پرسون از هزینه جای پارک خودرو در برخی از مجتمع های تجاری گزارش می دهد؛

پول بدیم یا ندیم! / نبود قانون برای نظارت

جای پارک خودرو این روزها یک غنیمت در کلانشهر تهران به حساب می آید، به قدری جای پارک خودرو در تهران اهمیت دارد که حتی برخی از واحدهای مسکونی که فاقد پارکینگ باشد با اختلاف بین 200 تا300 میلیون تومان کمتر به فروش می رسد.
تصویر پول بدیم یا ندیم! / نبود قانون برای نظارت

به گزارش سایت خبری پرسون،کمبود جای پارک موجب شده تا شهرداری تهران به مجتمع های تجاری در صورتی که پارکینگ مورد نظر را براساس وسعت بنا فراهم نکند مجوز پایان کار برای صدور سند را نخواهد داد و همچنین مانع از فعالیت مجتمع تجاری خواهد شد.

در این میان بسیاری از مجتمع های تجاری، تفریحی و اداری در شهر تهران پارکینگ مورد نیاز مراجعان خود را فراهم می کنند و مجوز فعالیت خود را اخذ می کنند؛ اما تعدادی از مالکان بناهای تجاری بعد از فراهم کردن پارکینگ خودرو و دریافت مجوز فعالیت شان مانع از پارک خودرو مراجعه کنندگان می شوند و در مقابل ارائه خدمات وجه بالایی را از مشتریان شان طلب می کنند.

موضوع هزینه بالای جای پارک خودرو مراکز تجاری در تهران از آنجا صورت می گیرد که نهادهای نظارتی توجهی به این امر ندارند؛ خبرنگار پرسون برای بررسی این موضوع به تعدادی از پارکینگ های سطح شهر تهران مراجعه کرده تا در جریان پارکینگ این مجموعه ها قرار گیرد.

خود مجموعه های دولتی رعایت نمی کنند

نمایشگاه بین المللی تهران واقع در خیابان سئول یکی از مجموعه هایی است که هر از گاهی به دلیل مراجعه بالای شهروندان در زمان برپایی نمایشگاه های گوناگون از پارکینگ این مجموعه استفاده می شود که در زمان ورود خودرو ها 5 هزار تومان در قبال هر خودرو دریافت می شود.

علی یکی از کارکنان این مجموعه است که به خبرنگار پرسون گفت: آن طور که ما باخبر شده ایم، نمایشگاه بین المللی برای وزارت صمت است که این مجموعه را به پیمانکار اجاره می دهد و ماهیانه یک مبلغ قابل توجهی را از پیمانکار دریافت می کند، در این بین نیز پیمانکار مجبور است که از هر راه که ممکن است پول در آورد.

وی ادامه داد: این مجموعه یک هزارواحد جای پارک خودرو دارد که در زمان برگزاری نمایشگاه در مدت زمان 12 ساعت به طور میانگین 2 هزار خودرو مراجعه کننده دارد و اگر از هر یک از خودروها 5 هزار تومان دریافت شود 7 میلیون تومان درآمد تنها از جای پارک خودرو کسب می کند و این درآمد تنها برای یک روز است.

این کارگر نمایشگاه بین الملی تهران ادامه داد: وقتی مجموعه های دولتی برای جای پارک خودرو از مراجعه کننده هزینه دریافت می کنند چه برسد به بخش خصوصی که این کار را انجام ندهد.

دریافت اجاره پارک خودرو در بیمارستان میلاد

موضوع به همین جا ختم نمی شود، بیمارستان میلاد نیز از جمله مکان های درمانی و بهداشتی در دل تهران با وسعت بسیار قابل توجه پارکینگ خود را اجاره می دهد.

در این بین بسیاری از شهروندان تهران از این نوع دریافت هزینه جای پاک خودرو در بیمارستان میلاد ابراز نارضایتی دارند، آنها معتقدند مکان درمانی که شهروندان می خواهند به سرعت برای امورات پزشکی مراجعه کنند باید زمان زیادی را در صف خودروها برای ورود به پارکینگ باشند.

در این خصوص فاطمه پاکدامن به خبرنگار پرسون گفت: افرادی که با تاکسی و آژانس به دلیل بیماری شان می خواهند از ضلع شرقی بیمارستان واحد درمانگاه بیمارستان میلاد مراجعه کنند باید هزینه بیشتر برای کرایه تاکسی شان پرداخت کنند تا خودرو اجازه ورود به محوطه را دریافت کند تا مراجعه کنندگان پیاده شوند.

دریافت هزینه بالای جای پارک خودرو در ورزشگاه آزادی

ازجمله پارکینگ های بسیار بزرگ در شهر تهران پارکینگ خودرو مجموعه ورزشگاه آزادی است، گرچه مقامات این مجموعه سالیان سال است این جای پارک خودرو را رها کرده اند و هیچ گونه رسیدگی و نگهداشتی نکرده اند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار پرسون آسفالت این پارکینگ به 50 سال پیش بر می گردد و تابلوها و نرده های آهنی این مجموعه در حال فرسودگی قرار دارد، اما با این وجود در صورتی که در ورزشگاه آزادی برنامه ای برپا شود مسئولان هزینه ای را برای جای پارک خودرو دریافت می کنند.

به طوری که به تازگی در این مجموعه یک کنسرت برگزار شد و مراجعه کنندگانی که بین 150 تا 250 هزار تومان هزینه بلیط را خریداری کردند و تنها دو ساعت به یکی از سالن ها مراجعه می کردند، برای جای پارک در این مدت زمان کوتاه 15 هزار تومان پرداخت می کردند.

مجتمع تجاری و تفریحی کوروش در بزرگراه ستاری در منطقه 5 تهران نیز از دیگر مجموعه هایی است در تهران که در قبال جای پارک خودرو مراجعه کنندگان خود هزینه بسیار بالایی را طلب می کند؛ همچنین مجتمع تجاری در امامزاده حسن در منطقه17 تهران نیز با هزینه قابل توجه اجازه پارک خودرو می دهد.

البته مجتمع هایی مانند ایران مال در بزرگراه شهید همت غرب و هایپراستار در بزرگراه شهید باکری جای پارک خودرو را برای مشتریان شان به شکل رایگان فراهم کرده اند.

شهرداری متولی برخورد با دریافت کرایه پارکینگ ها نیست

در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا شهرداری تهران مسئولیتی در زمینه دریافت هزینه از مراجعه کنندگان به مجموعه های تجاری دارد یا نه، تنها یک مقام مسئول در حوزه شهرسازی شهرداری تهران که تمایل نداشت نامش در این گزارش درج شود، گفت: شهرداری تهران متولی آن است که مالکان در زمان ساخت و ساز بنا پارکینگ را فراهم کنند.

وی افزود: بعد از اینکه مالک اقدام به ساخت پارکینگ محیط مورد نظر کرد و محیط را برای استفاده عموم فراهم کرد، به شهرداری این موضوع ارتباطی ندارد که پارکینگ اجاره داده می شود یا در قبال جای پاک خورود هزینه دریافت می شود یا نه.

این مقام مسئول ادامه داد: همانند این می ماند که در یک ساختمان مسکونی یکی از واحدهایی که خودرو ندارد جای پارک خودرو اش را اجاره می دهد که در زمینه اجاره بها امری توافقی است.

نبود قانون برای نظارت

طبق بررسی های به عمل آمده در خصوص مکان هایی مانند پاساژها، مراکز تفریحی، تجاری و اداری و...که عموم مردم از آن بهره مند می شوند جای پارک به شکل رایگان یا با هزینه درج نشده است، که جا دارد شورای شهر تهران یا نهادهایی دیگر مانند اتاق اصناف دست به کار شوند و قانونی در این خصوص وضع کنند.

البته موضوع جای پارک باهزینه به این شکل نیست که هر مجموعه یک قیمتی برای خود در نظر گیرد، گویا اجاره پارکینگ نرخ مصوبی دارد که آن دسته از مجموعه هایی که پارکینگ های خود را با هزینه در اختیار شهروندان قرار می دهند باید حداقل هزینه کرایه جای پارک را براساس نرخ اعلام شده در نظر گیرند.

383942