اگر قصد خرید جاروبرقی دارید بخوانید

این راهنمای جامع به هدف آشنایی دقیق و کامل شما با انواع جاروبرقی‌ها نوشته شده است.
تصویر اگر قصد خرید جاروبرقی دارید بخوانید

یک جاروبرقی مناسب می‌تواند در تمیز کردن خانه آن هم به شکلی سریع، بسیار کمک‌کننده باشد. اما مطمئناً، در حین انجام کار مواردی هم باید توسط شما انجام شود، حتی اگر جاروبرقی رباتیک داشته باشید. اما با این حال کسی منکر این مسأله نیست که وجود جاروبرقی، کار نظافت را سریع و آسان می‌کند. به طور کلی انواع مختلفی از مدل‌های جاروبرقی از مدل‌های رباتی تا سطلی وجود دارند که با توجه به نوع محیط و نیازهای افراد قابل انتخاب هستند. بنابراین این راهنمای جامع آماده شده است تا به کمک آن بتوانید جاروبرقی مناسب را برای خانه‌ی خود انتخاب کنید.

چگونه یک جاروبرقی با کیفیت را بشناسیم؟

چگونه یک جاروبرقی با کیفیت را بشناسیم؟

برای تعیین و بررسی اینکه جاروبرقی چقدر قابلیت پاک‌کنندگی دارد، باید مجموعه آزمایش‌های متفاوتی بر روی انواع مدل‌ها و بر اساس نوع طراحی آن‌ها انجام شود. به عنوان مثال، شما نباید انتظار داشته باشید که جاروبرقی ایستاده، دستی یا رباتیک قدرت تمیزکنندگی برابر با مدل‌های بزرگ و سطلی داشته باشند، اما مسلما همه‌ی آن‌ها نقاط مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند.

متخصصین «Consumer Reports» اذعان دارند که برای اطلاع از عملکرد یک جاروبرقی فاکتورهای مختلفی از جمله، قابلیت پاک‌کنندگی گرد و خاک، میزان نگه‌داری زباله‌ها، کارکرد آسان و میزان صدای آن را در نظر بگیرید. از طرفی اگر جاروبرقی عملکرد خوبی داشته باشد، اما طول عمر بالایی نداشته باشد، نمی‌تواند گزینه‌ای با ارزش خرید بالا باشد. همچنین طبق داده‌های بررسی شده، جاروبرقی‌های سیم‌دار نسبت به مدل‌های بی‌سیم قابل اعتمادتر هستند که در ادامه این مطلب این فاکتورها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

۷ نکته که در هنگام خرید انواع جاروبرقی باید به آن توجه کنید!

جاروبرقی‌های امروزی دارای طیف وسیعی از طرح‌ها، اشکال و رنگ‌های جذاب هستند. البته در این میان باید توجه داشته باشید که آنچه بیش از همه مهم است این است که جاروبرقی چقدر عملکرد خوبی دارد. به یاد داشته باشید که یک نوع جاروبرقی خاص ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشد که برای شما جذاب و فریبنده باشد، اما در کنار این موارد با نیازهای تمیز کردن شما هم مطابقت داشته باشد، در غیر اینصورت عاقلانه است که آن را کنار گذاشته و گزینه‌ی خرید دیگری را انتخاب کنید. بنابراین بهتر است که پیش از خرید هر نوع جاروبرقی‌ای نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. به امکانات آن توجه کنید!
  2. کیسه‌دار یا بدون کیسه بودن جاروبرقی را بررسی کنید.
  3. در هنگام خرید آن را امتحان کنید.
  4. میزان صدای جاروبرقی را بررسی کنید.
  5. به کفپوش خانه توجه کنید!
  6. وجود اتصال وای‌فای را در مدل‌های رباتیک بررسی کنید.
  7. آلرژی دارید یا نه؟

به امکانات جاروبرقی توجه کنید!

به طور کلی جاروبرقی‌هایی با سیستم بُرسی بهتر از جاروبرقی‌هایی که تنها با مکش کار می‌کنند می‌توانند فرش‌ها را تمیز کند. در خیلی از مدل‌های برسی، کلیدی به منظور غیر فعال کردن بُرس وجود دارد. این مسأله به محافظت از پوشش کفِ بدون فرش و جلوگیری از پراکندگی گرد و خاک کمک می‌کند. در کنار این مورد به مدل‌هایی مجهز به کنترل دستی تنظیم ارتفاع بُرس، همراه با قابلیت کنترل مکش برای تمیز کردن قالیچه‌های ظریف یا پرده‌ها هم توجه کنید.

کیسه‌دار یا بدون کیسه بودن دستگاه را بررسی کنید

استفاده از جاروبرقی‌هایی با کیسه‌‌ی دائمی از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌‌های خریدِ کیسه‌ی یک‌بار مصرف، به‌صرفه است. اما در عین حال باید بدانید که نوع کیسه‌دار به تمیز کردن دوره‌ای فیلتر و کیسه نیاز دارد. از طرفی لازم به تاکید است که گرد و غبار و آشفتگی، به منظور تخلیه‌ی سطلِ یک جاروبرقی در مدل‌های بی‌کیسه در صورت ابتلا به آسم یا آلرژی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در حالی که با وجود کیسه‌های یک‌بار مصرف در جاروبرقی‌های کیسه‌دار تا حد زیادی این مشکل بر طرف می‌شود. بنابراین با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از این دو مدل را انتخاب کنید.

در هنگام خرید آن را امتحان کنید

حتی اگر به صورت آنلاین این دستگاه را سفارش می‌دهید، ابتدا به فروشگاهِ فروش جاروبرقی مراجعه کنید و از نزدیک عملکرد دستگاه مدنظر را ببینید. دکمه‌های جاروبرقی مدنظر را فشار دهید، دستگاه را بکشید، بچرخانید و بلند کنید. لوازم جانبی جاروبرقی را بررسی کنید. در صورتی که مدل ارزان‌تری را در فروشگاه آنلاین دیدید، آن را مدل‌های فروشگاهی مقایسه کنید و از انطباق آن مطمئن شوید.

میزان صدای جاروبرقی را بررسی کنید

جاروبرقی بی صدا

به طور کلی هیچ مدل جاروبرقی در بازار وجود ندارد که میزان صدای آن، نقش مهمی در آسیب به گوش داشته باشد. اما مسلما صدای هر جاروبرقی‌ای در اتاقی با پژواک زیاد، مانند حمام پوشیده با کاشی، بلندتر به نظر می‌رسد. جاروبرقی‌های کنیستر نسبت به مدل‌های ایستاده بی‌صداتر هستند و در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

توجه به نوع کفپوشِ خانه

یک عامل مهم در انتخاب مدل جاروبرقی، توجه به نوع کفپوش خانه شما است. اکثر خانه‌های مدرن دارای پارکت و کاشی هستند، بنابراین انتخاب مدل‌های کنیستر، گزینه‌ای کاربردی با قدرت مناسب است. اما در صورتی که محیط خانه‌ی شما دارای ترکیبی از کفپوش و فرش است، حتما مدلی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌هایی مانند قابلیت کنترل بُرس، تنظیم ارتفاع و کنترل مکش برای تمیز کردن پرده‌ها و قالیچه‌های ظریف باشد.

وجود اتصال وای فای را در مدل‌های رباتیک بررسی کنید

لازم به تاکید است که همه جاروبرقی‌های روباتیک اتصال WiFi ندارند و تنها به سادگی محیط را تمیز می‌کنند. به طور کلی مواردی که اتصال وای‌فای ندارند برای حفظ حریم خصوصی و امنیت شما بهتر هستند، زیرا داده‌ها را به جایی ارسال نمی‌کنند. در چنین حالتی با انتخاب مدل‌های بدون وای‌فای امنیت بیشتری به دست می‌آورید اما برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند نقشه‌برداری از محیط و تمیز کردن هدفمند را از دست خواهید داد.

آلرژی دارید یا نه؟

کلمه‌ی HEPA مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air است.

اگر اعضای خانواده شما به گرد و غبار حساسیت دارند، حتما بررسی کنید که آیا جاروبرقی که قصد خرید آن را دارید فیلتر HEPA دارد یا خیر. چراکه این مدل از فیلترها می‌توانند ذرات ریز و حساسیت‌زا را به خوبی جذب کنند، تا با هوای خروجی‌ای که تمیزتر از آنچه در خلاء مکیده شده است، رو به رو شویم.

آشنایی با انواع جاروبرقی‌‌های موجود در بازار

این بخش را با تعیین بهترین مدلِ جاروبرقی برای تمیزکاری خانه‌های متنوع شروع می‌کنیم. اگر خانه شما دارای فرش یا قالیچه است، جاروبرقی‌های ایستاده، به خصوص مدل‌های همراه با کیسه، بهترین انتخاب هستند. در صورتی که خانه‌ای با پله‌های متعدد دارید، جاروبرقی‌هایی با بدنه‌ی جعبه‌مانند یا کنسیتر (canister) برای عملکرد و جابه‌جایی آسان‌تر انتخاب خوبی هستند. لازم به ذکر است که این مدل‌ها روی سطوح سخت، از پارکت تا کاشی هم به خوبی کار می‌کنند.

مدل‌های دستی برای کارهای سبک‌تر، مانند جمع کردن غلات ریخته شده که نیاز به سرعت عمل دارند، عالی هستند. اما اگر می‌خواهید دستگاهی داشته باشید که تنها با تنظیم خودکار امور لازم خانه را تمیز کند و نیازی به نظارت شما نداشته باشد، جاروبرقی رباتیک ممکن است برای شما جذاب باشد. اگرچه باید به خاطر داشته باشید که سطل گَرد و غبار آن را به طور دوره‌ای خالی کنید. حال با این مقدمه و توضیحات اجمالی به معرفی چند مدل جاروبرقی محبوب و پرفروش می‌پردازیم.

  • جاروبرقی ایستاده (Upright Vacuum)
  • جاروبرقی کنیستر (Canister Vacuum)
  • جارو شارژی مدل عصایی (Cordless Stick Vacuum)
  • جاروبرقی عصایی با سیم (Corded Stick Vacuum)
  • جاروبرقی‌های دستی (Handheld Vacuums)
  • جاروبرقی رباتیک (Robotic Vacuum)
  • جاروبرقی مرکزی (Central Vacuum)

جاروبرقی‌های ایستاده

جاروبرقی‌های ایستاده

این مدل از جاروبرقی‌ها نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار قیمت کمتر و قابلیت تمیزکنندگی در سطح وسیع‌تری دارند. به طور کلی جاروبرقی‌های ایستاده در تمیز کردن فرش‌ها به صورت عمیق و خاک‌گیری، عملکرد بهتری دارند به‌ویژه اگر در دسته مدل‌های کیسه‌دار باشند. بیشتر این مدل‌ها نسبتاً نگهداری آسانی دارند و می‌توانند بدون هیچ تکیه‌گاهی بایستند.

در کنار تمام مزایای مطرح شده، جاروبرقی‌های ایستاده معایبی هم دارند. از جمله این موارد وزن ۱۰ کیلوگرمی آن است. درواقع کشیدن ماشینی با این وزن ممکن است برای بعضی افراد چندان راحت نباشد. البته لازم به ذکر است که در دسته‌ی جاروبرقی‌های ایستاده مدل‌هایی با وزن کمتر هم وجود دارد که شما می‌توانید با کمی جست‌وجو آن‌ها را پیدا کنید. همچنین مدل‌های ایستاده نسبت به جاروبرقی‌های کنیستر پر سروصداتر هستند.

جاروبرقی‌های کنیستر

جاروبرقی‌های کنیستر

جاروبرقی‌های کنیستر برای تمیز کردن کفِ برهنه (بدون قالیچه و موکت)، پله‌ها و زیر مبلمان بهتر از مدل‌های ایستاده هستند و در عین حال لوازم جانبیِ کاربردی‌ای برای تمیز کردن پرده‌ها و یا کناره‌های مبلمان دارند. جالب است بدانید که برخی از مدل‌های این دسته به اندازه جاروبرقی‌های ایستاده در تمیز کردن فرش‌ها خوب عمل می‌کنند. بیشتر جاروبرقی‌های کنیستر کم‌صدا هستند و از آنجایی که منبع تغذیه‌ی جدا دارند، سبک‌تر هم هستند. درباره‌ی معایب مدل‌های کنیستر هم باید اذعان کرد که به طور کلی، این محصولات حجیم‌تر از عموزاده‌های راست قامت خود هستند. همچنین ساختار آن‌ها همراه با خرطوم و برس نگهداری، جاگیری آن را در کمد سخت می‌کند.

جارو شارژی مدل عصایی

جارو بی‌سیم

با وجود پیشرفت‌های اخیر در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی، دستگاه‌هایی با عملکردهای در حال بهبود هم پا به عرصه گذاشته‌اند. در این میان هستند مدل‌هایی که در تمیز کردن فرش و کف‌های برهنه و برداشتن موهای حیوانات خانگی رتبه‌ی بالایی کسب کرده‌اند که جاروبرقی شارژی مدل عصایی یکی از آن‌ها است. این محصول هیچ سیمی ندارد که در حین کار دست و پاگیر باشد. همچنین فضای ذخیره‌سازی بسیار کمتری نسبت به جاروبرقی معمولی اشغال می‌کنند. در عین حال این مدل‌ها گران هستند و در بعضی موارد مشکلات باتری گریبان‌گیر کاربر می‌شود.

به طور کلی متخصصین «Consumer Reports» در حال حاضر هیچ مدل جاروبرقی شارژی یا بی‌سیم را پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا به طور کلی مشکلات گزارش شده توسط کاربران در آن‌ها بسیار زیاد است. درواقع این مشکلات می‌تواند شامل باتری باشد که با گذشت زمان از قدرت آن کاسته می‌شود یا به طور کامل نیاز به تعویض دارد. چنین مشکلاتی به ویژه در سال پنجم مالکیت، شدیدتر هم می‌شود.

جارو عصایی با سیم

جارو شارژی مدل عصایی

مانند جاروبرقی‌های ایستاده، جارو شارژی با سیم، دارای بدنه و دسته‌های بلند همراه با پاور سرخود است. بنابراین در زمانی که نیاز است به سرعت آشفتگی و بهم‌ریختگی‌ها را تمیز کنید، وسیله‌ای سبک و راحت است. این مدل‌ها نیازی به خم شدن برای تمیز کردن کَفِ کثیف ندارند و نسبت به بسیاری از مدل‌ها مقرون‌به‌صرفه‌اند. در کنار این مزایا باید تاکید شود که بیشتر آن‌ها به خوبی جاروبرقی‌های معمولی برای استفاده بر روی فرش مناسب نیستند. درواقع این مدل‌ها عمدتاً برای جمع آوری زباله‌های سطحی مناسب هستند و به عنوان جایگزینی برای جاروبرقی معمولی در نظر گرفته نمی‌شوند. ظرفیت سطل خاک و زباله، جارو شارژی‌ها معمولاً کم است و اکثر آن‌ها نسبتاً پر سروصدا هستند. همچنین وجود سیم در این مدل‌ها کار با این مدل جاروبرقی‌ها را سخت می‌کند.

جاروبرقی‌های دستی

جاروبرقی‌های دستی

این مدل‌های مینیاتوری در دو دسته‌ی سیم‌دار یا بی‌سیم عرضه می‌شوند و از آن‌ها می‌توان برای تمیز کردن سبک و سریع سطوح یا فرش‌های پرز کوتاه و کف برهنه استفاده کرد. همچنین با استفاده از یکسری مدل‌ها می‌توانید، موهای حیوانات خانگی را از روی اثاثه یا لوازم داخلی پاک کنید. جاروبرقی‌های دستی برای تمیز کردن فضای داخلی ماشین شما هم گزینه‌ی جذابی است. البته در نظر بگیرید که این مدل‌ها فاقد قدرت و ظرفیت مناسب و به اندازه‌ی مدل‌های ایستاده و معمولی برای پاک‌سازی محیط است.

جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی‌های رباتیک کار خود را بدون وابستگی به شما و در حالی که در حال استراحت هستید، انجام می‌دهند. درواقع در اتاق‌های نامرتب، یک جاروبرقی رباتیک می‌تواند حکم خدمتکار را داشته باشد. جالب است بدانید که این محصولات بهترین گزینه برای تمیز کردن نقاط تنگ و دور از دسترس است. البته بیشتر این مدل‌ها قابلیت کنترل از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص بر روی گوشی هوشمند را دارند. در کنار این مشخصه‌های جذاب باید بدانید که هیچ جاروبرقی رباتیکی نمی‌تواند با مدل‌های ایستاده یا معمولی برای پاک‌سازی عمیقِ محیط برابری کند. لازم به ذکر است که این جاروبرقی‌ها انتخاب ایدئال برای تمیز کردن سطوحی با فرش‌ و قالیچه نیست.

جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی مرکزی

این مدل‌ها از سیستم مکش داخلی در ساختمان استفاده می‌کنند و قدرت و کارایی بالایی دارند. استفاده از آن‌ها راحت‌تر از مدل‌های کنیستر است. جاروبرقی مرکزی دستگاهی بدون بدنه است، که تنها از خرطوم و سری برق بهره‌مند است. به طور کلی این مدل از جاروبرقی‌ها نسبتاً بی‌صدا هستند و محفظه‌های جمع‌آوری زباله در آن‌ها نیازی به تخلیه زیاد ندارند. از طرفی جاروبرقی‌های مرکزی گران هستند و نیاز به نصب حرفه‌ای دارند. همچنین خرطوم آن حدودا ۹ متر است که می‌تواند دست و پا گیر باشد و فضای ذخیره‌سازی را کاملا اشغال کند.

مشخصه‌های اصلی جاروبرقی

آشنایی با مشخص‌های اصلی جاروبرقی

همانطور که می‌دانید برخی از مشخصه‌های جاروبرقی عملکرد آن را بهبود می‌بخشند یا بخشی از مشقت‌های تمیز کردن خانه را از بین می‌برند. اما در عین حال در بعضی مدل‌ها تنها ویژگی‌هایی وجود دارند که ممکن است هزینه‌ی اضافی بر شما تحمیل کنند. بنابراین در این قسمت شما را با اصلی‌ترین مشخصه‌های یک جاروبرقی باکیفیت آشنا می‌کنیم:

  • ابزارهای جانبی (Add-On Cleaning Tools)
  • کیسه‌دار یا بدون کیسه (Bagged vs. Bagless)
  • ابزارهای تمیز کردنِ سطوح برهنه (Bare-Floor Options)
  • قابلیت تنظیم ارتفاع بُرس و کنترل مکش (Carpet Pile-Height Adjustment and Suction Control)
  • فیلتر جاروبرقی (Filter)
  • قابلیت خود کششی (Self-Propelled)

ابزارهای جانبی

ابزارهای جانبی

اکثر جاروبرقی‌ها دارای ابزارهای جانبی و همراه با دستگاه هستند (در تصویر نشان داده شده است) که برای اکثر کارهای نظافتی مناسب و تسهیل‌کننده است. در بین این لوازم‌های جانبی یک ابزار باریک برای تمیز کردن شکاف‌ها، یک برس کوچک و یک برس گرد برای گردگیری وجود دارد. در جاروبرقی‌های کنیستر، نوع ساختار دستگاه در کنار قدرت آن می‌تواند فرش‌ها را به طور کامل و با بازده بالاتری نسبت به یک مکش ساده تمیز کند. در بین لوازم جانبی جاروبرقی ابزارهای مناسب برای پاک کردن گوشه‌ها و نقاط باریک هم وجود دارد که بسیار کاربردی‌اند.

مدل‌های کیسه‌دار و بدون کیسه

برخی جاروبرقی‌های ایستاده و کنیستر از کیسه استفاده می‌کنند. در حالی که در برخی از مدل‌ها خاک و زباله‌ها در سطل جمع می‌شود. جاروبرقی‌های کیسه‌ای زباله و خاک بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند، البته در زمان تمیز کردن کیسه با گرد و خاک زیادی هم مواجه خواهید شد. درواقع وجود یک نشانگر بر روی دستگاه به شما می‌گوید که آیا زمان خالی کردن کیسه یا سطل رسیده است یا خیر! با وجود جاروبرقی‌های کیسه‌دار می‌توانید در هزینه‌های خود برای خرید کیسه صرفه‌جویی کنید، اما با این حال باید بدانید که این مدل جاروها از فیلترهای بیشتری (مانند فیلترهای HEPA) استفاده می‌کنند که نیاز است به طور دوره‌ای آن‌ها را تمیز یا تعویض کنید. به طور کلی فیلترهای جایگزین به طور قابل توجهی گران‌تر از کیسه‌ی یک‌بار مصرف هستند.

خالی کردن کیسه یا سطل و تمیز کردن فیلترهای جاروبرقی ممکن است کاری پر دردسر باشد و شما را در معرض گرد و غبار و سایر مواد حساسیت‌زا قرار دهد. بنابراین حتما این کار را در فضای باز انجام دهید.

گزینه‌هایی برای پاک کردن سطوح برهنه

این موارد شامل گزینه‌هایی برای تسهیل در تمیز کردن سطوح کاشی‌کاری شده، پارکت‌دار یا بدون فرش (برهنه) است. به طور معمول جاروبرقی‌ها دارای کلید روشن/خاموش برای خروج برس هستند. در کنار این قابلیت در برخی مدل‌ها شاهد گزینه‌های دیگر برای پاک‌سازی سطوح برهنه هم هستیم.

قابلیت تنظیم ارتفاع بُرس و کنترل مکش

قابلیت تنظیم ارتفاع بُرس و کنترل مکش

با کمک این ویژگی می‌توانید ارتفاع رول برس را متناسب با ارتفاع پرزهای فرش خود تنظیم کنید تا امکان جابه‌جایی آسان و تمیز کردن کامل را فراهم کند. جالب است بدانید که در برخی مدل‌ها این تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود، اما در عین حال با وجود کنترل دستی این کار دقیق‌تر پیش می‌رود. در کنار این قابلیت وجود یک سوئیچ برای کنترل مکش به شما این امکان را می‌دهد که جریان هوا را از طریق خرطوم جاروبرقی کاهش دهید، که به تمیز کردن و گردگیری قالیچه‌های حساس و پرده‌ها کمک می‌کند.

فیلتر جاروبرقی

ادعا می شود که تعدادی از جاروبرقی‌ها قابلیت جذب ذرات ریز را را دارند، چراکه در طی زمان فعالیت دستگاه، بعضی از ذرات بسیار ریز از طریق دمنده‌ی آن بیرون می‌روند. بنابراین با وجود فیلترهای میکرون می‌توانید سطح بالاتری از فیلتراسیون را نسبت به مدل‌های استاندارد و کیسه‌دار اعمال کنید. اما لازم به ذکر است که احتمالاً فیلترهای میکرونی به اندازه‌ی فیلتر HEPA کارا نیستند. فیلتراسیون HEPA ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد. همچین این مدل‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مؤثر بوده‌اند، البته قیمت دستگاهایی با این مدل فیلتر بالاتر از مدل‌های معمولی است.

وجود سیستم خود کششی

وجود قابلیت خود کششی این امکان را فراهم می‌کند تا کاربر تلاش کمتری برای پاک‌سازی محیط کند. درواقع این قابلیت به این شکل است که با وجود یک سیستم انتقال، فشار در جاروبرقی افزایش می‌یابد و مکش دستگاه بهینه‌تر می‌شود. البته وجود سیستم خود کششی یک جنبه‌ی منفی هم دارد و آن این است که وزن جاروبرقی را بالا می‌برد و طبیعتا حمل آن را مشکل می‌کند.

381418