انتقـــــــــام از میدان

یک فایل صوتی قدیمی که درباره نحوه و چرایی انتشار آن در رسانه ضدانقلاب «رادیو فردا» حرف و حدیث بسیار وجود دارد، این روزها واکنش‌برانگیز شده است؛ فایلی مربوط به گفت‌وگوی سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی سپاه که در آن ادعاهایی مطرح شده که در دستگاه قضایی هم مورد بررسی قرار گرفته‌ است. موضوعات مطروحه به‌صورت مفصل چند سال قبل هم در دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و تکلیفش روشن شده است.
تصویر انتقـــــــــام از میدان

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشار فایل صوتی منتسب به سردار جعفری و سردار ذوالقدرنیا، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، موقعیت خوبی برای نیروهای رادیکال اصلاح‌طلب فراهم آورد تا کینه خود علیه سیاست‌های منطقه‌ای نظام را ابراز بدارند. مصطفی تاجزاده در توییتی مدعی شد: «حاصل کنار هم قرارگرفتن اسلحه، اطلاعات، پول و رسانه را دیدید؟ آیا این جز نمودی از حاکمیت میدان بر دیپلماسی و اقتصاد است؟ مسوول و پاسخگویی هست؟ کسی جرات پیگرد قضایی دارد؟»

پیوند نامیمون عدالت‌خواهان و اصلاح‌طلبان رادیکال

توییت تاجزاده نشان می‌دهد که هدف اصلی منتشرکنندگان صوت مزبور و حامیان آن، حمله به سیاست‌های منطقه‌ای ایران است که توسط ظریف به «میدان» شهره شده است. میدان، درواقع استعاره‌ای از حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت و مجموع فعالیت‌های شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه پیشین کشورمان نقش آن را در سیاست‌های کشور برتر از دیپلماسی می‌دانست؛ از همین رو، توییت تاجزاده و اصلاح‌طلبان رادیکالی نظیر او را می‌توان انتقام دوباره از میدان دانست که در دهه‌های گذشته بزرگ‌ترین نقش را در امنیت کشور داشته است.

طیف مدعی عدالت‌خواهی هم کمتر از اصلاح‌طلبان رادیکال، از صوت درزیافته به وجد نیامد؛ از همین رو مدعیان عدالت‌خواهی هرچه در توان داشته‌اند، وسط آوردند و طوری هیاهو کردند که گویی کشف بزرگی انجام داده‌اند به گونه‌ای که پیش‌تر، دستگاه قضایی به این موضوع ورود نکرده است؛ برای نمونه، وحید اشتری، از سرسلسله‌جنبان جریان مدعی عدالت‌خواهی در توییتی با حمله به دستگاه قضا مدعی شد: «برای اینکه بفهمید در یک کشور چقدر ساختار قضایی مستقل و کارآمد وجود دارد، ببینید چقدر به اتهامات بزرگان و صاحب‌منصبان شفاف و بدون رودربایستی رسیدگی می‌شود. وگرنه گرداندن اراذل و اوباش در خیابان یا دستگیر کردن دزد گردنبند علی دایی در عرض 48ساعت هنر آنچنانی نمی‌خواهد». زاویه اشتری با میدان و شهید دردانه آن یعنی حاج‌قاسم سلیمانی، پیشتر نیز خود را نشان داده بود؛ آنجایی که اشتری اساسا وجود مکتب جریان‌سازی به نام «مکتب حاج‌قاسم» را زیر سوال برد. اشتری چندی پیش در یک سخنرانی، درباره اندیشه شهیدسلیمانی گفته بود: «دیدگاه‌های حاج‌قاسم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به‌شدت قابل نقد است و با گرایش سیاسی من نمی‌خواند.»

ابراز کینه نسبت به میدان

آنطور به نظر می‌رسد ساختارشکنان از طیف مدعی عدالت‌خواهی گرفته تا اصلاح‌طلبان رادیکال، در تخریب میدان با یکدیگر همراه شدند. در مقابل هجمه عدالت‌خواهان و اصلاح‌طلبان رادیکال علیه میدان و دستگاه قضا، نیروهایی هم بودند که از سر روشنگری مواضعی اتخاذ کردند؛ برای نمونه، محمدسعید احدیان، دستیار رییس مجلس با اشاره به توییت امثال اشتری و تاجزاده نوشت: «این توییت از پشت پرده ضبط و توزیع و جریان‌سازی فایل صوتی در تخریب میدان رمزگشایی می‌کند». احدیان همچنین تصریح کرد که طراحان برکنارشده پروژه ضبط و پخش فایل، دشمن فرمانده میدان بودند و برای چند سال پروژه حذف وی را طراحی کردند». مهدی محمدی نیز در واکنش به این ماجرا و حمله تاجزاده به سیاست‌های جبهه مقاومت و میدان نوشت: «از این فایل صوتی تا آن فایل صوتی راهی نیست و ریشه همه یکی است». اظهارنظر محمدی درواقع به فایل صوتی ظریف و انتقادات تندش علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران اشاره داشت که «میدان» را در برابر «دیپلماسی»، به کلیدواژه‌ای طعنه‌آمیز در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران تبدیل کرد.

مهدی محمدی البته در بخشی از توییت خود به سرنوشت این پرونده هم اشاره کرد و نوشت: «سپاه در این پرونده هزاران ساعت جواب پس داده و نتایج آن در قوه‌قضاییه و شهرداری اصلاح‌طلبان موجود است اما ارسال‌کنندگان فایل و کاغذ برای دشمن چرا هرگز به جایی جواب پس نداده‌اند؟» محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و مشاور رییس مجلس نیز در پاسخ به هجمه غوغاسالاران مشخصا تاجزاده علیه سپاه، تصریح کرد: «او دروغ‌پردازی می‌کند و میدان را مقابل خود می‌بیند و از حاج‌قاسم کینه دارد». رضوی همچنین این جریان ساختارشکن را همدست شرکای خارجی در ترور شخصیت این شهید دانست که هم‌اکنون سه سال پس از ضبط این نوار به‌دنبال تضعیف میدان هستند.

حساسیت دستگاه قضا و سپاه به فساد

عدالت‌خواهان و اصلاح‌طلبان رادیکال در شرایطی برای صوت اخیرا منتشرشده از دو فرمانده پیشین سپاه یقه می‌درند که محتوای قضایی و حقوقی این صوت، مدت‌ها قبل مورد بررسی قرار گرفته و آرای آن صادر شده است. یکی از این پرونده‌ها، موسوم به گروه اقتصادی «یاس» بود. روابط‌عمومی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اسفندماه سال1399 در اطلاعیه‌ای از تایید حکم متهمان پرونده موسوم به «گروه اقتصادی یاس» در دیوان عالی کشور خبر داد که طی آن، عیسی شریفی به 20سال حبس تعزیری، جزای نقدی، استرداد وجوه تحصیلی، محمود سیف به 30سال حبس تعزیری، جزای نقدی، استرداد وجوه تحصیلی، محمود خاکپور به پنج‌سال و 6ماه حبس، 40ضربه شلاق تعزیری، جزای نقدی، رد مال و مسعود مهردادی به دوسال حبس تعزیری محکوم شدند.جالب اینجاست که همان موقع مغرضان تلاش می‌کردند از پرونده یاس، ابزاری برای تسویه‌حساب سیاسی علیه محمدباقر قالیباف بسازند.

مدعیان در ادعایی بی‌پایه و مایه می‌گفتند که چون شریفی قائم‌مقام شهردار پیشین تهران بوده، پس فساد رخ داده در این هولدینگ قالیباف را نیز متهم می‌کند. این درحالی است که برگزاری دادگاه‌های شریفی در دادگاه نظامی، خود گویای آن بود که فساد او هیچ ارتباطی به مدیریت پیشین شهرداری تهران و قالیباف نداشته است. علاوه‌بر بی‌ربطی پرونده شریفی به قالیباف، برگزاری دادگاه شریفی ذیل اشراف ستاد کل نیروهای مسلح همچنین نشان می‌داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخلاف ادعای مدعیان(اصلاح‌طلبان و عدالت‌خواهان)، نهادی حساس به فساد است.

در همین باره، محمدجواد حق‌شناس، رییس وقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بهمن‌ماه سال گذشته، درباره دادگاه‌های شریفی گفته بود: «اخبار واصله حاکی از آن است که براساس گزارش بخش نظارتی سپاه پاسداران موضوع فساد در پرونده گروه اقتصادی یاس در دستورکار رسیدگی قرار گرفته و قائم‌مقام شهردار اسبق وقت تهران به اتهام فساد مالی به 20سال زندان و بازگشت حدود 480میلیارد تومان اموال به‌یغمارفته محکوم شده است. اخبار حاکی از آن بود که رسیدگی به این پرونده به‌عهده رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده است.»

مثلث اصلاحات و عدالت‌خواهی و ضدانقلاب

آنچه رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب پس از انتشار فایل صوتی منتسب به دو فرمانده پیشین سپاه، مشغول تبلیغش بودند، دامنه‌دار بودن فساد در نهادی انقلابی به نام سپاه بود. ضدانقلاب با گزینش بخش‌هایی از این صوت، پرونده‌های قضایی سابقا رسیدگی‌شده را دوباره جلوی چشم مخاطبان کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع خود قرار داد تا نشان بدهد، سپاه به اصطلاح تاریکخانه است. این ادعا در شرایطی است که پرونده شریفی نشان می‌داد، سپاه تحت نظارت نهادهای متولی است و هیچ فردی درون این نهاد انقلابی از پرسش و پاسخ درباره عملکردش، مصونیتی ندارد. جالب اینجاست که علاوه بر فارسی‌زبانان ضدانقلاب، اصلاح‌طلبان رادیکال و عدالت‌خواهان نیز دقیقا همین خط‌مشی را در پیش گرفتند و کوشیدند چهره‌ای ملکوک و مخدوش از سپاه نزد افکار عمومی بسازند. هرچه هست در چهل‌وسومین سالگرد انقلاب اسلامی، به‌خوبی پرده از صورت مخالفان میدان در داخل و خارج کشور برداشته شد. به بیان بهتر، مدعیان پرسروصدا، به نام فسادستیزی، کلیت کارکرد سپاه یعنی دفاع از شرف و ناموس ایران را مورد حمله قرار دادند و دوباره کینه‌شان از اهالی میدان را بروز دادند.

تکمیل پازل دشمنان علیه سپاه

بعد از انتشار این فایل در فضای مجازی ،ذوالقدرنیا از سمت خود برکنار شد، چراکه این ادعاها در دادگاه بررسی شد و درنهایت نیز حکم اولیه آن صادر شد که براساس آن نادرست بودن تهمت‌ها علیه سردار سلیمانی و قالیباف روشن شد. انتشار مجدد این فایل در شب ۲۲بهمن و آلوده نشان دادن سپاه و افرادی مانند شهیدسلیمانی، ازسوی رسانه ضدانقلاب و ایجاد هیاهوی رسانه‌ای در داخل تکمیل پازل دشمنان علیه سپاه است. در همین باره، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتهامات مربوط به تخلفات مطرح‌شده در فایل صوتی بررسی قضایی شده است، تاکید کرد: در بررسی قاطع و صریح به این پرونده برای تخلفاتی که رخ داده، حکم صادر و مشخص شده که بخشی زیادی از ادعاها نیز دروغ بوده و به همین دلیل حکم تبرئه صادر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اینکه در یک دستگاه تخلف رخ دهد مساله عجیبی نیست اما مهم‌تر آن است که این تخلفات شناسایی شده و به آن‌ها رسیدگی می‌شود و افراد متخلف مجازات می‌شوند. توانگر تصریح کرد: البته ما از دشمن انتظار نداریم ابعاد دیگر این ماجرا یعنی رسیدگی به تخلف و مجازات مجرمان را برجسته کند چراکه دشمن به‌دنبال تخریب نهادهای مختلف ازجمله سپاه پاسداران است که عملکرد آن‌ها منجر به تامین امنیت مردم ایران و منطقه و نابودی گروه‌های تروریستی وابسته به سعودی‌ها و آمریکا شده است.

مقدم: سازمان سپاه باید در چشم مردم محترم باقی بماند

بیژن مقدم، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به لزوم حفظ اعتبار و احترام نهاد سپاه اظهار کرد: در هر مقطعی مستمسکی پیدا می‌شود برای اینکه نهادهای مقدس و معتبر نزد مردم، مورد اتهام قرار بگیرند. این فایل، فایل جدیدی نیست اما به این هم معنی نیست که موضوعات درون آن، مورد بررسی قرار نگیرد. وی افزود: در ذهن بسیاری از کسانی که این فایل را بیشتر شنیدند، باید قاعدتا شبهات حداقلی از بین برود؛ البته شاید ادعاهایی که در این فایل مطرح می‌شود، لزوما درست نباشند؛ دو طرف در یک گفت‌وگو لزوما یک واقعیت بیرونی صددرصدی را روایت نمی‌کنند.

باوجوداین، مرجع رسیدگی‌کننده دیگری نیاز است تا به ادعاها رسیدگی کند؛ البته به بخشی از این ادعاها، دو سال قبل رسیدگی شده بود. مقدم تصریح کرد: خوب است که دستگاه قضایی، نتیجه رسیدگی‌های قبلی خود را اعلام کند و اگر افرادی بازداشت، زندانی یا محکوم شده‌اند، دوباره معرفی شوند.مقدم با بیان اینکه احتمال دارد این فایل صوتی تقطیع و تحریف شده باشد، تاکید کرد: در فضای بیرونی، ما حتی نمی‌توانیم به چشم خودمان اعتماد کنیم.

ممکن است با کنارگذاشتن تصاویر و صداها و به‌کاربردن تکنیک‌های کامپیوتری، موضوعاتی را بخواهند به شما القا کنند که اساسا فیک و دروغ است. وی با اشاره به لزوم توجه به سواد رسانه‌ای افزود: البته این به معنی نیست که بخشی از حرف‌های این صوت، واقعیت نداشته باشند اما شنونده نباید اجازه بدهد که تحت القائاتی قرار بگیرد.

مقدم با اشاره به هماهنگی رویکرد ضدانقلاب، اصلاح‌طلبان تندرو و عدالتخواهان گفت: ممکن است در مواردی، به‌صورت هماهنگ‌شده یا تصادفی موضع برخی جریان‌های مختلف سیاسی با همدیگر تقاطع پیدا کنند که چندان قابل‌نقد نیست اما جلوی تضعیف نهادهایی مثل سپاه باید گرفته شود. وی با بیان اینکه ضدانقلاب طبیعی است که دشمن سپاه باشد، اظهار کرد: اما به آن دو گروه باید گفت که شما اگر واقعا مطالبه‌گر و دنبال منافع ملی هستید، نباید اجازه دهید که شجره طیبه انقلاب یعنی سپاه آسیب ببیند. کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مطالبه‌گری اشکال ندارد اما سازمان سپاه باید در چشم مردم محترم باقی بماند.

منبع: صبح نو

384366