چرا «عروسک» از جشنواره فجر حذف شد

بهروز افخمی عضو هیات انتخاب جشنواره فجر درباره دلیل حذف فیلم «عروسک» از این رویداد هنری توضیح داد.
تصویر چرا «عروسک» از جشنواره فجر حذف شد

به گزارش سایت خبری پرسون، عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با تعریف از فیلم «عروسک» درباره حذف آن از لیست نهایی جشنواره توضیح داد.

با اعلام اسامی ۲۲ فیلم‌ بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) در چهلمین جشنواره فیلم فجر بهروز افخمی عضو هیات انتخاب جشنواره درباره علت حذف فیلم «عروسک» ساخته اصغر یوسفی‌نژد از فهرست نهایی جشنواره توضیح داد: ما برای انتخاب فیلم‌ها امتیاز می‌دادیم و درباره ۲-۳ فیلم خوب بحث‌های جدی درگرفت و در نهایت فیلم‌های «عروسک» و «علت مرگ: نامعلوم» حذف شدند زیرا نمی‌توانستند برای جشنواره پروانه نمایش بگیرند.

او ادامه داد: فیلمساز اول که کار او برای من بسیار حیرت‌آور بود اصغر یوسفی‌نژاد بود که فیلم «عروسک» را ساخته است. او قبلا هم فیلمی ساخته بود به نام «اِئو» (خانه) که من آن را هم بسیار دوست داشتم و فکر می‌کنم از طرف هیات داوران جشنواره‌ای که در آن شرکت کرده بود، نادیده گرفته شد شاید به دلیل اینکه زبان ترکی نمی‌فهمیدند و نمی‌توانستند زیرنویس فیلم را هم دنبال کنند.

کارگردان فیلم «گاوخونی» درباره فیلم «عروسک» عنوان کرد: فیلم جدید او به نام «عروسک» هم پر از دیالوگ و پر از زبان ترکی‌ست و هیات انتخاب نمی‌توانستند موضوع فیلم را دنبال کنند زیرا زیرنویس فیلم بسیار ریز بود و سریع عوض می‌شد. فقط هنگام تماشای فیلم می‌دیدند که من می‌خندم و به من گفتند «واقعا این داستان انقدر خوب است؟» و من گفتم «خیلی خوب است اما فکر نمی‌کنم بتواند در این جشنواره که کمیسیون صدور پروانه نمایش بسیار با عجله فیلم‌ها را تماشا می‌کند، پروانه نمایش بگیرد.»

وی افزود: من بعد از تماشای فیلم «عروسک» با اصغر یوسفی‌نژاد تماس گرفتم و بابت ساخت این فیلم خوب به او تبریک گفتم. به او گفتم «خودت هم می‌دانی در این شرایط حساسیت‌هایی وجود دارد که ممکن است در جشنواره نمایش داده نشود» او هم آمادگی داشت و گفت «من این فیلم را ساختم تا شما بپسندید و بگویید بارک‌الله بعدا در نمایش عمومی ما دستمزدمان را می‌گیریم.»

افخمی در پایان درباره فیلمسازی یوسفی‌نژاد خاطرنشان کرد: او فیلمسازی نیست که خیلی در جشنواره جِلوه کند و فیلم قبلی خود را هم به نام «ائو» با چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان ساخته بود. «عروسک» هم که کمی پروپیمان‌تر، پربازیگرتر و حرفه‌ای‌تر است باز با بودجه‌ای کم‌تر از یک میلیارد تومان ساخته شده است. با این حساب معلوم است که فیلم در اکران محدود میان کسانی که او را می‌شناسند به پولش می‌رسد.

منبع: خبرگزاری صبا

378262