بهترین راهکارها برای افزایش قد در کودکان

هیچ راه و روش جادویی و رازگونه‌ای برای افزایش قد وجود ندارد و بهتر است بگوییم که هیچ کس یک شبه قد بلند نمی‌شود.
تصویر بهترین راهکارها برای افزایش قد در کودکان

به گزارش سایت خبری پرسون، تقریبا اغلب ما این را می‌دانیم که ورزش‌های مفید و مناسب برای افزایش قد در کودکان ورزش‌های کششی هستند. قدر مسلم است که در رشد قدی کودکان عوامل بسیار مهم‌تری نیز دخیل هستند، مثل وراثت و تغذیه. یک رژیم غذایی سالم و مناسب و انجام برخی تمرین‌ها و حرکات ورزشی با هم می‌توانند عاملی مثل وراثت را تا حدودی کم اثر کنند.

افزایش قد در کودکان
هیچ راه و روش جادویی و رازگونه‌ای برای افزایش قد وجود ندارد و بهتر است بگوییم که هیچ کس یک شبه قد بلند نمی‌شود. بیشتر تبلیغات در این زمینه، دروغ محض هستند. اغلب داروها بدون تاثیر هستند و برخی از آنها حتی دردسر‌آفرین هم هستند، بنابراین هیچ‌گاه تبلیغات را جدی نگیرید. بهتر است که سراغ روش‌های خیالی و ظاهرا جادویی نروید و به دنبال راه‌های درست باشید.
برنامه غذایی متعادل و متناسب
این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد. غذاهای سالم نه تنها به حفظ سلامت کودکان کمک می‌کنند، بلکه بر روی رشد قدی آنها نیز اثر می‌گذارند. یک رژیم غذایی سالم و مناسب شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. کودک خود را از خوردن هله‌و هوله و مواد غذایی که هیچ ارزش غذایی ندارند، بر حذر دارید.

انجام حرکات ورزشی و تمرین کردن
در واقع هدف از نوشتن این مقاله، همین بخش است. ورزش‌های کششی در ظاهر بسیار ساده هستند، ولی در حقیقت، بیشترین تاثیر را دارند. ورزش‌های کششی را در سنین پایین به کودکان خود معرفی کنید. این ورزش‌ها به شکل‌گیری درست ستون فقرات و حتی بهتر شدن استایل و حالت بدن کمک می‌کنند.

بسیار ساده هستند و در هر مکان و محیطی قابلیت اجرا دارند، مثلا از کودک خود بخواهید که پشت به دیوار کرده و سعی کند روی انگشتان خود بایستد و در همان زمان عضلات پاهایش را بالا بکشد یا اینکه از او بخواهید روی زمین بنشیند و پاهایش را باز کند. یکی از پاها را از ناحیه زانو خم کند و سعی کند با دست‌هایش انگشت شست آن یکی پایش را که دراز است، بگیرد. همین کار را یکبار دیگر به طور برعکس انجام دهد، یعنی جای پاها را عوض کند. حرکات کششی از موثرترین راه‌های افزایش قد فرزندان هستند. در واقع انجام تمرینات ساده کششی، ضروری هستند. یک حرکت دیگر برای تمرین در خانه، این است که از کودک خود بخواهید که مقابل دیوار بایستد و دست‌هایش را تا جایی که ممکن است بالا ببرد. می‌تواند پشت به دیوار کرده و همین کار را تکرار کند. می‌توانید روی دیوار یک علامت بگذارید و از او بخواهید که با انگشت دست خود را به علامت برساند. یک تمرین کششی بسیار خوب دیگر این است که روی زمین بنشیند هر دو پایش را بگیرد. این تمرین شبیه تمرین قبلی است و به انعطاف‌پذیری مهره‌های کمر و حالت بهتر بدن کمک می‌کند.

حرکات آویزان شدن
اگر کودک شما عاشق آویزان شدن است، حتما از این علاقه او استفاده و یک میله بارفیکس تهیه کنید. این تمرینات در کشیدگی و صاف کردن ستون فقرات موثر هستند. وقت آویزان شدن نباید از زمین حمایت شود، مثلا صندلی یا چهارپایه زیر پایش باشد. هر روز می‌تواند تا حدود 10 دقیقه آویزان شدن را تمرین کند. خود را از میله بالا بکشد و تا می‌تواند خود را بالا نگاه دارد.

یوگا
آساناهای یوگا، برای کمک به افزایش قد کودکان ایده‌آل هستند. به کودک خود بگویید که قبل از تمرین یوگا چند بار نفس‌گیری ساده انجام دهد. چاکراسانا، از تمرینات عالی یوگا است که به کودک کمک می‌کند تمام بدنش را بکشد. این حرکات شامل دراز کشیدن به پشت با پاهای باز است. کودک به زانو خم می‌شود. باسن را لمس می‌کند و آرنج را خم می‌کند تا انگشتان شانه‌هایش را لمس کند. بعد چند نفس عمیق می‌کشد و بدن خود را به شکل U به طرف بالا می‌آورد و تا جایی که می‌تواند در این حالت می‌ماند.

حرکت کبرا
شبیه حرکت کبرا (مار افعی) است. از کودک بخواهید روی شکم دراز بکشد. به آرامی نیم تنه بالایی بدن خود را بالا ببرد. این کار را باید نرم انجام دهد. سر، گردن و سینه از زمین جدا می‌شوند و شبیه مار کبرا بالاتر می‌روند. این حرکت به رشد سلول‌های قدی بسیار کمک می‌کند.

طناب‌بازی
طناب‌بازی هم جنبه سرگرمی دارد و هم یک ورزش مناسب برای قد بلندی کودک است. پریدن‌های مکرر باعث می‌شود سلول‌های بدن همگی به حرکت دربیایند و ماهیچه‌ها فعال شوند. در ضمن طناب زدن از چاقی هم جلوگیری می‌کند.

ورزش پای راست بالا
بسیار بسیار ساده است و انجام آن هیچ پیچیدگی ندارد. از کودک بخواهید پشت به زمین دراز بکشد. پاهایش را با هم بلند کند (به طور مستقیم) و بعد آنها را آرام‌آرام پایین بیاورد، ولی کمی مانده به زمین متوقف شود. بعد دوباره تقریبا قائم به زمین (90 درجه) بالا بیاورد.

بپر بپر کردن
جست و خیز کردن و بپر بپر داشتن را بسیاری از کودکان دوست دارند. همین کار معمولی باعث تقویت رشد قدی کودک می‌شود. در حین جست و خیز کردن بدن کودک کشیده می‌شود و به رشد او کمک می‌کند.

شنا کردن
شنا کردن از بهترین ورزش‌ها و تفریحات است. تمام اندام‌های بدن شروع به فعالیت می‌کنند. این کار برای آنها که آب را دوست دارند، بسیار خوب است، اما آنهایی که نمی‌خواهند خیس شوند، می‌توانند شنای خشک را تمرین کنند، به این شکل که دست راست با پای چپ و دست چپ با پای راست بالا می‌آید. هر کدام از پاها را به نوبت بلند کنید. از کودک بخواهید هر کدام از عضوها (دست و پاها) را تا جایی که می‌تواند بکشد.

ورزش مچ پا
این روش نیز برای افزایش قد کودکان بسیار مفید است. هدف از آن کشش قسمت پایینی بدن می‌باشد. غضروف بین زانوهای فرزند شما کشیده می‌شود و همین کار باعث افزایش قد او می‌شود. وزنه‌های مربوط به مچ پا را می‌توانید در اندازه‌های مختلف از فروشگاه‌ها تهیه کنید. از ده کیلویی تا به بالا. از وزنه سبک‌تر شروع کنید و مقدار آن را کم‌کم بیشتر کنید.

حرکت گربه
از کودک خود بخواهید روی زمین بنشیند. زانوها، کف دست و نوک انگشتان پاهایش در تماس با زمین باشد. سر و گردن را بالا بگیرد و سعی کند در همان حالت قسمت شکم را بالا پایین بکشد. بعد شکم و کمر را بالا بکشد و سر و گردن را وقت بالا کشیدن شکم و کمر پایین بیاورد. این حرکت را یک در میان تکرار کند.

تمرینات گردن
یک گردن قوی و بلند می‌تواند کمک زیادی به سلامت قسمت‌های دیگر بدن مانند تحریک تیروئید نماید و به افزایش رشد قدی کودک کمک می‌کند. از کودک بخواهید گردن را بالا و بعد پایین ببرد و در مرحله بعدی سر و گردن را به چپ و راست بچرخاند (بالا – پایین – چپ – راست).

دویدن
دویدن معجزه می‌کند. بسیار مفید و سودمند است. باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود. هورمون‌های رشد را تحریک می‌کند. کودک خود را تشویق کنید که حتما بدود و اگر می‌توانید خودتان او را همراهی کنید.

سایر عوامل
علاوه بر این حرکات، خواب کافی، نور آفتاب و حالت درست بدن نیز در رشد قدی کودکان موثرند. هورمون رشد در خواب ترشح می‌شود و مستقیم روی رشد کودک اثر می‌گذارد.

نور خورشید و آفتاب نیز سرشار از ویتامین D است که باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. جذب کلسیم و ویتامین D به رشد کودکان کمک می‌کند. علاوه بر منابع غذایی سعی کنید این ویتامین‌ها و املاح را از طریق نور خورشید به بدن کودک برسانید. به شکل و حالت بدن کودک خود توجه کنید. آیا موقع نشستن و ایستادن، بدن او در حالت درستی است؟ مرتب به او یادآوری کنید که درست بنشیند.

380042