خروپف درمان میشود؟

به‌ طور کلی مهم‌ترین راه درمان خروپف کاهش وزن در افراد چاق است. رفع اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید مهم است.
تصویر خروپف درمان میشود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مهتاب ربانی اناری، متخصص گوش و حلق و بینی، در یادداشتی نوشت: «خروپف یا خرخر شبانه مشکل شایعی است اما چطور ایجاد می‌شود؟ طی خواب عمیق، عضلات ناحیه دهان و حلق مانند همه ماهیچه‌های بدن به ‌حالت استراحت و شلی می‌رسند و در این زمان چنانچه مقدار و حجم بافت‌های منطقه حلق و دهان به‌ هر علتی زیاد باشد یا در اثر مشکلات ساختاری راه تنفس باریک باشد در اثر گذر هوا، بافت‌های شل و بدون قوام شروع به لرزش می‌کنند و صدای خروپف ایجاد می‌شود. علت اصلی افزایش حجم بافتی، چاقی است و در درجه بعدی تورم ناشی از مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید مطرح است. در بچه‌ها افزایش اندازه لوزه‌ها خصوصا لوزه سوم با باریک‌کردن راه نفس مقصر شایع و اصلی خرخر شبانه است.

خروپف یا خرخر شبانه می‌تواند با بیماری جدی‌تری به نام وقفه تنفسی انسدادی همراه شود. در این حالت مشکل فقط تنفس صدادار نیست بلکه فرد دچار دوره‌هایی از قطع نفس می‌شود که سطح اکسیژن خون را پایین می‌آورد و منجر به واردآمدن فشار بر قلب و ریه در طولانی‌مدت می‌شود.

این افراد طی شب معمولا خواب آرامی ندارند، صبح‌ها با وجود ساعت خواب کافی خسته هستند و شادابی و انرژی ندارند. طی روز خواب‌آلوده هستند و حتی ممکن است دچار چرت‌های ناگهانی شوند و حتی طی رانندگی یا هنگام مطالعه. در بچه‌هایی که وقفه تنفسی دارند اختلالات یادگیری، بیش‌فعالی، شب‌ادراری و حتی کاهش رشد دیده می‌شود.

به‌ طور کلی مهم‌ترین راه درمان خروپف کاهش وزن در افراد چاق است. رفع اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید مهم است. جراحی لوزه‌های بزرگ در کودک دچار خروپف می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای بررسی شدت خروپف و عواقب آن و همچنین پیشنهاد راه‌های درمانی از تست خواب استفاده می‌شود که فرد زیر نظر پزشک و در حالی‌ که با دستگاه‌های خاص تحت‌ نظر است یک شب بستری می‌شود تا بتوان نوع اختلال خواب او را تجزیه و تحلیل کرد.

بی‌توجهی و پیگیری درمان می‌تواند در درازمدت عواقب مهمی مانند نارسایی قلبی - ریوی، افزایش فشار خون، کاهش تمرکز، مشکلات رفتاری و حوادث رانندگی را به‌ دنبال داشته باشد.»

385589