رئیس پدافند غیرعامل کشور:

«چه‌گوارا» انگشت کوچک حاج قاسم هم نبود!

مراسم دومین سالگرد سید شهدای مقاومت و یادواره شهدای محله تهران‌نو سه‌شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد لیله‌القدر محله تهران‌نو در شرق تهران برگزار شد.
تصویر «چه‌گوارا»  انگشت کوچک حاج قاسم هم نبود!

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و سخنان ابتدایی مجری برنامه، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون ایستاد و با سخنانش را با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مقاومت و شهدای سلامت و به طور خاص 117 شهید محله تهران‌نو آغاز کرد.

تلاقی دو رویداد مهم تاریخی

سردار جلالی که دوران کودکی و نوجوانی خود را در همین محله گذرانده، ضمن ابراز خرسندی بابت حضور مجدد در محله قدیمی خود، درخصوص همزمانی دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه گفت: تلاقی این دو رویداد عمق عزای حاج قاسم سلیمانی را دو چندان کرد. در این ایام درباره ویژگی‌های سردار زیاد صحبت شده و رهبر معظم انقلاب نیز از ایشان به عنوان مکتب نام بردند، با این مفهوم که اگر جسم او از میان ما رفت، خط فکری و مسیرش برای ما، مردم ایران، مردم منطقه مقاومت و تمام کسانی که در حال مبارزه با استکبار هستند به عنوان یک الگو همچنان پابرجاست.

سردار جلالی افزود: یاد و و شخصیت سردار سلیمانی، همچون ارزش‌هایی که برای آنها جنگید زنده است. حاج قاسم شخصیتی مردمی بود که همیشه با مهربانی و عطوفت با مردم به ویژه خانواده شهدا رفتار می‌کرد و در وصیتنامه‌اش هم آنها را ولی نعمت خود معرفی کرده است. او چهره‌ای مردمی داشت و هیچ وقت در عرصه سیاست از جریان‌های چپ و راست حمایت نکرد، خط قرمزش هم انقلاب و رهبری بودند.

نگاه سردار سلیمانی به جناح های سیاسی

وی اضافه کرد: این بدان معنا نبود که در جریانات سیاسی خنثی بود، همانطور که دیدیم در فتنه سال 78 ایشان کسی بود که آن نامه فرماندهان نیروهای نظامی به رئیس جمهور وقت را نوشت و موضع خود را مشخص کرد. هرچند برخی جناح‌ها نگاه ویژه‌ای به سردار داشتند اما خط قرمز او جمهوری اسلامی، انقلاب و شخص رهبر معظم انقلاب بود. او همیشه می‌گفت جناح بندی‌ها را قبول ندارم و همه مردم زیر یک پرچم و در سایه رهبری شخصی واحد هستیم و تفرقه و جدایی در میان ما جایگاهی ندارد، چه خانواده‌های متدین و زنان با حجاب، چه زنان شل حجاب، همه زیر یک پرچم هستیم.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با طرح این سوال که قاسم سلیمانی چطور فرمانده محور مقاومت شد؟ دررابطه با نقش حاج قاسم در منطقه به خصوص در سال‌های اخیر گفت: بعد از دفاع مقدس مثلث آمریکا، انگلیس و صهیونیست تلاش می‌کردند یران را کنترل کنند و براساس مطالعات قدیمی انگلیسی‌ها در این منطقه بهترین روش را استفاده از اختلاقات بین فرقه‌ای و ایجاد گروه‌های تکفیری و وهابیت می‌دانستند. راهبرد این مثلث شوم چنین بود که در جامعه اسلامی روی ستون‌های اختلافات فرقه‌ای، درگیری ایجاد کنند و با همین فرمول فرقه داعش را به وجود آوردند.

نقش سردار سلیمانی در خاموش کردن فتنه داعش

وی افزود: از طرف دیگر عناصر خود فروخته نیروهای بعث عراق که در ارتش این کشور بودند، تسلیم داعش شدند و بخش‌هایی از خاک عراق را با تمام امکانات نظامی و... در اختیار داعش قرار دادند، این اتفاق در سوریه هم رخ داد و به شکل داعش رشد کرد و برای مدت کوتاهی یک دولت دست‌نشانده امریکایی با نام دولت اسلامی عراق و شام تاسیس شد که استراتژی اصلی این حکومت ایجاد رعب و وحشت بود.

سردار جلالی با اشاره به برخی از جنایت‌های داعش در عراق گفت: در همین مدت کوتاه دیدیم که این گروه روی مغولان را هم در تاریخ سفید کردند. در یک مورد ویژه، وقتی ۳ هزار دانششجوی نظامی عراقی که همگی غیرمسلح و جوانان زیر 20 سال بودند تسلیم نیروهای داعش شدند، ۱۲۰۰ جوان سنی که در میان آنها بودند بخشیده شدند و ۱۸۰۰ نفر شیعه موجود در میان آنها را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کشتند چون می‌خواستند وحشت ایجاد کنند. این‌ها جنایاتی بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز در آن شریک بودند و حالا نمی‌توانند ژست بگیرند و راجع به حقوق بشر صحبت کنند.

وی ادامه داد: کار به جایی رسید که شهرهای بغداد، دمشق، نجف و کربلا به محاصره داعش درآمد و همگی در حال سقوط بودند و داعشی‌ها که در برخی مناطق تقریبا با ایران هم مرز شده بودند، در این شرایط شعار دادند که هدف بعدیشان ایران است. در همین زمان سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروهای قدس سپاه، در گام اول اعلام کردند اگر به فاصله 40 تا 50 کیلومتری مرز هر نیروی داعشی ببینیم، آنها را بمباران می‌کنیم. کاری که واقعا هم صورت گرفت و نیروهای هوای ارتش و سپاه این عملیات‌ها را انجام دادند. گام دوم ایشان هم این بود که برای نجات دو پایتخت عراق و سوریه وارد عمل شدند، آن هم زمانی که حتی حزب‌الله لبنان هم امیدی به نجات این شهرها نداشت.

سردار جلالی اضافه کرد: ما هیچ نیروی نظامی منسجمی به سوریه و عراق نفرستادیم، بلکه کار مستشاری انجام دادیم و ارتش‌های کلاسیک عراق و سوریه در این میان بازسازی شد و جنگ شهری با داعش به آنها آموزش شد. جنگ با داعش شبیه به جنگ‌های نظامی مرسوم نبود، چون تمام اشرار عالم و تبهکاران اروپایی در آنجا گرد هم آمده بودند و با جدیدترین سلاح‌های پیشرفته در حال کشتار بودند. یکی از کارهای مهم سردار سلیمانی در این میان برگزاری جلسات با آیت‌الله سیستانی برای متقاعد کردن ایشان بود که در نهایت موفق شدند و آیت‌الله سیستانی فتوای جهاد دادند. در همین زمان بسیج حشدالشعبی در قالب ارتش مردمی تاسیس شد و بعد واحدهایی برای آموزش این نیروها به عراق اعزام شد. شبیه به این اتفاق در سوریه هم افتاد و واحد «دفاع الوطنی» در این کشور از نیروهای مردمی تاسیس شد. یعنی ما در عراق سوریه هم ارتش‌های کلاسیک این دو کشور را بازسازی کردیم و هم ارتش‌های مردمی را سازماندهی کردیم.

یک اتفاق بی سابقه در تاریخ نظامی کشور

وی با اشاره به اینکه در مدت سه سال این ارتش‌ها عملیات‌های گسترده‌ای برای بازپسگیری شهرها از داعش انجام دادند، اظهار کرد: پس از این پیروزی‌ها بود که نیروی هوایی ارتش آمریکا و واحدهای اروپایی هم به میدان آمدند و کمک‌هایی کردند تا خود را در این میان سهیم نشان دهند. در همین بین سردار سلیمانی سفری به روسیه داشت و در دیدار با رئیس جمهور این کشور، پوتین را اقناع کرد که حضور ارتش روسبه در جنگ با داعش برای این کشور هم ثمربخش خواهد بود و در نتیجه روسیه نیز نیروهای خود را به منطقه اعزام کرد و هم در عمل هم در کلام ارتش این کشور فرماندهی سردار در منطقه را پذیرفت. این برای اولین بار بود که یک فرمانده ایرانی دو ارتش کلاسیک، دو ارتش مردمی و نیروی هوایی و پدافند هوایی روسیه را هدایت می‌کرد، اتفاقی که در تاریخ نظامی کشور سابقه نداشت.

وی افزود: در حالی که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تلاش می‌کردند با جلسات سیاسی مختلف و نشست‌های گوناگون خود را پرچمداران مبارزه با داعش نشان دهند، به پیشنهاد سیاسی سردار جلسه‌ای با حضور کشورهای ایران، عراق، سوریه، ترکیه و روسیه برگزار و بدون حضور کشورهای غربی شرایط مبارزه با این گروه تروریسیتی نهایی شد و حاج قاسم سلیمانی در چنین شرایطی معادلات سیاسی و ایدئولوژیک را برهم زد.

سردار جلالی در رابطه با دستاوردهای حضور حاج قاسم در منطقه نیز عنوان کرد: یکی از آنها این بود که جنگ احتمالی ده ساله بین ایران و داعش را دور کرد‌. اگر داعش در عراق و سوریه مسلط می‌شد، جنگ بعدی آنها با ایران بود. عملیات پیشدستانه ایران تمام این معادلات را بر هم زد و نقش سردار سلیمانی در این میان منحصر به فرد بود که به تعبیر روسای جمهور کشورهای خارجی او دومین فرد قدرتمند جمهوری اسلامی ایران بعد از مقام معظم رهبری بود. همین نقش مهم هم باعث شد که آمریکایی‌ها حاضر شدند هزینه سیاسی این ادعا را بپذیرند و اعتراف کنند که او را به شهادت رسانده‌اند.

جفای بزرگ غرب‌زده‌ها در کوچک کردن شخصیت یک قهرمان

وی با انتقاد از کسانی که عملکرد حاج قاسم سلیمانی در منطقه را زیر سوال می‌برند و کوچک جلوه می‌دهند گفت: چرا باید بگذاریم چند غربزده چنین شأن و جایگاهی را زیر سوال ببرند؟ وقتی یک قهرمان ملی خطر بزرگی را به فرصت تبدیل کرد، نباید اجازه دهیم نسبت به او جفا شود. ژنرال‌های نظامی دیگر کشورها روی سینه‌ها خود نشان‌های نظامی فراوانی دارند و ما اگر می‌خواستیم به اندازه عملیات‌های موفقیت آمیز حاج قاسم به او مدال بدهیم، باید سر تا پایش را مدال می‌زدند.

رئیس پدافند غیرعامل کشور درخصوص نقش رهبری پس از شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب پس از این حادثه تلاش کردند فقدان این شخصیت بزرگ که یک تهدید بود را به یک مسیر پر ادامه و متداوم تبدیل کنند. ایشان تأکید کردند که دشمنان ما از مکتب حاج قاسم بیشتر می‌ترسند، همانطور که می‌بینیم امروز در شبکه‌های مجازی از عکس حاج قاسم نیز می‌ترسند؟

سردار جلالی در پایان صحبت‌هایش با ذکر خاطراتی از دوران جوانی و حضور در مسجد لیله القدر تهران‌نو عنوان کرد: یادم هست آن زمان که دور هم جمع می‌شدیم، می‌شنیدیم که شخصیتی به نام چه‌گوارا به عنوان نماد مبارزه با استکبار مطرح بود و همه نامش را صدا می‌زدند، اما باید بگویم چه‌گوارا انگشت کوچک حاج قاسم هم نیست. درست است که ما قهرمانی را از دست دادیم، اما مسیرش برای صد سال آینده حرف دارد و درس‌آموز است و عاملی بازدارنده در برابر حملات احتمالی دشمنان محسوب می‌شود. به همین دلیل زنده نگه داشتن یاد او به استقلال کشور و مقابله با دشمنان کمک می‌کند.

شهدا متعلق به همه امت اسلام هستند

در ادامه این مراسم، فیلم کوتاهی براساس دوران نوجوانی سردار سلیمانی به نمایش درآمد. سپس حجت‌الاسلام عبدالحمیدی امام جماعت مسجد لیله‌القدر به عنوان سخنران بعدی با اشاره به جایگاه شهدا عنوان کرد: در بین رهروان راه حضرت زهرا (س) سلسله شهدا هستند که بیشترین شناخت را از راه و رسم صدیقه طاهره داشتند. فاطمه زهرا (س) مدافع امامت و ولایت زمان خود بود که یکه و تنها برای دفاع از امامت زمان خود ایستاد و این راه را برای کسانی که تشنه حقیقت هستند هموار کرد و پیامش در دنیا طنین‌انداز شد.

وی افزود: در این میان کسانی که بیشترین تلاش را برای دریافت پیام ایشان داشتند، خیل شهدای اتقلاب اسلامی ایران بودند که ما تمی‌توانیم موقعیت و منزلت و جایگاه آنها را درک کنیم. آنها حالا یکی از مهم‌ترین نمادهای مقاومت نظام اسلامی ما در برابر جبهه استکبار در این چهار دهه بودند و به جایگاهی که استحقاقش را داشتند رسیدند. گوارای وجودشان باد این موهبت الهی که نسیب هرکسی نمی‌شود.

امام جماعت مسجد لیله‌القدر با اشاره به دومین سالگرد شهادت حاج قاسم اظهار کرد: این روزها، روز حاج قاسم است و در هر کوی و برزنی نام آن دلاور سر زبان‌ها و تقل مجالس است. انشالله راهش برای همه الگو و اسوه باشد. شهید متعلق به همه جامعه، اسلام و قرآن است، شهید زمانی که خونش روی زمین ریخته می‌شود دیگر تنها متعلق به خانواده نیست و متعلق به تمام امت اسلامی است.

در بخش بعدی این مراسم سردار جلالی، حجت‌الاسلام عبدالحمیدی و گروهی از دست‌اندرکاران مسجد و بسیج منطقه، برای برگزاری مراسم آیین تکریم و اهدای هدایا به برخی از اعضای خانواده‌های شهدای محله تهران‌نو حاضر شدند و این مراسم را به جا آوردند. در انتها نیز این مراسم با مداحی حاج علی رحیمی به پایان رسید.

378839