به گزارش سایت خبری پرسون، هماکنون با توجه به آرام گرفتن طغیان کرونا در کشور، افزایش میزان واکسیناسیون و کاهش آمار جانباختگان زمزمههای بازگشایی مدارس جدیتر شده است.
اگر چه مدارس از ابتدای آذر ماه در تمام مقاطع تحصیلی بازگشایی شدهاند اما ساعات محدود حضور دانشآموزان یا بیتوجهی برخی مدارس به آموزش حضوری باعث شده تا خانوادهها این سبک از بازگشایی را صوری و صرفاً برای رفع تکلیف بدانند.
باتوجه به تأکید رئیس جمهور در تاریخ 18 دی در این باره که براساس نظر ستاد ملی کرونا برگزاری امتحانات و شرکت در کلاسهای درس به صورت حضوری با رعایت نکات بهداشتی مشکلی ندارد و از وزرای مربوطه، مسئولان دانشگاهها و تمام مراکز علمی میخواهم نگذارند در کشور شاهد افت تحصیلی باشیم؛ به نظر میرسد که بازگشایی مدارس وضعیت جدیتری را پیدا خواهد کرد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز به تازگی با تأکید بر اینکه مدارس همواره باید آماده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانشآموزان باشند، گفت: از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردهایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند. با توجه به این که بیشتر مردم و معلمان واکسیناسیون شدهاند، مدارس با رعایت پروتکلها و توصیههای بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود.
تعطیلی دو ساله مدارس و تکیه صرف به آموزش مجازی، آموزش و پرورش کشور را با دو مشکل جدی افت تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان مواجه کرده است به گونهای که طبق آمار ارائه شده از سوی علیرضا کاظمی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش، 970 هزار دانشآموز ترک تحصیل کردهاند.
هماکنون چارهای اندیشی برای بازگرداندن دانشآموزانی که ترک تحصیل کردهاند به یکی از مسائل وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است و وزیر آموزش و پرورش در اینباره گفته است: با یک برنامه ریزی هوشمندانه میتوانیم دانشآموزانی که ترک تحصیل کردهاند و از آموزش بازماندهاند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهرهمند شوند.
کارشناسان همواره درباره آسیبهای تعطیلی طولانی مدت مدارس در دوران کرونا هشدار میدهند به گونهای که افت تحصیلی و ترک تحصیل تنها یک روی این ماجراست و آسیبهای جسمی، روانی و حتی تربیتی دانشآموزان تحت تأثیر حضور در فضای مجازی مسائلی است که کمتر به آن پرداخته شد.
در همین باره وزیر آموزش و پرورش هشدار داده است که آسیبهای تعطیلی مدارس، در سالهای بعد جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد، مدرسه دروازه ورود دانشآموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیت است باید رصدهای لازم درباره آسیبهای اجتماعی و عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.