گفت و گوی ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار در برلین!

مستند «جمعه بعد می‌بینمت رابیسنون» ساخته فیلمساز و نقاش ایرانی ساکن پاریس میترا فراهانی که در جشنواره برلین به نمایش در خواهد آمد درباره رابطه ژان لوک گدار و ابراهیم گلستان است.
تصویر گفت و گوی ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار در برلین!

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از فیلم هایی که در بخش‌های فرعی جشنواره برلین امسال به نمایش درخواهد آمد، مستند «جمعه بعد می‌بینمت رابیسنون» ساخته فیلمساز و نقاش ایرانی ساکن پاریس میترا فراهانی است که در بخش «برخوردها / ENCOUNTERS» به نمایش درخواهد آمد. این فیلم مستندی عجیب درباره رابطه فیلمساز جریان ساز فرانسوی ژان لوک گدار و فیلمساز و ادیب شهیر ایرانی ابراهیم گلستان است. گدار و گلستان در این مستند به صورت ایمیل‌هایی هفتگی که شامل ویدیو، تصویر و نامه است با هم صحبت می‌کنند.

در این مستند فراهانی نقطه آغاز گفتگو بین گدار 90 ساله و گلستان 98 ساله بوده است. دو نفری که قبل از این مستند همدیگر را به صورت خصوصی نمی‌شناختند. نام مستند از جایی می‌آید که فراهانی پیشنهاد گفتگو با گدار را مطرح کرده و او در جواب به فراهانی گفته:«جمعه بعد می‌بینمت رابیسنون» پاسخی دو پهلو که اشاره‌ای به شخصیت «جمعه» در داستان رابیسنون کروزوئه هم دارد. فراهانی در این باره می‌گوید: « این خیلی بهتر از یک دیدار معمولی بود. من ایده او برای دخیل کردن کلمات و تصاویر را دوست داشتم.»

فراهانی به مدت هشت ماه هر هفته از رم به لندن سفر می‌کرد و به خانه گلستان می‌رفت تا کلمات او را ضبط و به روی کاغذ بیاورد. و سپس آن را از لندن برای گدار می‌فرستاد و در گدار هم در جمعه بعدی از شهر رول سوئیس به وسیله ویدیو، تصاویر و متن پاسخ می‌داد. فراهانی در این باره می‌گوید:«این دو مرد تقریبا حدود یک قرن از سینما را نمایندگی می‌کنند و من می‌خواستم افکار آنها را بدانم. این پروژه از شعری از پازولینی، فیلمساز و شاعر ایتالیایی، الهام گرفته شده بود که می‌گفت: من قدرتی از گذشته هستم.»

موسسه ساندنس آمریکا از حامیان این پروژه بوده. فراهانی قبلا هم مستند «فیفی از خوشحالی زوزه می‌کشد» را درباره بهمن محصص نقاش، مجسمه ساز و مترجم بزرگ ایرانی ساخته بود که آن هم درباره یکی از مهمترین چهره های تاریخ تجسمی ایران بود.

منبع: سینمادیلی

380981