طرحی برای تولد «بهرام بیضایی»

بهزاد خورشیدی ـ طراح و گرافیست ـ همزمان با سالروز تولد بهرام بیضایی، هنرمند کشورمان طرحی را کشیده و همراه با یادداشتی در اختیار ما قرار داده است.
تصویر طرحی برای تولد «بهرام بیضایی»

به گزارش سایت خبری پرسون، خورشیدی در یادداشتی که برای تولد بهرام بیضایی نوشته، آورده است:

«۵ دیِ ۱۳۱۷ زادروز بهرام بیضایی محقق، نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران است. بی‌گمان بهرام بیضایی تنها سینماگر ایرانی است که عمری را برای تحقیق بر متون کهن فارسی و تاریخ این سرزمین سپری کرده و بخش مهمی از این نوشته‌ها و تحقیقات را به چاپ رسانده است.
فیلم سینمایی «رگبار» اولین فیلم بلند بهرام بیضایی است. حال و هوای فیلم به فیلم‌های نئورالیستی ایتالیایی و داستان زیبای یک افسانه کهن نزدیک است. که در آن می‌توان به ریشه‌های تفکر بیضایی در ادبیات، تئاتر و شعر نزدیک بشویم. فیلم «رگبار» در سال ۵۰ ساخته شده است و به گفته خودش آن را با بودجه‌ای کم و با زحمت و وجود مشکلات زیاد ساخته است.

همه وجوه هنرمندانه بیضایی را می‌توان در همه ابعاد مختلف زندگی او بررسی کرد. در باب تلاشی که برای تئاتر ایران انجام داده و نمایشنامه‌هایش می‌توان به تفصیل نوشت. یا پژوهش‌هایی که درباره اسطوره‌ها انجام داده است. انسانی جستجوگر و ستایش‌برانگیز.
بیضایی توسط بزرگترین منتقدان ایرانی و خارجی تحسین شده است. میراث نوشتاری و تصویری‌ بهرام بیضایی برای فرهنگ و هنر این سرزمین تا همه تاریخ و برای آیندگان برقرار خواهد ماند.»

منبع: ایسنا

377398