آخرین خبرها درباره نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر

صحبت های حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را درباره نحوه برگزاری این رویداد بخوانید.
تصویر آخرین خبرها درباره نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به سهم گروه‌های استانی اشاره کرد و گفت: سهم شهرستانی‌ها کمتر از گروه‌های تهرانی در جشنواره نیست و جشنواره تئاتر فجر در مراکز دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود تا این رویداد تنها مختص تهران و تهرانی‌ها نباشد و به معنای واقعی سراسری و ملی برگزار شود.

حسین مسافرآستانه، دبیر این جشنواره درباره نحوه برگزاری جشنواره امسال که قرار است در مراکز استان‌های کشور برگزار شود، اظهار داشت: به واسطه برگزاری جشنواره در تهران بسیاری از مخاطبان و دست‌اندرکاران از آن محرومند، چون همه امکان آمدن به تهران را ندارند، هر چند تلویزیون تئاتر ایران پاسخگوی بخشی از این نیاز است ولی خوب است همه استان‌ها در برگزاری جشنواره سهیم باشند. وی با ارائه آماری از تعداد متقاضیان حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اضافه کرد: ما در بخش نمایش‌های صحنه‌ای رقابتی شاهد تقاضای ۲۳۲ گروه بودیم که ۱۳۹ گروه از تهران و ۹۳ گروه از سایر استان‌ها بودند و با توجه به تعداد کمتر متقاضی از سایر استان‌ها در قیاس با تهران، ۵۴‌درصد آثار پذیرفته شده از تهران و ۴۶‌درصد از سایر استان‌ها هستند.

مسافرآستانه در پاسخ به اینکه چه آثاری در بخش غیررقابتی صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه خواهند رفت، اظهار داشت: غیررقابتی بودن نه تنها به هیچ عنوان به معنای جنبی بودن و در حاشیه بودن نیست بلکه آثار حاضر در این بخش چه به لحاظ موضوع، چه از نظر شیوه اجرا و چه از منظر کیفیت، از ویژگی‌های شاخص‌تری برخوردارند و در واقع حرفه‌ای‌هایی هستند که نیازی به رقابت ندارند و اگر در بخش رقابتی باشند، فرصت دیده شدن را از دیگران خواهند گرفت.

وی در مورد کیفیت برگزاری بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر که از آن با عنوان بخش «تئاتر ملل» یاد کرد، توضیح داد: در این بخش، نخست شاهد تقاضای ۴۰ اثر از کشورهای مختلف بودیم، اما با گسترش سویه اومیکرون برخی متقاضیان به ویژه در کشورهای اروپایی به خاطر امکان‌نداشتن حضورشان عذرخواهی کردند. ما سال‌های سال است اهمیت لازم را به تئاتر کشورهای منطقه که با آن‌ها مراوده سیاسی و اقتصادی داریم، نداده‌ایم، اما امسال تمرکزمان را بیشتر بر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه گذاشته‌ایم، ضمن اینکه شاهد حضور آثاری از کشورهایی اروپایی هم خواهیم بود. چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ١٤ تا ٢٦ بهمن‌ماه به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

381149