اهدای واکسن‌های آسترازنکا از ایران به کشورهای دیگر

درست زمانی که خیلی‌ها در مراکز واکسیناسیون به‌دنبال واکسن آسترازنکا بودند، خبر رسید قرار است واکسن‌های اهدایی مازاد به کشورهای دیگر هدیه داده شود؛ این در حالی بود که کشور ژاپن تنها ۷۰۰هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران هدیه داده بود. انتشار همین خبر، اما با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

تصویر اهدای واکسن‌های آسترازنکا از ایران به کشورهای دیگر

به گزارش سایت خبری پرسون، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت که به تازگی به‌عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب شده، تأکید می‌کند که هیچ‌کدام از واکسن‌های اهدایی، آسترازنکا نخواهد بود، چرا که مردم به این واکسن نیاز دارند و اگر قرار باشد واکسنی جز آسترازنکا هدیه داده شود، می‌توان آن را به کشورهای دیگر فرستاد. این مسئول در وزارت بهداشت در کنار پرداختن به آخرین وضعیت شیوع اومیکرون در کشور، ماجرای برگزاری کلاس‌های حضوری را تشریح کرد.

در ادامه گفت و گویی را با این مقام مسئول می‌خوانید.

اتفاقی که اخیرا رخ داده تمرکز بر ادامه واکسیناسیون با واکسن‌های داخلی است، اما عده‌ای تمایل به تزریق برند خاصی از واکسن خارجی دارند.‌ از سوی دیگر این مسئله مطرح می‌شود که باید واکسن‌ها نسبت به‌سویه‌های جدید به‌روزرسانی شوند. آیا واکسن‌های موجود می‌توانند ایمنی موردنظر را در جامعه ایجاد کنند؟

کمیته علمی و کمیته واکسن براساس مطالعات و مستندات اثربخشی واکسن‌ها را بررسی می‌کنند، اما تاکنون هیچ واکسن انحصاری برای سویه اومیکرون تولید نشده است. در این‌باره یکی از شرکت‌های داخلی هم اقدام به ساخت واکسنی ضداومیکرون کرد، اما اینقدر سرعت انتشار این ویروس بالاست که زمان تولید و عرضه را از هر واکسنی می‌گیرد. نکته مهم این است که همین واکسن‌های موجود هم تا ۲۵برابر ایمنی بیشتر ایجاد می‌کنند و با تزریق دوز سوم بیش از ۸۰درصد ایمنی در جامعه افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل واکسن‌های موجود در کشور چه تولید داخل و چه خارجی‌ها کفایت می‌کنند و شرکت‌های خوب تولیدکننده هم توانسته‌اند به اندازه کافی واکسن در اختیار ما قرار دهند.

اما چند روز پیش خبری درباره اهدای واکسن‌های خارجی از سوی وزیر خارجه به کشورهای یمن، افغانستان و سوریه منتشر شد؛ این در حالی است که ما در روزهای اخیر با کمبود آسترازنکا حتی در تزریق دوز دوم مواجه بودیم. آیا واقعا واکسن‌های اهدایی آسترازنکا به این کشورها هدیه شده است؟

به هیچ عنوان واکسن‌های اهدایی، آسترازنکا نخواهد بود؛ چراکه خودمان به این واکسن برای سفرهای بین‌المللی مردم نیاز داریم. ما به اندازه کافی واکسن‌های دیگر در اختیار داریم و اگر قرار باشد واکسنی جز آسترازنکا به ما هدیه شود، می‌توانیم بخشی از آنها را اهدا کنیم.

آیا باتوجه به توقف خرید واکسن‌های خارجی و اینکه واکسن‌های ایرانی هنوز نتوانسته‌اند تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را بگیرند، این مسئله در سفرهای بین‌المللی منجر به بروز مشکلاتی برای مردم نخواهد شد؟‌

واکسن‌های داخلی، کیفیت خوبی دارند و تولید آنها هم نیاز ما را تامین می‌کند؛ به همین دلیل لزومی به خرید واکسن‌ها نیست. تنها نیاز ما به واکسن خارجی اکنون آسترازنکاست و دلیلش هم همانطور که خودتان گفتید، محدود بودن سفرهای خارجی با واکسن‌های دیگر و تأیید این واکسن است. هم‌اکنون حتی واکسن جایگزین آسترازنکا در کشور وجود دارد و اگر برخی محدودیت‌ها نبود، در این‌باره هم مشکلی نداشتیم. اما برخی افراد برای سفرهای بین‌المللی محدودیت سفر به‌دلیل نوع واکسن دارند و باید حتما آسترازنکا تزریق کنند؛ به همین دلیل این واکسن همچنان تامین خواهد شد. البته به‌صورت مکرر مکاتباتی برای دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی انجام داده‌ایم؛ حتی درباره سینوفارم هم با وجود تزریق یک و نیم میلیارد در کل جهان هنوز این مجوز صادر نشده است. منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان بهداشت جهانی و اعلام ارسال مدارک فنی هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

380624