سختی ها و موانع در سال جدید، باید با جدید بیشتر پیگیری و تلاش ها مضاعف شود و می بایست نقاظ ضعف شناسای و مرتفع شده و همچنین نقاط قوت تقویت یابد.

وی افزود: اقدامات این کمیته و اجرای دقیق احکام پرونده های مربوطه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاثیر بسزایی دارد، زیرا اقدامات برخوردی و سلبی با قاچاقچیان در کنار اقدامات پیشگیرانه، یکی از راهکارهای موثر در مبارزه با این پدیده شوم است.

این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز به موضوع حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق بسیار تاکید شده و بدون‌شک هرچقدر بتوان در حوزه قاچاق پیشگیری و مبارزه کرد؛ حمایت از تولید داخلی، تقویت اقتصاد کشور و در نهایت اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد. لذا تلاش ها در این حوزه باید مضاعف شود و نباید صرفاً به اقدامات صورت گرفته بسنده کرد، زیرا گاهاً پدیده قاچاق از پیچیدگی هایی برخوردار است و باید ابعاد آن شناسایی شود.

دادستان مرکز استان ادامه داد: دادسرا هم در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده و همچنین اجرای احکام این پرونده ها قرار دارد و به همین خاطر هرچقدر این پرونده ها در مراحل ابتدایی با اخذ تامین های مناسب تشکیل و مورد رسیدگی قرار گیرد، قطعاً در مرحله اجرای احکام نیز به سهولت اجرا خواهد شد.

قاسمی اذعان داشت: ضربه زدن به بنیان مالی قاچاقچیان یکی از راهکارهای مناسب در مبارزه با قاچاق است و قطعاً این اقدام از صرفاً مجازات یک فرد موثرتر است و باید به گونه‌ای برخورد شود که این افراد دیگر به سمت و سوی قاچاق بازنگردند.

این مقام مسئول یادآور شد: اخیراً دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق از سوی ریاست محترم جمهور ابلاغ شده و در بند 6 آن به وضوح به مشارکت تمامی دستگاه در بحث اجرای احکام و ضربه زدن به بنیان مالی قاچاقچیان اشاره شده و باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی همچنین تاکید: هرچقدر در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده نیز اگر شفاف‌سازی لازم از حیث توقیف اموال، مرجع صالح رسیدگی و... صورت گیرد، قطعاً از اطاله دادرسی در این پرونده ها جلوگیری می شود و پرونده‌های موجود در شعب اجرای احکام مربوط به گذشته است و پرونده های جدید این حوزه با اخذ تامین های مناسب همراه است و بدون‌شک در اجرا نیز مشکلی نخواهند داشت.

محمد قاسمی به تشکیل پلیس تخصصی در نیروی انتظامی در این حوزه اشاره و اظهار داشت: اقدامات قانونی برای تشکیل پلیس قضایی انجام شده، اما تا تشکیل این پلیس باید از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب استفاده کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: نیابت های ارسالی به استان های دیگر نیز باید با جدیت پیگیری شود، زیرا با توجه به حجم کار در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، لازم است این نیابت ها حضوراً در استان های دیگر پیگیری شود و متهمان موصوف شناسایی و دستگیر شوند.

387049