بازی‌های رسانه‌ای دستاویز غرب در مقابل اقتدار ایران

مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و 1+4 درحال انجام و هر از چندگاهی شنیدن برخی اظهارنظرها از مقامات کشورهای عضو و غیر عضو برجام به‌ویژه آمریکا، تحلیل‌ها و نوشته‌ها و نظرات را به سمت‌وسوهای مختلف می‌کشاند. این بار نیز شاهد بودیم که با اظهارنظر جدید وزارت امورخارجه آمریکا درمورد معافیت‌ برای برخی از تحریم‌های فنی_هسته‌ای تحلیل کارشناسان به‌سمت تأکید بر مواضع ایران و بررسی بازی تکراری معافیت آمریکا سوق پیدا کرد‌.
تصویر بازی‌های رسانه‌ای دستاویز غرب در مقابل اقتدار ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و ۱+۴ درحال انجام و هر از چندگاهی شنیدن برخی اظهارنظرها از مقامات کشورهای عضو و غیر عضو برجام به‌ویژه آمریکا، تحلیل‌ها و نوشته‌ها و نظرات را به سمت‌وسوهای مختلف می‌کشاند. این بار نیز شاهد بودیم که با اظهارنظر جدید وزارت امورخارجه آمریکا درمورد معافیت‌ برای برخی از تحریم‌های فنی_هسته‌ای تحلیل کارشناسان به‌سمت تأکید بر مواضع ایران و بررسی بازی تکراری معافیت آمریکا سوق پیدا کرد‌.

آمریکا پس از برجام یک هزار و ۵۸۱ تحریم علیه ایران وضع کرده و حالا قصد دارد با معاف کردن یکی از این تحریم‌ها و نه رفع آن به دنیا نشان دهد که قصد بازگشت به میز مذاکره را دارد و این ایران است که در برابر پیشنهادات وسوسه‌انگیز آن‌ها مقاومت می‌کند و ناقض اصلی است!

دست رو شده‌ آمریکا، قسمت خنده‌دار مذاکرات است

اما این بازی دیگر برای همگان رو شده است. مضحک بودن این پیشنهاد بعدازآنکه مشخص شد قصد دارند تنها برای یک تحریم معافیت درنظر بگیرند آن‌هم تحریمی که هیچ دستاورد و گشایش اقتصادی برای ایران نخواهد داشت معافیت تحریم با برداشته شدن و رفع آن بسیار متفاوت و به‌راحتی می‌توانند بدون هیچ بهانه یا دلیلی آن را لغو کنند. همان‌طور که در ماه می ۲۰۲۰ این معافیت‌ها از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا لغو شده بود.

آری! حتی اگر از مبحث جدید معافیت که آمریکا مطرح کرده نیز دور شویم بازهم با یک بازی دیگری روبه‌رو می‌شویم و آن چیزی نیست جز همدستی تروئیکای اروپایی با آمریکا و تلقین کمبود وقت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای احیای توافق برجام.

تروئیکای اروپایی، بازیکن ذخیره برای تکمیل سناریو بازی آمریکا

​​​ همان‌طور که از معافیت تحریم فنی آمریکا فاصله می‌گیریم، نکته دیگری توجهات را به خود جلب می‌کند. آماده‌باش اروپایی‌ها برای گوش دادن به فرمان‌های مضحک آمریکا به‌منظور فرسایشی کردن مذاکرات و تحت‌فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران. غربی‌ها قصد دارند حال که آمریکا خارج از گود مذاکرات ایستاده این‌طور به ایران القا کنند که تصمیمات و سیاست‌های آمریکا مشخص‌کننده نتیجه مذاکرات است. هرچند ممکن است به زبان آن را تکذیب کنند اما بارها این سیاست را درعمل اثبات کرده‌اند.

به‌طورمثال کشورهای اروپایی در دور نخست مذاکرات وین پس‌ازاین‌که اسناد مدنظر ایران را دریافت کردند عقب نشستند و گفتند باید برای مشورت به پایتخت‌هایشان بازگردند. این اقدام همان ابتدای کار نشان داد که دست‌خالی به وین آمده بودند و انتظار داشتند ایران هر آنچه که آن‌ها می‌گویند را بپذیرد و پیش‌بینی می‌کردند اگر کمی ایران را تحت‌فشار قراردهند و درمقابل نیز اسرائیل نیز علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نفرت‌پراکنی کند، ایران کوچک‌ترین پیشنهاد آمریکا را نیز خواهد پذیرفت.

آمریکا، پازل مذاکرات را به هم می‌ریزد

برهمین اساس مجدد به میز مذاکرات آمدند و مدام گفتند که مباحث تحریمی که موضع و خواسته اصلی ایران است به آمریکا ربط دارد و این آمریکایی‌ها هستند که باید تحریم‌ها را لغو کنند. گویی از خودشان هیچ اختیاری نداشتند. درهمین راستا توپ را به زمین آمریکا انداختند اما خودشان را برای رسیدگی به فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی و هسته‌ای ایران مشتاق و مرتبط نشان می‌دادند. این رفتار تکمیل‌کننده پازل بازی آمریکا بود؛اما به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد بسیار زیادی از قطعات مشخص است و ازسوی ایران در جایگاه‌های مختلف جای گذاری شده و اگر تکمیل نمی‌شود به این دلیل است که آن‌ها قطعات اشتباهی با خود به پازل مذاکرات آورده‌اند.

حال اما درمرحله انکار هستند و هر از چندگاهی پیشنهاد می‌دهند که بیاید به‌جای پازل، شطرنج‌بازی کنیم یا اگر شطرنج هم نشد یک بازی دیگر به راه بیندازیم. این حربه همواره روش اصلی آمریکا و اروپا در مذاکرات مختلف بوده است؛ اما جمهوری اسلامی ایران این بار به تمام این حربه‌ها آگاه است. دیگر نه‌تنها اقدامی برای جلب رضایت بیش‌ازحد اروپا و آمریکا نمی‌کند بلکه اقتدار خویش را بازیافته و به‌خوبی می‌داند زمانی که نقاط قوت را تقویت کند، نقاط ضعف دشمن آشکار خواهد شد.

این مسئله مبرهن است که غربی‌ها درحال مقاومت هستند و حال که فهمیده‌اند نمی‌توانند برای کسب امتیازات حداکثری از ایران راهی از پیش ببرند، سعی دارند خودشان را طور دیگری نشان دهند. به هر حال آمریکای بایدن سعی دارد چهره مخدوش شده آمریکای ترامپ را ترمیم کند و به جهانیان ثابت کند اشتباهات رئیس‌جمهور قبلی را تکرار نخواهد کرد و اروپایی که بیش‌ازپیش درتلاش است درعین‌حال که طرف آمریکاست خودش را بی‌طرف و بی‌گناه نشان دهد و القا کند که مسئله اصلی ایران و آمریکا هستند؛ اما متأسفانه دیگر دستشان رو شده است و جمهوری اسلامی ایران خودش می‌داند که تمام دنیا به منطقی بودن مواضع و خواسته‌هایش پی برده و درهمین جهت، لغو تمامی تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات آمریکا و اروپای عهدشکن جزء خواسته‌های تغییرناپذیر است.

منبع: رسالت

383450