۱۳ میلیون جوان در آستانه سن «ازدواج»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم.
تصویر ۱۳ میلیون جوان در آستانه سن «ازدواج»

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی متقی‌فر در نشست با تعدادی از مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، اظهار کرد: در صدد هستیم که چشم اندازی را برای فعالیت و توسعه مراکز مشاوره در دستور کار قرار دهیم. رتبه بندی مراکز مشاوره تخصصی ازدواج استان تهران را شروع کرده و کمیته‌ای را برای ارزیابی و رتبه‌بندی این مراکز مشاوره تشکیل داده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت رتبه‌بندی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، این را هم گفت که با رتبه‌بندی مراکز، خدمات ما نیز به این مراکز یکسان نخواهد بود تا اینگونه مراکز به رشد و ارتقاء برسند.

متقی‌فر با بیان اینکه اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج نیازمند وجود مراکز مشاوره تخصصی ازدواج "مطمئن" است، تصریح کرد: در این راستا باید مراکز مشاوره تخصصی ازدواج "مطمئن" باشند. ما دنبال مرکز مشاوره مطمئن هستیم، چراکه بعضا نمی‌دانیم در اتاق مشاوره چه می‌گذرد. ارزیابی از این مراکز به دلایل متعدد نظیر اطمینان بیش از اندازه به مشاور و یا مشغولیت کاری بالا انجام نمی‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با ذکر مثالی افزود: بعضا شنیده‌ایم زوجی برای طلاق به دفاتر مشاوره مراجعه می‌کنند اما با مشاوره درست تصمیم به ادامه زندگی می‌گیرند و یا برعکس با مشاوره به آنها گفته است طلاق بگیرند. وزارت ورزش و جوانان باید با مراکز مشاوره متخصص و مطمئن به جامعه خدمت کند.

وی همچنین تاکید کرد که برای تصمیم‌گیری اینکه نسبت به جمعیت هر استان و شهرستان چقدر نیاز به مراکز مشاوره وجود دارد، نیازمند نسبت سنجی هستیم تا بتوانیم متناسب با نیاز هر استان این مراکز را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال تهیه اطلس مراکز تخصصی مشاوره ازدواج هستیم، تصریح کرد: بر اساس این اطلس مخاطبان توسط اپلیکیشنی به راحتی می‌توانند از نزدیک ترین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و از رتبه این مراکز مطلع شوند. اینگونه مراجعات کانالیزه شده و مراکزی که خوب عمل می‌کنند دیده می‌شوند.

متقی‌فر معتقد است که ۴۵۰۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج در سراسر کشور پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست و به لحاظ کمی و کیفی نیازمند ارتقاء این مراکز و در عین حال سنجیدن اثر این مراکز هستیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در جامعه ما هنوز فرهنگ مشاوره نهادینه نشده است، افزود: از مهم‌ترین ریشه‌های این امر معرفی نکردن ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و عدم اثر سنجی این مراکز است. باید این مراکز را اثرسنجی کرد تا نقاط ضعف دیده شده و نقاط قوت تقویت شوند.

منبع: ایسنا

376633