کوچه فروشی در شمال تهران / شهرداری کجای ماجراست؟

بستن کوچه با درب غیرقانونی است. معابر و خیابان‌های عمومی حتی اگر بن‌بست هم باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.
تصویر کوچه فروشی در شمال تهران / شهرداری کجای ماجراست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کوچه های دردار ، خیابان های مسدود شده اقدام هایی غیرقانونی در فضای شهری است. کوچه های دردار به شکلی، نشانه کوچه فروشی است زیرا در صورتی یک کوچه می تواند در داشته باشد که شهرداری از آن خبر داشته باشد. خبر داشتن شهرداری یعنی توافق مالی بین شهرداری و شهروندان منطقه که در این امر یعنی توافق بین مدیریت شهری منطقه با ساکنان کوچه ای که در ورودی خود درب نصب کرده است. کوچه های بن بست هم جزوی از زمین شهری هستند که ساکنان یک منطقه تملکی روی آن ندارند و فضای خارج از خانه آنها جزوی از ملک شخصی این افراد محسوب نمی شود.

با قدم زدن در شمال تهران با کوچه هایی که با درهایی بزرگ مسدود شده اند مواجه می شوید. کار از زنجیر بستن برای اختصاصی کردن کوچه ها گذشته است ،مالکان کوچه، با نصب درب ، به نوعی منطقه را غصب کرده اند. طبق قانون حتی کوچه های بن بست هم نمی تواند اختصاصی شود و ساکنان حق تملک فضای عمومی را ندارند. این را عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا تاکید داشت.

بر اساس ماده ۲۵ قانون مدنی، هیچ‌کس حق ندارد اموالی که مورد استفاده عموم است و مالک خاص ندارد را تصرف کند یا مانع بهره‌برداری دیگران از آن شود، بنابراین معابر و خیابان‌های عمومی هر چند بن‌بست باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.

البته برخی با استناد به ماده‌ 24 قانون مدنی این برداشت را می‎کنند که کوچه‌های بن‎بست مشمول این امر نشده و می‎توان آن‌ها را مسدود کرد. اما حقیقت این است که کوچه یک مکان عمومی است و توافق ساکنان نمی تواند ناقض مالکیت و نافی حقوق سایر شهروندان باشد.

البته بر اساس نظر برخی از کارشناسان، اگر کوچه ای اختصاصی باشد بستن آن نه تنها منع قانونی ندارد، بلکه موجه هم هست و در غیر این‌صورت و اگر کوچه بن بست نباشد و شارع عمومی باشد، بستن و محصور کردن آن دارای منع قانونی است و اشکال دارد.

کوچه های دردار در شمال تهران

این در حالی است که بارها از کوچه های بسته شده به وسیله زنجیر در شهرک غرب و سعادت آباد گزارش های متعدد کار شده است اما حال مشاهده می کنیم که در شمال شهر تهران و در خیابان شریعتی به عنوان یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران بعضی از کوچه ها با زنجیر بسته شده اند با این تفاوت که کوچه هایی نیز وجود دارند که درب و دیوار کشیده اند و وقتی شما از بیرون نگاه می کنید اولین برداشت شما خانه ویلایی بزرگی در منطقه 1 تهران است.

محمد جواد حق شناس عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، درباره بستن کوچه های اختصاصی گفت: این کار پایمال کردن و خوردن حقوق مردم و شهر است. قانونی نیست، کسانی که اینکار را می کنند متخلف بوده و شهرداری منطقه باید حتما به آن رسیدگی کند و برای برداشتن موانع اقدام جدی کند.
اختصاصی کردن کوچه و خیابان های شهر، تبعیض سازمان یافته است

حق شناس ادامه می دهد: البته در این زمینه ما تصرف غیرقانونی خیابان مردم توسط مجلس را نیز شاهد هستیم. این اقدام در زمان شهردار بودن آقای قالیباف و آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس اتفاق افتاد و عبور و مرور مردم را قطع کردند.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: ما در شورای اسلامی شهر تهران نیز به این مسئله اعتراض کردیم اما متاسفانه گوشی بدهکار نبود و وقتی خیابان های شهر تحت عنوان امنیت و خصوصی بسته می شوند طبیعی است که کوچه فروشی و خیابان فروشی اتفاق بیافتد و این مسئله عملا یک نوع تبعیض سازمان یافته است.

380115