تأمین ارز تجارت خارجی تسهیل شد

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در کل سال گذشته ۳۶.۵ میلیارد دلار تأمین ارز اعم از ترجیحی، نیمایی و ارز اشخاص در کشور صورت گرفته است در حالیکه این میزان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار بوده است.
تصویر تأمین ارز تجارت خارجی تسهیل شد

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک مرکزی با راه اندازی بازار متشکل ارزی و کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا مدیریت بازار ارز را بدون توجه به اخبار و هیجانات روانی و بر اساس عوامل بنیادین اقتصادی در مسیر صحیحی هدایت کرده است. به گفته مقامات و مسئولین بانک مرکزی میزان حجم و عمق بازار ارز در بازارهای نیما و متشکل ارزی قابل مقایسه با بازار قاچاق ارز نیست و این خود موید این امر است که سیگنال در بازار ارز بر مبنای این دو بازار شکل می‌گیرد.

بر اساس آمارهای اعلامی در بازار نیما و متشکل ارزی میزان معامله و روند قیمتی ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته است. نکته قابل توجه در این گزارش‌ها این است که روند هفتگی میزان معاملات ارز تجاری در سامانه نیما، بصورت کلی یک روند افزایشی بوده که حاکی از بهبود تأمین ارز موردنیاز واردکنندگان از سوی بانک مرکزی است،

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در کل سال گذشته ۳۶.۵ میلیارد دلار تأمین ارز اعم از ترجیحی، نیمایی و ارز اشخاص در کشور صورت گرفته است در حالیکه این میزان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار بوده است. با توجه به اینکه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اولاً تجارت غیررسمی و تجارت کالاهای غیرنفتی به طور نسبی افزایش داشته است و ثانیاً در اثر نظارت‌های قانونی، روند بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور تقویت شده است، این رویه به افزایش حجم عرضه ارز در سامانه نیما منجر شده است. بنابراین در این شرایط، نیاز ارزی در زمینه واردات و صادرات، در بستر سامانه نیما به عنوان ارز تجاری به خوبی در حال تأمین شدن است.

بازار متشکل ارزی بدلیل آنکه قیمت در آن واقعی و واحد و بر مبنای عرضه و تقاضااست؛ موجب از میان بردن انواع قیمت‌های ساختگی و تعریف یک قیمت واقعی یا نزدیک به واقعیت می‌شود، باید گفت که اتکا به بازار متشکل ارزی و نیمایی تصمیمی صحیح، نافع و قدمی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است.

در جانب دیگر مقررات بازار متشکل ارزی، موجب تقویت پول ملی یا جلوگیری از سرعت تضعیف می‌شود چرا که ابتدا باید برای کاهش میزان تورم و بهره بانکی فکری اساسی شود تا نقدینگی با نظارت بیشتری کنترل و به بازارهای هدف از جمله بازار سرمایه هدایت شود.حذف دلالان و در ادامه مانعی برای سودجویان از جمله مزیت‌های دیگر بازارهای رسمی ارز است که فرصت طلبان نتوانند به منافع مصرف‌کنندگان آسیب وارد کنند. بدلیل تقید این بازار به موضوعات فنی و اتکا به مبانی علم اقتصاد در هر شرایطی می‌تواند توازن و تعادل را در بازار ارز حفظ کند.

منبع: مهر

379347