جلو وصله ناجور به میراث فرهنگی را بگیرید

مدتهاست که در دنیا نگاه و رفتار اقتدارگرایانه به محدوده‌های شهری تاریخی تغییر کرده و همگان به این نتیجه رسیده‌اند که بخش مهمی از سرمایه‌های هرملت دستاوردهای تاریخی و فرهنگی اوست.
تصویر جلو وصله ناجور به میراث فرهنگی را بگیرید

به گزارش سایت خبری پرسون، انفکاک از گذشته فرهنگی مترادف با پرت شدن در فضای لایتناهی بی‌هویتی و بی‌شخصیتی است. و درست به همین دلیل هم هست که رهبر فرزانه انقلاب از سال‌ها پیش بر معماری ایرانی و اسلامی در شهرها تاکید دارند. و سوال بزرگ اینجا طرح میشود اگر ما شواهد و اسناد معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی خود را نابود کنیم پس چگونه و با چه الگویی به بازتولید آن‌ها اقدام خواهیم کرد؟

در بافتهای تاریخی تخریب بناها یک اقدام ضدفرهنگی است و ساخت غیر هماهنگ با آن‌ها و بی‌توجه به این زمینه، یک اقدام ضدفرهنگی دیگر و این دومی چون ویروسی موجب گسترش این اقدام و حرکت خواهد شد لطمات بس عمیق‌تری بر ریشه‌های فرهنگی، ملی، مذهبی، اجتماعی و حتی انسانی یک جامعه واردمیکند اینکه یک گروه با نگاه خاص به قطعه های زمین بنگرند که در دل بافت تاریخی توسط عده ا ی دیگر به صورت مخروبه و یا زمین خالی درآمده است از نابودی دستاوردهای ملی و محلی یک ملت و کشور چه بدست می‌آید؟ و به روشنی معلوم است که امری مذموم و نکوهیده میباشد. و اگر این اتفاق در عرصه ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور و در حریم میراث جهانی باشد قبح آن چندین برابر خواهد بود و دست گذاشتن به روی سرمایه‌های مردمی است که به اعتبار نظر کارشناسان بی‌شمار به این درجه از اهمیت و نفاست است، و گناه آن نابخشودنی تر. و وااسفا آن زمان خواهد بود که این اقدام غیر قانونی توسط ناظرین نظم در ساخت و سازها نادیده گرفته میشود.

یزد و محدوده تاریخی آن به دلیل ویژگیهایی که در قانون تصریح شده به آن درجه از اعتبار و اهمیت است که درفهرست میراث ملی کشور جمهوری اسلامی ایران ثبت شده تا همه با یکدلی و هماهنگی از این دستاورد رسیده از تاریخ حفاظت شود بگذریم که این حفاظت چه تبعات مثبت گسترده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی دارد. محله «خلف‌باغ» یا

«پشت باغ» یکی از محلات تاریخی شهر یزد از زمانهای دور و دست کم از دوره آل مظفر است که اسناد و آثار تاریخ وجود و قدمت و ارزشهای آن را اثبات میکند. در عرصه ثبت میراث ملی ایران قرار گرفته و بعد از ثبت بخشی از این میراث ملی در فهرست میراث جهانی این محله در حریم آن واقع شده است.

منبع: روزنامه آفتاب‌یزد

386128