لباس سازمان جنگل ها بر تن سازمان محیط زیست

یکپارچگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با سازمان محیط زیست، ادغام سیاست­گذاری منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در راستای بهره برداری موجب تهدید امنیت غذایی خواهد شد.
تصویر لباس سازمان جنگل ها بر تن سازمان محیط زیست

به گزارش سایت خبری پرسون، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار ادغام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در سازمان محیط زیست شد. همزمان با این نامه از طرح ادغام سازمان جنگلها در سازمان محیط زیست و تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی در مجلس رونمایی شد.

طرح تشکیل وزارتخانه ای با عنوان «محیط زیست و منابع طبیعی» در سالهای 1395 و 1399 در مجلس مطرح شده بود که با آن مخالفت شد. مهمتر آنکه این دو سازمان قبلا سابقه ادغام وظایف خود با یکدیگر و تشکیل «وزارت منابع طبیعی» در سال 1346 را در کارنامه دارند که به دلیل مغایرت ذاتی و تعارض منافع با وزارت کشاورزی وقت، به عنوان وزارت متولی تولید غذا، منحل شد و به یکی از سازمانهای ذیل این وزارتخانه تبدیل گشت.

وظایف سازمان محیط زیست عمدتا شامل مدیریت و نظارت بر آلودگی هوا، پسماند، شکار و صید(در مناطق حفاظت شده) و مدیریت پارکهای ملى و آثار طبیعی با ارزش است. بنابراین به هیچ عنوان سازمانی با اهداف تولید و بهره وری، محسوب نمی ­شود و بیشتر نظارت و ارزیابی امور مرتبط با حفاظت از محیط زیست می پردازد.

اما وظایف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری بر خلاف سازمان محیط زیست عمدتاً ناظر به تولید و بهره برداری از عرصه ها و منابع طبیعی است. کلیه امور مربوط به حفظ و احیاء، گسترش و بهره‌برداری در منابع طبیعی بر عهده این سازمان قرار دارد که در ذیل وزارت جهاد کشاورزی و با نگاه بهره برداری و تولید در منابع طبیعی پیش می رود. بهره برداری از جنگلها و تولید چوب، بهره برداری از مراتع و تولید گوشت، آبخیزداری و تولید آب برای تولید غذا از مهمترین وظایف این سازمان است. این بدین معناست که عرصه قابل بهره برداری و طبیعی کشور در اختیار تولید قرار دارد در نتیجه مدیریت آن نیز باید در اختیار نهادی باشد که متولی تولید و پاسخگوی آن است.

نکته اساسی در ارائه این طرح برای ادغام دو سازمان مذکور، عدم توجه به مدیریت یکپارچه مدیریت تولید غذا و بهره وری از منابع طبیعی است. در حقیقت ادغام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در سازمان محیط زیست، یکپارچگی سیاست­گذاری منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در راستای بهره برداری صیانتی و حصول به امنیت غذایی را تهدید خواهد کرد.

منبع: فارس

383327