وزن‌کشی ایران و آمریکا روی تشک سیاست

مسئولان فدراسیون کشتی قصد تجدیدنظر در لغو اعزام ملی‌پوشان کشتی به آمریکا را ندارند و کشتی‌گیران نیز با تصمیم کادرفنی اردو را ترک کرده‌اند.
تصویر وزن‌کشی ایران و آمریکا روی تشک سیاست

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی‌که تیم‌ملی کشتی قرار بود به آمریکا سفـــر کند، به‌دلیل عدم صدور روادید برای رئیس فدراسیون کشتی، این دیدار لغو شد از طـــرف دیگر «محمدی» ســرمربی سابق تیم‌ملـــی کشتی آزاد، از رفتارهای غیرمدیریتی «دبیر» پرده برداشت!

ماجرای گرین‌ کارت «دبیر»!

علیرضا دبیر؛ رئیس فدراسیون کشتی که گفته می‌شد گرین کارت آمـــریکا دارد اواخر دیماه در نشست خبری اعــلام کرد: یکسری آدم‌ها دروغ‌هایی را نوشتند مثلا گفتند گرین‌کارت دارم. آقایان! ما در المپیک سیدنی مانند بسیاری از ورزشکاران گرین‌کارت گرفتیم شاید درس بخوانیم. خیلی‌ها در دهه 70 و 80 گرین‌کارت گرفتند. من هیچوقت هم دنبال نکردم و چند سال پیش هم انصراف دادم. کسی که گرین‌کارت دارد آیا به سفارت آمریکا می‌رود تا ویزا بگیرد؟ گرین‌کارت با تابعیت که قسم می‌خورند خیلی فرق دارد. من 7 سال پیش آن را پس دادم اما دوستان دروغ گفتند و نوشتند. سفارت آمریکا هم ایمیل زد به فدراسیون که چرا آقای دبیر گرین‌کارتت را پس دادی؟ توضیح بده. همانجا هم از من سوال کردند چرا گرین‌کارت را باطل کردی که گفتم از کشورتان خوشم نیامد. از ایرانی‌های آنجا بپرسید آیا آنجا را دوست دارند یا نه. یا می‌گویند من آنجا چه چیزهایی دارم. الان می‌گویم هرچه دارم برای آنها. خیالتان جمع، من هیچ‌چیز در آنجا ندارم. به سفارت آمریکا در دوبی و هم فدراسیون آنها نامه محکمی نوشتم. یکی از همراهان ما را 5 ساعت به یک اتاق امن بردند و به دستگاه‌های امنیتی گزارش دادم. اگر مسابقه دوستانه است این چه دوستانه برخوردکردن است. اگر به یک نفر از کشتی‌گیران یا همراهان ویزا ندهند به آمریکا نمی‌رویم.

عدم صدور ویزا برای «دبیر»

دیدار دوستانه تیم‌های ملـــی کشتی آزاد ایران و آمریکا بنا بر دعوت رسمی آمریکا، قرار است 23 بهمن در تگزاس برگزار شود. ملی‌پوشان کشتی ایران به‌همراه دیگر نفرات اعزامی به این کشور چندی پیش برای دریافت روادید به سفارت آمریکا در دوبی رفتند. پس از بحث و حواشی متعدد پیرامون این دیدار و بحث صدور روادید برای رئیس فدراسیون کشتی، آمریکا، ویزای ملی‌پوشان و نفرات اعزامی ایران به این کشور را برای همه به غیر از 4 نفر صادر کرد. به‌رغم دعوت رسمی آمریکایی‌ها از رئیس فدراسیون کشتی ایران برای حضور در این کشور، آمریکا برای علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و دو ملی‌پوش و یک مربی، ویزای سفر به این کشور را صادر نکرد و باید دید در فرصت کم باقیمانده تا اعزام، ویزای این 4 نفر صادر می‌شود یا خیر. به‌دنبال این اتفاق نیز علیرضا دبیر به فدراسیون کشتی آمریکا اعلام کرد، در صورتی‌که حتی ویزای یک نفر نیز صادر نشود، سفر تیم‌ملی کشتی ایران به آمریکا و دیدار دوستانه انجام نخواهد شد.

درخواست تجدیدنظر

علیرضا دبیر رئیس فدراسیـــون کشتی ایران، طی نامه‌ای به رئیس فدراسیـــون کشتی آمریکا، عدم امکان حضور ایران برای انجام مسابقه دوستانه ورزشی تیم به تیم با تیم کشتی آزاد این کشور را اعلام کرد. در حالی‌که USA Wrestling به‌عنوان نهاد ملی کشتی در ایالات‌متحده هیچگونه دخالتی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به صدور روادید ندارد، اما به‌طور منظم و مستقیم با فدراسیون کشتی ایران در مورد اقدامات لازم در مورد فرآیند صدور ویزا ایالات‌متحده در ارتباط بوده است. فدراسیون کشتی آمریکا رسما از فدراسیون کشتی ایران درخواست کرده که در تصمیم خود تجدیدنظر کند و هیاتی را که تایید شده برای ورود به این رقابت‌ها به آمریکا اعزام کند. ایالات‌متحده آمریکا و ایران هم‌چنان می‌توانند میزبان یک دیدار دوگانه بسیار جذاب باشند که به نفع هر دو تیم‌ملی خواهد بود و برای طرفداران کشتی در سراسر جهان نمایشی هیجان‌انگیز از این ورزش را فراهم می‌کند. در بیانیه فدراسیون کشتی آمریکا آمده است: فدراسیون کشتی آمریکا از اینکه ایران تصمیم گرفته در مسابقه بالپارک مقابل تیم ما شرکت نکند، بسیار ناامید است. همانند 16 بار قبلی که ایران از سال 1995 در ایالات‌متحده به رقابت پرداخته است، این رویداد نیز برای حسن‌نیت از طریق ورزش و به‌عنوان فرصتی برای ورزشکاران دو کشور برای رقابت در بالاترین سطح بوده است. ایران تمام ویزاهای خود را دریافت کرد و می‌توانست یک تیم خوب را برای کشتی با ورزشکاران ما به میدان بفرستد، اما این تصمیم آنها بود که شرکت نکنند. ما از آنها خواسته‌ایم در این باره تجدیدنظر کنند.

مصمم بر تصمیم

مسئولان فدراسیون کشتی قصد تجدیدنظر در لغو اعزام ملی‌پوشان کشتی به آمریکا را ندارند و کشتی‌گیران نیز با تصمیم کادرفنی اردو را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به درخواست آمریکایی‌ها برای وزن‌کشی یک روز قبل از آغاز مسابقات که برخلاف رویه اتحادیه جهانی کشتی است، فدراسیون کشتی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود. همچنین با توجه به فاصله ساعت ایران و آمریکا و براساس درخواست کادرفنی که پیش از تصمیم بر لغو اعزام انجام شده بود، ملی‌پوشان قرار بود 4 روز زودتر راهی آمریکا شوند اما این موضوع نیز با توجه به کمبود وقت و اینکه نماینده‌ای برای دریافت روادید به امارات نرفته است، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

انتقاد محمدی

سرمـربی پیشین تیم‌ملی کشتـــی آزاد کشورمان گفت: شاگـــردش در بازی‌های المپیک 2020 توکیو نمی‌دانست به حرف او کنار تشک گوش کند و یا رئیس فدراسیون که در جایگاه تماشاگران حضور داشت. غلامرضا محمدی که بعداز المپیک 2020 توکیو و جدایی از تیم‌ملی کشتی آزاد سکوت کرده بود، با حضور در برنامه «ورزش‌ومردم» در خصوص رقابت‌های المپیک افزود: کشتی‌گیر در المپیک نمی‌دانست به حرف من کنار تشک گوش کند یا رئیس فدراسیون که در جایگاه تماشاگران حضور داشت! دبیر می‌خواست کمک کند، ولی این راه، راه درستی نیست و اگر قرار است صحبتی باشد، این کار باید از طریق سرمربی و کادرفنی انجام شود که‌ شأن و چارچوب کار حفظ شود. من تجربه 18 سال مربیگری دارم، در حالی‌که دبیر تجربه مربیگری ندارد و در کار سیاسی بوده است و تجربه مدیریتی دارد. من از 2003 مربیگری می‌کنم. این نوع رفتار شکاف می‌اندازد و عدم اعتماد و اطمینان بین کشتی‌گیر و کادرفنی ایجاد می‌کند. دبیر قهرمان المپیک و جهان است و قطعا به این شکل بهتر می‌تواند کمک کند.

آرمان ملی

383023