آمار فروش فیلم ها

«گشت ارشاد» رقیب «دینامیت»

در این گزارش سری به گیشه سینماها زده‌ایم.
تصویر «گشت ارشاد» رقیب «دینامیت»

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی به پایان اولین ماه زمستان ۱۴۰۰ نردیک می‌شویم که گیشه سینماها خلاف عادت زمستان هر سال روزهای پررونقی را در روزهای سرد زمستانی تجربه می‌کند.

در این گزارش سری زده‌ایم به گیشه سینماها که بعد از پشت سر گذاشتن دوران طولانی رکود، زمستان پررونقی را به حیات اقتصادی سینماها بازگردانده است.

دینامیت

دینامیت، کمدی پرفروشی که پس از حدود ۶ ماه اکران همچنان در صدر جدول پرفروش‌های سینما نشسته و با کشاندن ۱,۸۷۸,۹۶۷ مخاطب به سینماها، ۴۱۶,۲۶۷,۶۳۸,۹۰۰ را نصیب گیشه کرده است. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و با بازی احمد مهرانفر، محسن کیایی و پژمان جمشیدی از معدود کمدی‌هایی است که از زمان اکران خود تا کنون توانسته رکوردهای سال ۱۴۰۰ را بشکند و تا این لحظه عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را کسب کند.

با در نظر گرفتن فروش گیشه و در صورتی که از افزایش قیمت بلیط سینما به عنوان عاملی در بالا بردن آمار فروش را محاسبه نکنیم، ساخته مسعود اطیابی طی ۲ سال گذشته رکورد «مطرب» مصطفی کیایی را شکسته است.

داستان دینامیت یادآور اجاره‌نشین‌های مهرجویی و ماجراهای خانه‌ای است که افرادی مختلف در آن سکونت دارند. دو دختر جوان، یک ساقی، دو طلبه و… ازجمله ساکنان این خانه هستند که ماجراهای طنازانه در روابط آنها اتفاق می‌افتد.

گشت ارشاد ۳

گشت ۳ به کارگردانی سعید سهیلی که اکران خود را هفته آخر آذر شروع کرده است تا کنون با جذب ۱,۵۳۹,۳۹۷ مخاطب به سینماها، فروش ۳۳۵,۹۳۲,۵۴۱,۵۰۰ ریال را تجربه کرد. این کمدی که سومین فصل از مجموعه گشت ارشاد و به عنوان یکی از پرفروش‌های این سال های سینماست به نظر می‌رسد با گذشت ۲ ماه از اکران، اختلاف چندانی برای رسیدن به جایگاه فروش دینامیت ندارد . در این فیلم ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، اسدالله منجزی، مبینا رحمتی حضور دارند.

قهرمان

رتبه بعدی به قهرمان آخرین ساخته اصغر فرهادی اختصاص دارد. این فیلم که روزهای ابتدایی آبان اکران‌شده تا کنون با سهم ۱۱۵,۲۷۴,۲۲۷,۵۰۰ از گیشه در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. آخرین ساخته اصغر فرهادی که به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شده است در جشنواره کن ۲۰۲۱، توانست جایزه بزرگ هیات داوران کن را دریافت کند.

این فیلم که موفق به جذب ۴۷۸,۷۴۲ مخاطب به سینماها شده است، داستان مردی به نام رحیم را روایت می‌کند که به دلیل بدهی در زندان است. او طی چند روزی که به مرخصی می‌آید با یک کیف پر از پول مواجه می‌شود اما تصمیم می‌گیرد از این پول برای پرداخت بدهی‌اش استفاده نکند... محسن تنابنده، امیر جدیدی، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی بازیگران اصلی فیلم قهرمان هستند.

بی همه چیز

فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی که چهارمین هفته اکران خود را آغاز کرده با حضور بازیگرانی همچون هدیه تهرانی و پرویز پرستویی و داستان پرکشش و مخاطب ‌پسندی که روایت می‌کند، فروش خود را از جایگاه پنجم به جایگاه چهارم رسانده و تا کنون با جذب ۲۳۳,۲۰۹ مخاطب و در اختیار داشتن ۲۹۳ سالن‌ ۵۷,۰۴۱,۰۳۵,۰۲۸ ریال را به چرخه سینماها وارد کرده است. این فیلم در فروش هفتگی خود در رده سوم و بعد از گشت ارشاد ۳ قرار دارد. این درحالی است که جواد نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل رعایت نکردن ممیزی‌های حوزه هنری، تعداد سانس‌های این فیلم در سینماهای تحت مدیریت این مرکز، کمتر از تعداد فیلم‌های دیگر است.

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، خسرو پسیانی، زهیر یاری، مهدی صباغی، عیسی یوسفی پور، عرفان ناصری گروه بازیگران فیلم را تشکیل می دهند. این فیلم که با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات ساخته شده‌است، زندگی زنی را روایت می‌کند که بعد از سال‌ها که به دلیل بدنام شدن مجبور به رفتن از روستای محل زندگی‌اش می‌شود، به روستا بر می‌گردد و...

آتابای پنجمین ساخته نیکی کریمی که در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش و همچنین فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفن ۱۳۹۸ شده است با اکران در آخرین ماه پاییز، ۲۱۳,۱۸۲ تماشاگر را به سینماها کشانده و تا کنون ۴۷,۱۹۷,۰۲۰,۰۰۰ را نصیب گیشه سینماها کرده است. لین طرح فیلمنامه آتابای پیشنهاد نیکی کریمی اما فیلمنامه به قلم هادی حجازی‌فر است و نیکی کریمی علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته است.

در این فیلم هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، مه‌لقا می‌نوش، یوسفعلی دریادل، معصومه ربانی‌نیا، میرمجید حسینی، آتش تقی‌پور، لیلا نظری، امیر سماواتی و حسن بدری‌فر در این فیلم هنرنمایی می‌کنند. داستان فیلم درباره مردی میان‌سال به نام کاظم است که در روستای پیرکندی شهرستان خوی زندگی می‌کند. او که دانشجوی معماری بوده، پس از یک شکست عاطفی از دانشگاه انصراف داده و به زادگاه خودش برگشته‌است...

جدول فروش و مقایسه فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران از تاریخ شروع اکران تا کنون به شرح زیر است.

فیلمتاریخ اکرانفروش هفتگیفروش کل

دینامیت ۱۴۰۰/۰۴/۱۰۲۸,۶۱۱,۸۶۶,۵۰۰۴۱۶,۳۲۱,۴۵۳,۹۰۰

گشت ارشاد۱۴۰۰/۰۸/۲۶۲۰,۴۹۴,۴۴۶,۵۰۰۳۳۵,۹۵۸,۲۶۶,۵۰۰

قهرمان۱۴۰۰/۰۸/۰۵۳,۳۱۰,۲۹۰,۰۰۰۱۱۵,۲۹۱,۲۷۷,۵۰۰

بی همه چیز۱۴۰۰/۰۹/۲۴۱۲,۱۷۰,۰۰۲,۵۰۰۵۷,۰۶۵,۲۸۵,۰۲۸

آتابای۱۴۰۰/۰۹/۰۳۳,۰۸۰,۰۴۷,۰۰۰۴۷,۱۹۷,۵۲۰,۰۰۰

شهر گربه‌ها ۱۴۰۰/۰۹/۰۳۴,۰۰۰,۱۵۷,۰۰۰۳۹,۵۰۱,۸۶۴,۰۰۰

منصور۱۴۰۰/۰۸/۱۹۴۸۳,۱۰۵,۰۰۰۳۰,۳۳۳,۰۲۴,۵۰۰

گربه سیاه۱۴۰۰/۰۹/۲۴۳,۱۱۱,۵۹۹,۰۰۰۱۵,۵۶۹,۲۴۱,۵۰۰

صحنه زنی۱۴۰۰/۱۰/۰۱۲,۳۳۹,۹۸۸,۵۰۰ ۱۰,۹۶۷,۷۴۳,۵۰۰

پوست ۱۴۰۰/۰۷/۲۱۱۰۸,۷۰۰,۰۰۰۸,۲۷۵,۶۷۹,۰۰۰

جنایت بی‌دقت۱۴۰۰/۰۹/۱۷۲۷۱,۶۰۰,۰۰۰۲,۳۴۳,۹۲۸,۰۰۰

تومان۱۴۰۰/۰۸/۱۲۴۵,۷۷۰,۰۰۰ ۱,۴۳۳,۳۹۰,۰۰۰

رمانتیسم عماد و طوبی۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۱۹,۷۵۰,۰۰۰۱,۵۷۲,۶۵۰,۰۰۰

بندربند۱۴۰۰/۰۹/۱۰۱۰,۱۰۰,۰۰۰۷۱۰,۸۹۰,۰۰۰

اتومبیل۱۴۰۰/۰۹/۲۴۸۰,۹۱۷,۵۰۰۵۷۵,۱۸۸,۵۰۰

مرد نقره‌ای۱۴۰۰/۱۰/۲۲۵۰۸,۰۸۰,۰۰۰ ۵۰۷,۸۳۰,۰۰۰

بر اساس این گزارش، گیشه سینماها در سراسر ایران فروشی معادل ۱,۱۸۹,۲۰۴,۸۸۹,۲۹۴ را در سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است. این آمار از سامانه سمفا استخراج شده است.

منبع: همشهری ‌آنلاین

380505

مطالب مرتبط