معجزات دوش آب سرد برای سلامتی و درمان بیماری‌ها

دوش گرفتن با آب سرد فواید بسیاری از جمله تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، کمک به خواب، افزایش سرعت متابولیسم، بهبود در باروری، افزایش سطح انرژی و حتی جذاب‌تر کردن شما را دارد.
تصویر معجزات دوش آب سرد برای سلامتی و درمان بیماری‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، دوش گرفتن با آب سرد ممکن است کاری ناخوشایند به نظر برسد، اما 12 فایده دوش آب سرد را در این مطلب می‌خوانید.

1. تقویت عملکرد سیستم ایمنی

یک دوش آب سرد ساده می تواند به چندین روش به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، زیرا قرار گرفتن در معرض آب سرد باعث ترشح مفید نوراپی نفرین ضد التهابی در شما می شود. یک مطالعه نشان داده است که شناگران در آب سرد سازگاری بهتری را با استرس اکسیداتیو دارند که این خود در حالی است که مطالعه دیگری توضیح می‌دهد، شنا در آب سرد می‌تواند تحمل بدن را افزایش دهد. حتی ساده‌تر از شنا کردن در آب سرد، دوش گرفتن با آب سرد است که ساده‌ترین راه برای بهره‌گیری از این فواید عالی میباشد.

2. کاهش افسردگی

با توجه به تراکم بالای گیرنده‌ های سرما در پوست شما، انتظار می‌رود که دوش آب سرد مقدار زیادی تکانه‌های الکتریکی را از انتهای عصب‌های محیطی به مغز ارسال کند که این امر خود می‌تواند منجر به اثر ضد افسردگی در شما شود. منشاء این حرف از مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ریچموند صورت گرفته است میباشد. مطالعه دیگری نشان میدهد که علائم افسردگی در افرادی که دو یا سه بار در هفته دوش آب سرد میگیرند، کاهش یافته است.

3.تسریع در متابولیسم

افرادی که روزانه دوش آب سرد می گیرند افزایش متابولیسم را نشان می دهند که یکی از دلایل اصلی آن افزایش فعال شدن بافت چربی قهوه ای (چربی خوب) که برای تولید گرما و عایق بندی ما در برابر سرما استفاده می شود، است. این نوع چربی، چربی است که ما آن را میخواهیم. فعال کردن این نوع چربی باعث افزایش متابولیسم می شود.

4. بهره وری بیشتر

مطالعه‌ای در هلند که شامل 3000 شرکت‌ کننده بود، نشان داد افرادی که دوش گرفتن روزانه خود را با 30 تا 90 ثانیه آب سرد به پایان می‌رسانند، پس از 30 روز آزمایش، 29 درصد کمتر از همکاران خود غیبت می‌کنند. پس از پایان آزمایشات، برخی از افراد به دوش گرفتن با آب سرد روزانه خود ادامه دادند.

5. بهبود ریکاوری عضلات

دوش گرفتن و غوطه ور شدن در آب سرد برای عملکرد ورزشی به خوبی ثبت شده و به طور گسترده توسط ورزشکاران با عملکرد بالا که نیاز به بهبودی سریع دارند، انجام می شود. ورزشکاران معمولاً 7 تا 14 دقیقه در حمام یخ می نشینند تا التهاب را کاهش دهند و بهبودی را تسریع کنند. نگران نباشید، لازم نیست که افراط کنید، دوش آب سرد شما هم به خوبی این کار را برای شما انجام می دهد!

6.بهبود گردش خون

وقتی دوش آب سرد می‌گیرید بدنتان به طور طبیعی جریان خون را افزایش می‌دهد که برای شما بسیار مفید است.

7. افزایش انرژی آزاد

دوش آب سرد سیستم عصبی سمپاتیک ما که مسئول پاسخ جنگ یا گریز ما به خطر است را تحریک می کند. این باعث ترشح هورمونی می شود که به عنوان هجوم آدرنالین احساس می شود.

8. غلبه کردن بر خستگی مزمن

یک مطالعه جالب نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آب سرد می‌تواند به رفع خستگی مزمن، که به عنوان سندرم بیش تمرینی نیز شناخته می‌شود، کمک کند. این طور به نظر می رسد که ارتباط قوی بین خستگی مزمن و عملکرد ناکافی هیپوتالاموس وجود دارد که این خود نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض آب سرد این عمل را معکوس می کند.

9. تقویت باروری مردان

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض دمای بالای آب - مانند حمام، جکوزی و دوش آب گرم - می تواند باروری مردان را کاهش دهد. بیضه ها برای عملکرد بهینه به یک محیط خنک نیاز دارند و دوش آب سرد دقیقاً همین چیزی را ارائه میکند.

10. شما را از خواب بیدار می کند - سریع!

از بین همه این اثرات، این یکی رو بیشتر از همه احساس میکنیم. صرف نظر از فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، بدون شک دوش آب سرد باعث می شود در ابتدای روز هوشیارتر شوید. پس

از یک خواب شبانه، بدن شما اغلب نیاز به یک محرک برای بیدار شدن را دارد.

11. شما را جذاب تر می کند

بله، نشان داده شده است که دوش آب سرد مو و پوست شما را بهبود می‌بخشد.

شما حتی آن را احساس خواهید کرد - در یک دوش آب سرد پوست شما بیشتر در معرض آب قرار میگیرد، این احساس منافذ شما را منقبض می کند.

علاوه بر این، آب سرد روغن های طبیعی روی پوست شما را مانند آب گرم پاک نمی کند.

همانطور که دکتر جسیکا کرانت تأیید می کند: آب بیش از حد داغ روغن های طبیعی سالم را خیلی سریع از پوست شما پاک می کنند.

12. بهتر خوابیدن

پس از دوش آب سرد از بهتر خوابیدن لذت ببرید. ما می دانیم که خواب چقدر برای ورزشکاران و عموم مردم اهمیت دارد و یک ساعت قبل از خواب، دوش آب سرد دمای مرکزی شما را کاهش می دهد و ذهن شما را آرام می کند.

13. فواید دوش آب سرد برای ترک اعتیاد

یکی از فواید دوش آب سرد برای ترک اعتیاد است. یکی از روش های مدرن و جدید ترک اعتیاد آب درمانی است که در آن، افراد با رفتن به حوضچه آب سرد، به کاهش گرفتگی های عضلانی که در زمان ترک اتفاق می افتد، کمک می کنند.

همچنین دوش آب سرد برای ترک اعتیاد، می تواند مشکل بی خوابی که از عوارض ترک مواد مخدر است را حل کند. گرفتن دوش آب سرد، باعث ترشح آندروفین بیشتر که حس آرامش و خواب را در افراد ایجاد می کند ، می شود.

و سومین فواید دوش آب سرد برای ترک اعتیاد، ترشح هورمون های شادی بخش و سروتونین بعد از بیرون آمدن از آب سرد می شود.

نکات مهم برای دوش آب سرد برای ترک اعتیاد

ابتدا باید آب درمانی برای ترک اعتیاد، با دوش آب ولرم شروع شود و بعد دمای آب کم کم ، کاهش پیدا کند.

نباید زیاد زیر دوش آب سرد بمانند.

آب درمانی از پاها شروع می شود و به قسمت های تحتانی می رسد.

روش گرفتن دوش آب سرد

برای دوش آب سرد آماده اید؟ سه نکته برای اینکه دوش آب سرد را به بخشی آسان و لذت بخش از روز خود تبدیل کنید:

نکته شماره 1: انجام آن آسان است: با دوش معمولی شروع کنید و قبل از اینکه به حالت گرم برگردید، دما را برای یک دقیقه کاهش دهید. این کار را چند بار در طول دوش گرفتن انجام دهید.
نکته شماره 2: با آب سرد دوش گرفتن را تمام کنید: دوشی معمولی داشته باشید اما این بار با 60 تا 90 ثانیه زیر شیر آب خنک آن را به پایان برسانید.
نکته شماره 3: کامل زیر آن بروید و در آن غوطه ور شوید: در آن بروید. خودتان را شل کنید و بدانید که بعد از آن احساس خوبی خواهید داشت. به یاد داشته باشید، فقط 10 ثانیه اول سخت است و شما از مزایای آن برای بقیه روز بهره خواهید برد.

نتیجه

دوش آب سرد یکی از عادت‌های روزانه است که می‌توانیم کاملاً با آن کنار بیاییم. دوش گرفتن با آب سرد نه تنها کیفیت زندگی و عملکرد شما را افزایش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه قبض انرژی شما هم می شود که این امر به سیاره زمین نیز کمک می کند.

381972