پخش مستند «گرمابان»

روایت «مرتضی احمدی» از گرمابه‌های تاریخی تهران

شبکه مستند «گرمابان» به کارگردانی شهرام میراب‌اقدم را امروز ۲۹ آذر ساعت ۱۸:۳۰ با نریشن زنده یاد مرتضی احمدی پخش می‌کند.
تصویر روایت «مرتضی احمدی» از گرمابه‌های تاریخی تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرام میراب اقدم درباره تولید مستند «گرمابان» که امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود بیان کرد: این مستند به نوعی ادای دین به خاطرات دوران کودکی مردم است، «گرمابان» درباره گرمابه‌های تهران و آداب و رسوم گرمابه رفتن در قدیم است. این مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده و زنده یاد مرتضی احمدی نریشن کار را گفته است.

وی افزود: این فیلم نگاهی به گرمابه‌های تاریخی تهران دارد و تا جایی که یادم هست در آن به گرمابه‌های نواب، قبله، باب همایون و… پرداختیم.

این مستندساز در خصوص ساخت این مستند توضیح داد: ثبت و ضبط خاطرات تاریخی تهران دغدغه همیشه من بوده و هست، درباره تهران، سینماهای شهر، خیابان مولوی، ارامستان اِبنِ بابُوَیْه و… فیلم‌های زیادی کار کردم، «گرمابه» هم با دغدغه ساخته شد.

وی اضافه کرد: خیلی از گرمابه‌های تاریخی که در این مستند نمایش داده شده‌اند تا امروز تخریب شده‌اند و اثری از آنها باقی نمانده است در حالی که می‌شد این بناها را با تغییر کاربری به مکان‌های توریستی تبدیل کرد.

اقدم گفت: این مستند رویکردی اجتماعی تاریخی دارد و در آن راوی برای بیننده قصه آداب و رسوم حمام رفتن و اتفاقات مهمی که در گرمابه‌های تاریخی تهران رخ داده، را تعریف می‌کند. ما در این مستند از حضور دوستان بزرگی استفاده کردیم و این بزرگواران درباره تاریخ برای ما صحبت کرده‌اند.

تهیه کننده و کارگردان این مستند شهرام میراب اقدم است و از دیگر عوامل آن می‌توان به پژوهش بهارک جنت مکان، مدیرتولید و هماهنگی محمد عبدی زاده، فیلمبردار فرداد فرپاک اشاره کرد.

«گرمابان» امشب ۲۹ آذرماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۸ صبح خواهد بود.

منبع: مهر

376481