موبایل، دوربین، حرکت

درحالی‌که تقریبا اکثر اهالی رسانه و سینما منتظر معرفی برج میلاد به‌عنوان کاخ جشنواره بودند، روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر در خبری شبانه، پردیس چارسو را میزبان اهالی رسانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی کرد. هرسال و در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر، حواشی زیادی حول این رویداد مهم ایجاد می‌شود اما بخشی از این بحث و نظرها مربوط به مسائل فرمی و اجرایی جشن سینمای ایران است. در این‌میان، کاخ جشنواره که درواقع مرکز اصلی و سالن اهالی رسانه است یکی از موضوعاتی بوده که همیشه موردبحث قرار گرفته است.
تصویر موبایل، دوربین، حرکت

به گزارش سایت خبری پرسون، کاخ از این جهت مهم است که اهالی رسانه و بخشی از سینماگران در آن حضور پیدا کرده، نشست‌های خبری در آن برگزار شده و تقریبا عمده محتوای رسانه‌ای جشنواره از آن نشات می‌گیرد. به همین خاطر همواره اهالی رسانه و سینماگران توجه خاصی بر انتخاب محل میزبان کاخ را داشته و دارند. سهولت دسترسی، امکانات رفاهی، کیفیت سالن‌ها و... ازجمله مواردی است که در انتخاب میزبان اهمیت دارد. در دوره‌های مختلف نقاط متعددی به‌عنوان کاخ جشنواره فعالیت کرده‌اند اما برج میلاد و پردیس ملت جزو مهم‌ترین و پرسابقه‌ترین آن‌ها هستند.

در دوره‌های اخیر همواره بحثی جدی بین مسوولان جشنواره و اهالی رسانه برای انتخاب میزبان صورت می‌گرفت. حتی در مواردی نظرسنجی مجازی از خبرنگاران برای انتخاب میزبان انجام شد اما تا همین دو سال پیش، چندسالی بود که پردیس ملت جایگزین

برج میلاد شده بود. اهالی رسانه و سینماگران برای تماشای فیلم‌ها و شرکت در برنامه‌های جانبی به جای سالن همایش‌های برج میلاد به‌سمت پردیس ملت در نزدیکی جام‌جم هدایت شدند. پردیس ملت یک امتیاز مهم داشت و آن، وجود سالن‌های متعدد و همینطور فضاهای جانبی بود. اما همین گستردگی و از طرفی محل این پردیس که دسترسی را برای مراجعانی که خودروی شخصی نداشتند سخت می‌کرد، موجب انتقادات زیادی به این انتخاب شد. اما مدیران دولت قبل به استثنای دوره پیش بر نظر خودشان برای حضور در پردیس ملت ثابت ماندند. اهالی رسانه اما معتقد بودند که برج میلاد هم به‌دلیل نقطه جغرافیایی مناسب، خارج از طرح ترافیک بودن، خلوتی و همینطور سالن متمرکز و باکیفیت، بهترین گزینه برای میزبانی کاخ جشنواره است؛ اتفاقی که نهایتا در دوره محدود سال قبل رخ داد.

غافلگیری‌های متعدد دوره چهلم

اما به دوره چهلم برسیم! انگار غافلگیری‌های مسوولان این دوره از جشنواره فیلم فجر تمامی ندارد. پس از آنکه مدیر روابط‌عمومی این رویداد در یک برنامه تلویزیونی خبر از تغییر رنگ فرش قرمز داد که حواشی زیادی ایجاد کرد، مورد بعد که ذیل خبر میزبان اعلام شد، تغییر عنوان «کاخ» به «خانه» بود. کسی نمی‌داند که دقیقا این تغییرات ظاهری چه کارکردی دارد. آیا قرار است با عوض شدن رنگ فرش و عنوان کاخ به خانه اتفاق محتوایی اساسی در مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور رخ بدهد؟ این اقدامات حاصل یک برنامه حساب‌شده و قدم‌به‌قدم است یا صرفا کارهایی که مناسب مطرح کردن در جلسات خاص است؟ بگذریم! اما همانطور که گفتیم، برخلاف انتظار بیشتر اهالی رسانه، پردیس چارسو میزبان جشنواره شد؛ پردیسی که در یکی از شلوغ‌ترین مناطق مرکزی شهر و ذیل مجتمع تجاری بازار موبایل است.

یعنی یکی، دو طبقه از یک بازار پرتردد قرار است برای جشنواره در نظر گرفته شود اما مشکلات این پردیس که قبلا میزبان جشنواره جهانی هم بوده چیست؟ همانطور که گفتم اولین مشکل مربوط به نقطه جغرافیایی آن است. محلی بسیار شلوغ که قطعا موجب سخت شدن تردد مهمانان خواهد شد. نکته بعدی مربوط به استقرار آن در محدوده طرح ترافیک است. از سوی دیگر، این پردیس دارای سالن‌هایی است که عمدتا کیفیت مناسبی ندارد. مشکل بعدی مربوط به تصویربرداران و عکاسان است که مشکلات عمده‌ای در چارسو خواهند داشت. پس از اعتراض قابل‌توجه اهالی رسانه به خبر شبانه جشنواره، برخی مدعی شدند مشکل این جابه‌جایی مساله مالی است.

یعنی شهرداری تهران برای اجاره برج میلاد رقم قابل‌توجهی طلب کرده است. روز گذشته، یزدان عشیری، مدیر روابط‌عمومی چهلمین دوره جشنواره درباره دلیل انتخاب پردیس سینمایی چارسو گفت: پس از بررسی گزینه‌هایی چون برج میلاد، پردیس ملت و دیگر مجموعه‌های سینمایی، همچنین با استناد بر نظرسنجی‌ها، همفکری با صاحبان آثار و بخش‌هایی از اهالی رسانه به این جمع‌بندی رسیدیم که پردیس سینمایی چارسو را به‌عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در نظر بگیریم.

او درباره دلیل انتخاب نشدن پردیس سینمایی ملت و برج میلاد توضیح داد: پردیس ملت به‌دلیل مشکلات متعددی که در زمینه فقدان پارکینگ و همین‌طور مشکلات زیرساختی درخصوص اینترنت و دسترسی‌ انتخاب نشد. سالن برج میلاد هم به‌دلیل عدم رضایت صاحبان آثار نسبت‌به کیفیت فنی نمایش فیلم‌ها در این سینما و مشکلات جانبی انتخاب نشد. شرایط بهره‌وری و امکان استفاده از برج میلاد در این دوره فراهم نبوده است. عشیری گفت: ستاد برگزاری جشنواره پردیس چارسو را به‌دلیل وجود سالن‌های استاندارد سینمایی، تجربه برگزاری دیگر جشنواره‌های سینمایی و همچنین پارکینگ مناسب و سایر شرایط زیرساختی انتخاب کرد.

یک باخت فرهنگی

صحبت‌های عشیری در حالی است که سعید الهی، مدیر بخش فرهنگی جشنواره در زمان اعلام خبر محل میزبان جشنواره در فضای مجازی از اختلاف بین مدیران شهرداری و سازمان سینمایی نوشته و از وزیر ارشاد تقاضای میانجی‌گری کرده بود. با فرض اینکه شهرداری رقم بالایی طلب کرده باشد باید گفت که این موضوع برای مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور یک باخت است که مدیران فرهنگی‌اش که اتفاقا -لااقل در ظاهر- همسو هستند، نتوانند برای میزبانی چنین جشنی به توافق برسند؛ البته بعید است که مشکل صرفا مساله مالی باشد چون حتی در مصاحبه مدیر روابط‌عمومی جشنواره هم حرف‌هایی دوپهلو وجود دارد. ضمنا او از مشورت با اهالی رسانه و بررسی همه جوانب برای انتخاب میزبان خبر داده است. منظور او دقیقا کدام مشورت و کدام جوانب است؟! معلوم نیست.

اهالی رسانه معتقد بودند که برج میلاد هم به‌دلیل نقطه جغرافیایی مناسب، خارج از طرح ترافیک بودن، خلوتی و همینطور سالن متمرکز و باکیفیت، بهترین گزینه برای میزبانی کاخ جشنواره است.

منبع: صبح نو

380633