جزئیات جلسه علنی پنجم دی ماه مجلس؛

حرف آخر بهارستان؛ همه متقاضیان باید آزمون وکالت بدهند/ خیز پارلمان برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان

بهارستان نشینان در نشست علنی امروز با هدف کاهش سطح محرومیت و مشکلات زیرساختی استان سیستان و بلوچستان، با بررسی اولویت دار طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان موافقت کردند. همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار مقرر کردند که هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود.
تصویر حرف آخر بهارستان؛ همه متقاضیان باید آزمون وکالت بدهند/ خیز پارلمان برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون، صحن علنی امروز (یکشنبه 5 دی ماه) در حالی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف آغاز شد که وی در ابتدای جلسه میلاد با سعادت حضرت عیسی مسیح(ع) را به هموطنان عزیز مسیحی، آشوری و کلدانی تبریک گفت، اما در ادامه مجلسیان در انتظار بررسی و تصویب طرح مهمی بودند، چراکه رد کلیات لوایح بودجه طی سال‌های 97، 99، 1400 در صحن علنی مجلس یازدهم؛ آن هم پس از بررسی بیش از یک ماهه در کمیسیون‌های تلفیق، نمایندگان را بر آن داشت که ساز و کار بررسی این لایحه را با هدف جلوگیری از صرف هزینه و وقت اصلاح کنند، به همین منظور طرحی دو فوریتی به صحن ارائه کردند، طرحی باعنوان "اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه" که با موافقت 176 نفر از نمایندگان رو به رو شد، درواقع از این پس، در پی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، لوایح بودجه سنواتی به صورت دو شوری بررسی خواهند شد. بررسی دوشوری بدین معناست که کلیات لایحه بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شود و سپس به صحن بیاید و درصورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی می شود.

بودجه با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه به صورت دو شوری بررسی می‌شود

اگرچه طرح "اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه" در صحن علنی امروز رای لازم را آورد، اما این طرح نیز همانند طرح و لوایح دیگر موافقان و موافقانی داشت که برخی از آن‌ها دلایل خود را تشریح کردند، سید ناصر موسوی، محمد خدابخشی، زهره الهیان و محمدرضا پورابراهیمی ازجمله این موافقان و مخالفان بودند.

قالیباف در پاسخ به تذکر آیین نامه ای روح‌الامینی: هیچ حقی از نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه ضایع نمی‌شود

از آنجا که مخالفان طرح فوق نگرانی‌هایی بایت محدود شدن اختیارات نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه داشتند، عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی تذکری در این باب داد و گفت: ماده 150 بر لوایح دو شوری حاکم است لذا زمانی که یکطرحی دو شوری شود، نماینده فقط می‌توانید طی 12 ساعت پیشنهادات خود را درخصوص آن طرح بارگذاری کنید و اگر بودجه نیز به این شکل بررسی و در پستوی تلفیق به تصویب برسد و فرصتی برای ارائه پیشنهادات از جانب نمایندگان وجود نداشته باشد چطور می‌توان نسبت به لحاظ دغدغه نمایندگان در بودجه امیدوار بود؟ لذا حق نمایندگان ذبح خواهد شد.

اما رئیس مجلس نظر دیگری نسبت به این موضوع داشت به همین دلیل در پاسخ به تذکر این نماینده، توضیح داد: اینکه می‌فرمایید بر اساس ماده 150 نمی‌توان پیشنهادی ارائه کرد، این مسئله مختص طرح‌ها و لوایح بوده و شامل لایحه بودجه نمی‌شود به اضافه اینکه در ماده 149 نیز اشاره شده است در لوایحی که ماده واحده است، آن لایحه یا طرح شامل ماده 152 نمی‌شود.

لایحه بودجه در مجلس به صورت دو شوری بررسی می شود

پس از بررسی و تصویب کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس، نمایندگان جزئیات آن را که شامل یک ماده واحد بود بررسی و به تصویب رساندند.

موافقت مجلس با اصلاح لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان در مورد ارتباط بین‌المللی راه‌آهن

نمایندگان پس از یک ساعت و نیم کند و کاو پیرامون "اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه" دستور کار دیگری را در دست گرفتند و در پی آن با اصلاح لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان در مورد ارتباط بین‌المللی راه‌آهن جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

ضرورت تسریع در بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درخصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

در ادامه صحبت از "طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها" شد طرحی که به گفته مالک شریعتی برای توسعه اشتغال و کسب مجوز برای جوانان راهگشا است اما گویا بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت در صحن علنی چند هفته‌ای به تعویق افتاده به همین دلیل این نماینده در تذکری با استناد به بند 11 ماده 29 آیین نامه داخلی مجلس خواستار شد؛ گزارش کمیسیون ویژه درخصوص این طرح در دستور کار صحن قرار بگیرد، که علی نیکزاد ثمرین که ریاست صحن را بر عهده کرفته بود در پاسخ به تذکر آیین نامه‌ای این نماینده خبر از بررسی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در دستور کار صحن علنی امروز داد.

رأی مثبت مجلس به بررسی اولویت دار طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

این گزارش می‌افزاید، به فرموده مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است و گویا امروز هیچ راه جایگزینی برای تامین آب منطقه شرق کشور جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد و به نظر می‌رسد تامین آب استان سیستان و بلوچستان تا جایی برای نمایندگان حائز اهمیت است که طی یک رای‌گیری با بررسی اولویت دار طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند.

رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار/هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود

بنابراین گزارش نمایندگان بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را آغاز کرده و پس از انجام بررسی‌های لازم با رفع ایرادات شورای نگهبان تعیین کردند که هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود.

نیکزاد در پاسخ به تذکر دلخوش: کسب رأی پیشنهاد مکتوب کمیسیون ویژه درخصوص قضات دلیل عدم طرح سایر پیشنهادات نمایندگان بود

همچنین نماینده مردم صومعه سرا در تذکری نسبت به عدم طرح پیشنهاد نمایندگان در خصوص طرح اعاده شده شورای نگهبان درباره تسهیل اشتغال قضات انتقاد کرد که نایب رئیس مجلس دلیل آن را کسب رأی پیشنهاد کمیسیون ویژه عنوان کرد.

مجمع نمایندگان خوزستان خواستار برخورد با متخلفان حادثه تصادف جاده خرمشهر به اهواز شد

متاسفانه طبق آخرین اخبار رسیده 16 تن از هموطنان در جاده خرمشهر به اهواز کشته و زخمی شدند به همین دلیل مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن تسلیت به بازماندگان این افراد که از کارگران شریف و زحمتکش بودند، خواستار برخورد با متخلفان این حادثه شدند.

موافقت مجلس با اصلاح لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها

در ادامه نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه دوفوریتی درآمدپایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موافقت کردند.

377380