دلایلی که باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد

علائم کاهش شتاب خودرو ممکن است همیشه واضح نباشد و تنها در زمانی بروز پیدا کند که از مسیری شیب‌دار بالا می‌روید یا می‌خواهید به سمت ماشین‌های در حال حرکت، بروید.
تصویر دلایلی که باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد

علائم کاهش شتاب خودرو ممکن است همیشه واضح نباشد و تنها در زمانی بروز پیدا کند که از مسیری شیب‌دار بالا می‌روید یا می‌خواهید به سمت ماشین‌های در حال حرکت، بروید. در چنین شرایطی ممکن است متوجه شوید که خودروی شما از شتاب کافی برخوردار نیست و ماشین برای حرکت به‌شدت تقلا می‌کند. دلایل متعددی می‌توانند در کاهش شتاب خودرو نقش داشته باشند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به پیشگیری از این مسئله کمک کند و از سوی دیگر، باعث می‌شود روش مناسب رفع این مسئله را تشخیص دهید. در ادامه با دلایل کاهش شتاب خودرو آشنا می‌شوید.

1.خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

سنسور موقعیت دریچه گاز، میزان فشار بر روی پدال گاز را اندازه‌گیری می‌کند و سپس داده‌های حاصل از آن را به ECU ارسال می‌کند. درصورتی‌که این سنسور خراب شود، اندازه‌گیری دور موتور از طریق پدال گاز ممکن نیست و دور موتور بدون فشار بر روی گاز، کاهش یا افزایش می‌یابد.

یکی از مزایای موتورشویی، افزایش کارایی موتور است که شما می‌توانید بدین منظور از کارواش خانگی ماشین استفاده کنید.

2.انسداد یا خرابی سنسور جریان هوا

سنسورهای جریان جرمی هوا بین فیلتر هوا و دریچه گاز خودرو قرار دارند. ازآنجایی‌که عملکرد سنسور جریان هوا اندازه‌گیری جرم هوایی است که ورودی هوا جریان پیدا می‌کند، انسداد یا خرابی سنسور جریان هوا می‌تواند برای محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا، داده‌های اشتباهی را به ECU موتور ارسال کند. به همین دلیل، یکی از دلایل اصلی کاهش شتاب خودرو، نقص سنسور جریان هواست.

3.اختلال سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، دستگاهی است که بر گازهای خروجی خودرو نظارت می‌کند تا از طریق آن بتواند نسبت هوا به سوخت را در موتور خودرو تجزیه‌وتحلیل کند. به‌صورت خلاصه لازم است بگوییم که برای اینکه سوخت به‌درستی در سیلندرهای احتراقی بسوزد به میزان مناسبی از سوخت نیاز دارد. این امر موجب می‌شود که خودرو به‌آرامی حرکت کند و در صورت لزوم نیز به اندازه کافی شتاب داشته باشد.

سنسور اکسیژن اطلاعات مرتبط با میزان سوخت مصرفی خودرو را به واحد کامپیوتر موتور می‌فرستد. اگر این سنسور به‌درستی کار نکند، موتور خودروی شما نمی‌تواند به‌درستی نسبت مخلوط سوخت و هوا را محاسبه کند که این مسئله می‌تواند موجب مخلوط سرشار از سوخت شود. این مسئله می‌تواند شتاب خودرو را حتی با وجود فشار زیاد بر روی پدال گاز کاهش دهد.

4.کثیفی یا گرفتگی فیلتر بنزین

کثیفی یا گرفتگی فیلتر بنزین یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو است. اگر فیلتر بنزین کثیف یا مسدود باشد، موتور خودرو سوخت کافی دریافت نمی‌کند و درنتیجه شتاب لازم را ارائه نمی‌دهد. بنابراین، در این شرایط لازم است هرچه سریع‌تر فیلتر بنزین خودروی خود را عوض کنید. تعویض فیلتر بنزین مانند خرید لاستیک از اهمیت بسیار زیادی دارد.

5.کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا

همانطور که فیلتر بنزین باعث می‌شود بنزین تمیزی برای موتور خودرو فراهم شود، فیلتر هوا نیز می‌تواند هوای تمیزی را در اختیار خودرو قرار داده شود تا از آن در محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا استفاده شود. اگر فیلتر هوا مسدود یا کثیف باشد، موتور نمی‌تواند مخلوط سوخت و هوا را به‌درستی دریافت کند و درنتیجه شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط مهم است که در اسرع وقت برای تعویض فیلتر هوای ماشین اقدام کنید.

6.تنظیم نادرست تسمه تایم

تسمه تایم یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است و توجه به آن اهمیت زیادی دارد. اگر تسمه تایم به‌درستی تنظیم نشده باشد یا حتی به مقدار کمی از تنظیم اصلی خارج شود می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجه شتاب خودرو شود. بنابراین، اگر شتاب خودروی شما کاهش پیدا کرده است ممکن است تنظیم نادرست تسمه تایم علت این مسئله باشد.

7.ارتفاع بالا

وقتی در ارتفاعات رانندگی می‌کنید ممکن است متوجه شوید که خودرو به‌خوبی حرکت نمی‌کند. این مسئله به‌خصوص زمانی رخ می‌دهد که در سربالایی حرکت می‌کنید. در ارتفاعات بالاتر اکسیژن کمی وجود دارد. این در حالی است که اکسیژن بخشی مهم از مخلوط محفظه احتراق است. خودروهایی که موتور تنفس طبیعی دارند نسبت به خودروهایی که دارای موتور توربوشارژ یا سوپرشارژ هستند بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند زیرا فشار هوا به داخل موتور می‌تواند تا حدی باعث جبران کمبود اکسیژن در محیط شود.

8.مشکلات ECU

ECU، مغز خودرو محسوب می‌شود. این قسمت از خودرو همه چیزهایی که حسگرها به او می‌دهند را محاسبه می‌کند و از این طریق می‌تواند خروجی سوخت و انرژی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. اگر حسگرها به‌درستی کار نکنند، ECU نیز با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین، مهم است که علت اصلی کاهش شتاب خودرو را تشخیص دهید.

9.مشکلات کمپرسور

خطوط خلا که در سراسر موتور قرار دارند به انتقال هوا و سوخت به نقاط مختلف ماشین کمک می‌کنند. اگر کمپرسور یا این خطوط خلا با مشکل مواجه شوند سیستم ماشین به‌درستی کار نمی‌کند. در این شرایط مهم است برای تشخیص علت کاهش شتاب خودرو با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید.

10مشکلات سیستم جرقه

کوئل، توزیع‌کننده و شمع‌های معیوب خودرو می‌توانند باعث جرقه‌زنی ناقص شوند. اگر در سیلندر جرقه اتفاق نیفتد هیچ احتراقی رخ نمی‌دهد. احتراق باعث می‌شود که خودرو برای حرکت کردن نیرو دریافت کند. اگر احتراق در زمان نامناسبی رخ دهد نیز هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و حتی می‌تواند منجر به آسیب به خودرو شود. بنابراین، مشکلات سیستم جرقه خودرو می‌تواند یکی از علل کاهش شتاب خودرو باشد.

درنهایت، برای کاهش شتاب خودرو، دلایل رایجی وجود دارد. وقتی در حال رانندگی متوجه می‌شوید که خودروی شما مانند گذشته از شتاب کافی برخوردار نیست ممکن است نگران شوید. دلایل زیادی در این زمینه موجود است که این دلایل معمولا به تمام شدن سوخت خودرو یا کافی نبودن قدرت برای روشن نگه داشتن خودرو مرتبط است.

381746