جشنواره های سینمایی نیاز به دبیرخانه دائمی دارد

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره نحوه برگزاری این جشنواره در رادیو صبا توضیح داد.
تصویر جشنواره های سینمایی نیاز به دبیرخانه دائمی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، برنامه «هدهد صبا» هر روز از شنبه تا چهارشنبه آخرین و به روزترین اخبار دنیای فرهنگ و هنر را به اطلاع شنوندگان می رساند.
این برنامه به مناسبت دهه فجر با پوشش خبری جشنواره فیلم فجر تقدیم مخاطبان می شود.

این برنامه روز یکشنبه ۱۷ بهمن با مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره فیلم فجر گفتگو کرد نقاشی زاده درباره سختی دبیری این جشنواره گفت: اگر می خواستم به راحتی و سلامت خودم متوجه کندکنم پیشنهاد دبیری جشنواره را نمی پذیرفتم ولی هر کس متناسب با موقعیت گاهی باید مسئولیتهای فراتر از خواست شخصی اش بپذیرد.

وی افزود: در دبیری این جشنواره در فرصت کمتر از سه ماه تلاش کردم با همکاری دوستان گوشه ای از سینمای ایران را که قابلیت انعکاس دارد در مهم‌ترین جشن فرهنگی انقلاب منعکس کنیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در مورد عدم ساز و کار و چارچوب مشخص برای برگزاری این جشنواره توضیح داد، به نظر من مهم‌ترین دلیل این مسئله نوع نگاهی است که به جشنواره دارند، در تمام این دوران به جشنواره فیلم فجر به عنوان یک پروژه نگاه شده است، پروژه که در یک بازه زمانی کوتاه شروع می شود و با پایان جشنواره همه چیز تمام می شود. در صورتی که در تمام دنیا برای برگزاری جشنواره های معتبر دبیرخانه دائمی و سازمان دائمی تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: زمانی که این جشنواره به من پیشنهاد شده حتی دفتر جشنواره آماده به کار نبود حدود ۱۰ روز آماده سازی دفتر جشنواره و دعوت از همکاران به طول انجامید، برای اینکه یک جشنواره بتوانند به درستی کارش را انجام دهد نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت است، باید از یک سال قبل دبیرخانه دائمی فعال داشته باشد که به تعامل با سینماگران و موسسات و مراکز مختلفی که در سینما نقش دارند بپردازد.

نقاش زاده بیان کرد، من این پیشنهاد را به سازمان سینمایی و شورای سیاستگذاری کرده ام که دبیرخانه دائمی فیلم فجر فعال شود و یک آیین نامه ثابت و واحدی برای جشنواره تعریف شود که در سالهای مختلف دچار تغییرات عمیق نباشیم.

نقاشی زاد در ادامه گفت: از همه مهمتر یک مرکز تخصصی برای برگزاری جشنواره های سینمایی لازم است که به صورت تخصصی برای این امر طراحی شده باشد.

دبیر جشنواره درباره برگزاری برنامه های مختلف در کنار نمایش فیلم ها توضیح داد، جشنواره فیلم فجر نباید به عنوان یک هفته برای نمایش فیلم های جدید تلقی شود، در همه دنیا در کنار نمایش این فیلم ها بسیاری است دوره های فرهنگی مثل کارگاه های فرهنگی و بازار فیلم برگزار می شود البته برنامه ریزی برای برگزاری این جلسات به این صورت نبوده است با خیز سویه جدید کرونا مجبور به تغییر در برنامه ریزی و نمایش فیلم ها در دو نوبت شدیم.

گفتنی است که برنامه های برگزار شده در پلتفرم های آنلاین به صورت زنده در حال پخش است که که مورد استقبال بسیاری از علاقمندان نیز قرار گرفته است.

نقاشی زاده گفت: برخی از برنامه ها و دوره ها قابلیت پیاده سازی به صورت مکتوب را دارند و بقیه نیز در فضای مجازی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد که می توانند در زمان مناسب از آن بهرمند شوند.

وی در پایان درباره نقد های وارد شده به دبیری این جشنواره گفت: کار باید بی عیب با نقص انجام شود و در کنار آن همیشه برای پیشرفت نیاز به نقد است، ولی گاهی در سایه نقدها تخریب صورت می‌گیرد که این را من نمی پسندم.

«هدهد صبا» هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ با اجرای غزل نهانی و به تهیه کنندگی سینا محمد حسن راهی آنتن صبا می شود.

383366