معاون امور جنگل گیلان:

حفاظت از اراضی و طبیعت ماسال از حساسیت بالایی برخوردار است

سرپرست معاونت امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گیلان، 1000 هکتار از جنگل های منطقه ییلاقی شهرستان ماسال تحت اجرای طرح مدیریت پسماند قرار می گیرد.
تصویر حفاظت از اراضی و طبیعت ماسال از حساسیت بالایی برخوردار است

به گزارش سایت خبری پرسون، کامیار مرزبانی با بیان اینکه طرح مدیریت پسماند مناطق ییلاقی و جنگلی ماسال - گیلوان با محوریت حفاظت و احیای جنگل به صورت عملیاتی اجرا می شود، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در ۱۰۰۰ هکتار از عرصه های ییلاقی و جنگلی و حدود ۲۲ کیلومتر از حاشیه جنگل شهرستان ماسال اجرایی می شود.

وی هدف از اجرای طرح مذکور را در درجه اول مدیریت پسماند در عرصه های جنگلی دانست و افزود: امروزه پسماند یکی از عوامل تخریب جنگل ها محسوب می شود و لذا طرح مدیریت پسماند به ابتکار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان و با همکاری یکی از شرکت های تخصصی جنگلداری ماسال در دست اجراست.

سرپرست معاونت امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، یادآور شد: اهم برنامه های ذکر شده در قرارداد طرح شامل مدیریت پسماند مناطق گردشگری، حفاظت و نگهداری در محدوده مورد قرارداد، همکاری با منابع طبیعی در جهت مهار و اطفای حریق، ایجاد بسترهای همسو با طبیعت جهت سامان دادن و ارائه خدمات برابر کتابچه مصوب به گردشگران و همچنین ایجاد بازارچه بومی و محلی است.

مرزبانی، زراعت چوب و احیای جنگل را از دیگر محورهای طرح مذکور در طول مدت قرارداد دانست و اضافه کرد: از جمله مزایای این طرح جلوگیری از گسترش حریق جنگل و اطفای به موقع به ویژه در مناطق جنگلی گردشگری است که طی دو سال گذشته به وسیله شرکت های مذکور به شکل شایسته انجام شده است.

وی از خروج حدود ۴۰۰ تن زباله طی یک سال گذشته از اجرای قرارداد خبر داد و بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد مساحت شهرستان ماسال را اراضی ملی تشکیل می دهد و لذا حساسیت های حفاظتی منطقه بالاست.

سرپرست معاونت امور جنگل گیلان، با بیان اینکه طرح مذکور با پیشنهاد این اداره کل و حمایت و مساعدت دستگاه های متولی اعم از دادگستری، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط تدوین و منتهی به قرارداد شده است، خاطرنشان کرد: هیچگونه واگذاری زمین به شرکت طرف قرارداد صورت نمی گیرد.

منبع: ایسنا

400260