یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

بازار پژمرده گل فروشان / گرانی عامل نخریدن گیاهان آپارتمانی

یک مقام مسئول از کاهش خرید گل در روز مادر و پدر به دلیل گرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.
تصویر بازار پژمرده گل فروشان / گرانی عامل نخریدن گیاهان آپارتمانی

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه گل فروشان گل و گیاه و گل های تزئینی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: گرانی مواد اولیه و هزینه تولید موجب افزایش قیمت در عرضه گل شده و این موضوع عامل کاهش خرید گل و گیاهان آپارتمانی از سوی هموطنان شده است؛ این موضوع باعث کاهش خرید گل در روز مادرو پدر را نسبت به مدت مشابه سال قبل به وجود بیاورد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون دریاره اینکه آیا با وجود فروکش کردن ویروس کرونا در روز مادر، پدر و ولنتاین که بازار گل فروشی داغ می شود، امسال شرایط فروش بهتر از سال گذشته بود؟ پاسخ داد: گرانی گل موجب شده تا قدرت خرید هموطنان در زمینه گل کمتر شود و از سوی دیگر هنوز بسیاری از دورهمی ها و مراسم ها به دلیل کرونا برپا نمی شود که مردم به خرید گل روی آورند؛ همچنین بالا رفتن حقوق کارگران و کاهش تولید موجب گرانی گل شده است که هموطنان توان خرید ندارند.

متاسفانه واردات برخی از گل ها و بذر گیاهان را انحصاری کرده اند و تنها در اختیار برخی از تعاونی ها قرار داده اند و باعث شده واردات روان و اصولی این محصولات از بین برود و حتی بذر گیاهان نیز به شکل قاچاق وارد می شود، به ویژه از مرز های غربی کشور به سمت استان های شمالی انتقال داده می شود و در آنجا تولید و روانه بازار می شود.

شاهرخی افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی تولید و عرضه گل در بازار است که متاسفانه خود این وزارتخانه آگاهی کامل از فرآیند تولید و عرضه آن ندارد و تولید کنندگان و عرضه کنندگان گل که بخش خصوصی هستند با تلاش خودشان این صنعت و صنف را سرپا نگه داشته اند تا بتوانند به چشم انداز در نظر گرفته شده برسند و حتی بازار جهانی که برنامه ریزی شده بود را به دست آورند.

رئیس اتحادیه گل فروشان گل و گیاه و گل های تزئینی تهران گفت: سرمایه گذاری بسیار کلانی در حوزه صادرات گل صورت گرفته که متاسفانه این روزها از این سرمایه گذاری به شکل مطلوبی استفاده نشده است ، و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز از سرمایه شان بهره مند نشده اند، این امر نیز به دلیل بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی است و به نوعی آنها مدافع تولید نیستند و مدافع سودجویان هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه واردات برخی از گل ها و بذر گیاهان را انحصاری کرده اند و تنها در اختیار برخی از تعاونی ها قرار داده اند و باعث شده واردات روان و اصولی این محصولات از بین برود و حتی بذر گیاهان نیز به شکل قاچاق وارد می شود، به ویژه از مرز های غربی کشور به سمت استان های شمالی انتقال داده می شود و در آنجا تولید و روانه بازار می شود.

شاهرخی عنوان کرد: کاشت یک درخت ساده است اما نگهداری آن سخت است؛ متاسفانه شاهد کاهش ورود سرمایه گذاری و تولید کنندگان در این صنف هستیم، جا دارد این موضوع را مطرح کنم که 40 سال است شورای تولید کنندگان گل و گیاه در کشور فعالیت دارند اما ثبت نشده است و به نام انجمن تولید کنندگان گل و گیاه سراسر کشور ثبت شده است، در صورتی که این تشکل ایجاد شود اقدام بزرگی در زمینه حمایت از تولید کنندگان و عرضه کنندگان گل و گیاه خواهد بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: زمانی با دو هزار تومان یک شاخ گل رز تولید می شد؛ اما این روزها تولید آن 15تا 20 هزار تومان است و در خرده فروشی برای مصرف کننده باید با قیمت صد درصدی به فروش برسد، این در حالی است که برخی معتقدند که فروشنده گل را برای نمونه 40 هزار تومان خریداری می کند و باید 45 هزار تومان بفروشد در حالی که با 5 هزار تومان فروشنده نمی تواند هزینه های خود را تامین کند.

384981