سقوط آزاد بیت کوین به کانال 42هزار دلار

قیمت بیت کوین در ۶۳ روز گذشته همواره در یک کانال نزولی در حال نوسان بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران باید تا شروع فوریه (بهمن) انتظار قیمت‌هایی پایین‌تر از ۴۰,۰۰۰ دلار را داشته باشند.
تصویر سقوط آزاد بیت کوین به کانال 42هزار دلار

به گزارش سایت خبری پرسون، آن‌طور که از داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه بیت کوین پیداست، معامله‌گران حرفه‌ای نسبت به آینده قیمت بدبین هستند. لیکوییدشدن حجم قابل‌توجهی از موقعیت‌های معاملاتی صعودی هم این احساس را بیش از پیش تشدید کرده است.

بیت کوین روز گذشته با سقوط به سطح ۳۹,۶۵۰ دلار پایین‌ترین قیمت خود در پنج ماه گذشته را تجربه کرد؛ رقمی که ۴۲.۶ درصد با اوج تاریخی ماه نوامبر (آبان) فاصله دارد. عده‌ای بر این باورند که با توجه به لیکوییدشدن ۲.۱ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی اهرم‌دار لانگ (خرید) در هفت روز گذشته، می‌توان گفت «زمستان بازار ارز دیجیتال» پیش‌تر آغاز شده است.

پس از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، احساسات معامله‌گران هم نزولی‌تر از قبل شد. آن‌طور که پیداست، فدرال رزرو قصد دارد در سال ۲۰۲۲ سرعت خرید اوراق قرضه دولتی را کاهش دهد و در کنار آن نرخ بهره بانکی را بالا ببرد.

آشفتگی‌های فضای سیاسی قزاقستان در هفته گذشته هم فشار نزولی بیشتری را بر بازار وارد کرد. با بالاگرفتن شدت اعتراض‌های مردمی، اینترنت در سراسر این کشور قطع شد و همین موضوع هش ریت شبکه بیت کوین را با سقوطی ۱۳.۴ درصدی مواجه کرد.

برای اینکه متوجه شویم احساسات معامله‌گران حرفه‌ای بازار تا چه حد صعودی یا نزولی است، ابتدا باید پریمیوم یا همان اختلاف قیمت در بازار آتی و آنی را مورد بررسی قرار دهیم.

این شاخص که از آن با عنوان «نرخ پایه» یاد می‌شود معیاری برای سنجش اختلاف بین قیمت قراردادهای آتی (Futures) بلندمدت و قیمت لحظه‌ای بازار است. نرخ پایه سالانه ۵ تا ۱۵ درصد نشان‌دهنده تعادل در بازار است؛ وضعیتی که به آن کانتانگو (Contango) هم گفته می‌شود.

اختلاف قیمتی بین این دو بازار، ناشی از تقاضای فروشندگان و پرداخت پول بیشتر برای اجتناب از عقب‌افتادن تاریخ سررسید قرارداد است. زمانی که این شاخص وارد ناحیه منفی می‌شود، یک نشانه نزولی است و به آن اصطلاحاً «وارونگی» می‌گویند.

رخ پایه در طول چند ماه گذشته هرگز کمتر از ۷ درصد نبوده است و از آنجایی که بازار هم در این مدت رشد چندانی نداشته است، می‌توان وضعیت این شاخص را در مجموع مثبت ارزیابی کرد.

احساسات نزولی میان‌ معامله‌گران بازار قراردادهای اختیار

برای آنکه بتوانیم فارغ از عوامل خارجی تأثیرگذار بر وضعیت بازارهای آتی، احساسات معامله‌گران حرفه‌ای را ارزیابی کنیم، باید سری هم به بازار قراردادهای اختیار معامله (Options) بیت کوین بزنیم.

شاخص انحراف دلتای ۲۵ درصد (Delta Skew) معیاری برای مقایسه قراردادهای اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) مشابه است. زمانی که احساس ترس بازار را فرا گرفته باشد و پریمیوم قراردادهای اختیار فروش از قرارداد‌های اختیار خرید با ریسک مشابه بیشتر شود، این شاخص وارد ناحیه مثبت خواهد شد.

از سوی دیگر، زمانی که فعالان بازار احساساتی صعودی دارند، شاخص انحراف دلتای ۲۵ درصد وارد ناحیه منفی می‌شود. قرارگرفتن این شاخص بین مثبت ۸ و منفی ۸ درصد هم معمولاً خنثی در نظر گرفته می‌شود.

آخرین بار که این شاخص در محدوده ترس و سطح ۱۰ درصد قرار داشت، به ۶ دسامبر (۱۵ آذر) باز می‌گردد. از آنجایی که این شاخص در حال حاضر روی ۸ درصد ثابت شده است، می‌توان گفت وضعیت احساسات معامله‌گران قراردادهای اختیار بیت کوین در مرز باریک بین نزولی‌شدن و متعادل‌بودن قرار دارد. علاوه بر این، پریمیوم قراردادهای اختیار فروش پیوسته در حال گران‌ترشدن است و این یعنی معامله‌گران بازارساز و میزهای آربیتراژی هنوز مطمئن نشده‌اند که سطح ۳۹,۶۵۰ دلار کف قیمتی بیت کوین بوده است.

در مجموع می‌توان گفت معامله‌گران نسبت به آینده بازار بدبین هستند و لیکوییدشدن ۲.۱ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی لانگ در بازارهای آتی هم نشان می‌دهد که معامله‌گران بازارهای مشتقه به مرور اعتماد خود را به بازار از دست می‌دهند. فقط زمان می‌تواند مشخص کند که کف قیمتی بیت کوین دقیقاً کجاست، اما در حال حاضر اثری از حمایت قدرتمند معامله‌گران حرفه‌ای دیده نمی‌شود.

منبع: ارز دیجیتال

379664