«سوییپر» چگونه ساخته شد

امین شجاعی باقینی کارگردان سینمایی سوییپر در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از مشکلات ساخت این فیلم گفت.
تصویر «سوییپر» چگونه ساخته شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، امین شجاعی باقینی در میز هنر در «سلام تهران» با اشاره به چگونگی ورود به حوزه سینما، گفت: مانند بسیاری از افرادی که در سینما کار می‌کنند، از تئاتر شروع کردم. از کودکی علاقه به تئاتر داشتم و در رشته تئاتر گرایش بازیگری تحصیل کردم. سپس در مرکز کرمان با تلویزیون آشنا شدم و در برنامه‌های تلویزیونی ورود پیدا کردم. در دانشگاه رشته سینما گرایش تدوین را خواندم. سپس از حوزه برنامه‌سازی به فیلم کوتاه، مستند و داستانی کشیده شدم.

وی پیرامون بازیگری و شروع کارگردانی خود، ابراز داشت: علاقه به بازیگری در من خیلی زود فروکش کرد. در سن ۱۶ یا ۱۷ سالگی دیگر کارگردانی تئاتر می‌کردم. در آن سال رتبه اول استان را گرفتیم سپس به جشنواره‌های منطقه‌ای راه پیدا کردیم.

شجاعی باقینی با اشاره به معنای سوییپر، مطرح کرد: سوییپر در فوتبال به معنای مدافع جلوزن است‌. یعنی بین مدافعانی که هستند، یک مدافع جلوتر است و نقش جلوزن را ایفا می‌کند. ابتدا او دفاع می‌کند و اگر از او رد شد دیگر مدافعین، دفاع اصلی را انجام می‌دهند.

وی درباره نویسندگی این فیلم، بیان کرد: اولین فیلم سینمایی من است. پیش از آن دو سریال کار کردم و یک تله فیلم. ما به اتفاق خلیل اسماعیلی این کار را نوشتیم البته ایده اولیه با کمک رئیس‌زاده داده شد. من هم مانند دیگر فیلمسازان در شهرستان، همه‌کار می‌کنم مثلا تیزر می‌سازم یا کار صنعتی انجام می‌دهم. کار داستانی جدی در شهرستان خیلی رایج نیست.

شجاعی باقینی با اشاره به ایده اولیه این فیلم، گفت: پیش از کرونا خیلی دغدغه‌ کار نوجوان را نداشتم. در زمان کرونا در مدت قرنطینه که پس از چند روز در خانه ماندیم دیدم پسر ۱۱ ساله‌ام و دیگر کودکان و نوجوانان حوصله‌شان سر رفته است پس تصمیم گرفتیم در رسانه‌های خانگی فیلم نگاه کنیم. سپس به این نتیجه رسیدم در حوزه کودک و نوجوان کار خوب و کاری که کودکان بتوانند از آن الگو بگیرند، بسیار کم است. جرقه‌ای در ذهنم زده شد که به سراغ حوزه نوجوان بروم و مسئولیت خود را به انجام رسانم.

این کارگردان درباره اهمیت ساخت کار نوجوان، عنوان کرد: در بحث هویت، برای نوجوانان کاری نکرده‌ایم. زمانی فیلم‌هایی مثل پدر، بچه‌های آسمان و غیره را داشتیم که هویت را تعریف می‌کردند. اما امروز به بحث هویت به خوبی در فیلم‌ها پرداخته نشده است.

وی با اشاره به مدت زمان نگارش فیلمنامه تا رسیدن به تولید، عنوان کرد: تقریبا ۸ ماه روی فیلنامه کار کردیم. در آن زمان اتفاقی در جنوب استان رخ داد که کشاورزانی که مشغول به کاشت محصولی هستند به خاطر مقرون به صرفه نبودن، آن‌ها را از بین می‌برند. که دلایل مذکور، ایده اولیه فیلم را در ذهن من شکل داد.

شجاعی باقینی با اشاره به مشکلات ساخت فیلم، بیان کرد: شرایط تولید از آنجایی سخت می‌شود که به فیلنامه می‌رسیم و احساس می‌کنیم که به بخشی از هویت اجتماعی نوجوانان پرداخته می‌شود ولی هنگام بودجه گرفتن که مثلا ما از شهر کرمان شروع کردیم، تعریف و تمجید است اما خبری از حمایت نیست.

وی با اشاره به نقش جشنواره عمار در اکران فیلم و میزام استقبال مردم، اظهار داشت: غربی‌ها برای ملت‌شان رویا می‌سازند و غرب‌زده‌ها کابوس. جشنواره عمار، رویای قهرمانی را برگردانده است. یعنی آثاری که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید معمولا حاصل و نتیجه روحیه قهرمانانه و هویت ملی است. جشنواره، سامانه‌ پیامکی برای صاحبان اثر دارد که نظرات مخاطبین را ارسال می‌کند. پیامک‌هایی که می‌آمد همگی مثبت بود. در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز استقبال و نظرات مردمی خیلی خوب بود‌.

شجاعی باقینی پیرامون کار با مرحوم علی سلیمانی، گفت: همیشه در تصوراتم این بود که با سلیمانی کار کنم تا این که این فیلم نوشته شد و برای نقش حبیب در فیلم که مربی بچه‌ها است از روز اول به سلیمانی فکر می‌کردم. برای نقش‌های دیگر گزینه‌ها زیاد بود. فکر می‌کردم خیلی غیرقابل دسترس باشد اما در همان تماس اول پذیرفت. حدود دو هفته بعد به تهران آمدیم و قرارداد بستیم.

وی با انتقاد از فضای سینما در شهرستان‌های کشور، اظهار داشت: در شهرستان‌ها سینما به معنای اکران وجود دارد اما سینما به معنای تولید وجود ندارد. حتی نمی‌دانم چرا اسم انجمن سینمای جوان این‌گونه نام‌گذاری شده است. چراکه انجمن سینما نیست بلکه انجمن فیلمسازان کوتاه است. اگر هم فیلمی در شهرستان‌ها ساخته می‌شود به واسطه موقعیت و مکانی است که فیلمساز تصمیم می‌گیرد فیلمبرداری را انجام دهد.

کارگردان سینمایی سوییپر با اشاره به اهمیت فراگیری فرهنگسازی به واسطه ساخت فیلم، ابراز کرد: اگر نگاه ما به مقوله سینما، نگاه فرهنگسازی است، احتیاج به فراگیری دارد. این فراگیری مانند کالای چینی است که بر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و غیره تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم در سینما و فرهنگسازی به فراگیری برسیم نیاز به تولید انبوه داریم. تولید انبوه زمانی رخ می‌دهد که قیمت تمام شده کالا برای ما پایین بیاید. در سینما قیمت تمام شده فیلم در شهرستان‌ها خیلی پایین است اما در پایتخت این‌گونه نیست.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای فربد شکرایی، مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

380672