نکاتی که در مورد ماشین لباسشویی باید بدانید

اگر ماشین لباسشویی فعلی شما قدیمی است یا مانند گذشته لباس‌ها را تمیز نمی‌کند، وقت آن رسیده است که یک دستگاه جدید تهیه کنید. اما در اولین اقدام برای خرید احتمالا با بازار بزرگی از انواع ماشین لباسشویی مواجه می‌شوید.
تصویر نکاتی که در مورد ماشین لباسشویی باید بدانید

اگر ماشین لباسشویی فعلی شما قدیمی است یا مانند گذشته لباس‌ها را تمیز نمی‌کند، وقت آن رسیده است که یک دستگاه جدید تهیه کنید. اما در اولین اقدام برای خرید احتمالا با بازار بزرگی از انواع ماشین لباسشویی مواجه می‌شوید. بنابراین کاملا طبیعی است که به این موضوع فکر کنید که با این همه مدل، چگونه محصول موردنظرم را انتخاب کنم؟

این راهنمای جامع نوشته شده است تا مباحثی از جمله انتخاب بهترین ماشین لباسشویی، مدل‌هایی با مصرف کم آب و برق و البته سوالات رایج درباره استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی را پوشش دهد. درواقع در این مقاله سعی ما بر این است تا نکاتی را برای انتخاب دستگاهی، با ارزش خرید بالا را ارائه دهیم تا به کمک آن در کنار تمیز کردن البسه، بتوان یک کار روزمره را آسان‌تر پیش برد.

بسته به میزان استفاده، می‌توان انتظار داشت که یک ماشین لباسشویی ۸ تا ۱۴ سال برای شما عمر کند. پس چه بهتر اگر قبل از خرید، مدتی را صرف برنامه‌ریزی و آشنایی با ویژگی‌های لازم برای محصول مدنظر خود کنید. اما قبل از هر چیزی، بهتر است در همین ابتدا طی یک نگاه خلاصه اما دقیق، ۵ نکته‌ی ضروری که پیش از رفتن به فروشگاه نیاز است، را به شما یادآور شویم تا حداقل دانش را به سریع‌ترین راه ممکن به دست آورید.

۱. کارایی و مصرف بهینه

به طور کلی مصرف کمتر انرژی در طول عمر هر وسیله‌ای قابل توجه است. امروزه اکثر ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌های موجود در بازار دارای گواهینامه‌ی ستاره انرژی (ENERGY STAR) و برچسب انرژی هستند، اما در کنار این گواهینامه‌ها بررسی عملکرد ماشین لباسشویی طبق استاندارد بهره‌وری انرژی (CEE) هم ضروری است. استاندارد CEE حدودی را بر اساس میزان مصرف انرژی (MEF) و ضریب مصرف آب (IWF) دستگاه تعیین می‌کند. بنابراین هر چه دستگاه کارآمدتر باشد و آب کمتری مصرف کند، سطح CEE بالاتری دریافت خواهد کرد.

۲. ظرفیت

آیا قصد بزرگ کردن خانواده خود را دارید؟ آیا بچه‌ها در سنی هستند که دائما بیرون می‌روند؟ یا شرایط خانه ایجاب می‌کند که روتختی‌ها و پتوها را همیشه بشویید؟ این سوالات در کنار سایر مسائل خانواده شما کمک می‌کند تا ظرفیت مورد انتظار خود را بشناسید و لباسشویی مناسبی را خریداری کنید. در همین راستا به یاد داشته باشید که منظور از ظرفیت ماشین لباسشویی، محدوده داخل آن است که بر حسب میزان لباس‌های وارده به کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود. برای فهم بهتر این موضوع بدانید که یک لباسشویی ۷ کیلوگرمی برای سه پیراهن، سه شلوار جین، یک ملحفه، دو روبالشی و دو حوله‌ی کوچک مناسب است.

۳. فضای آشپزخانه

توجه داشته باشید که چه مقدار فضا برای ماشین لباسشویی و خشک‌کن دارید. علاوه بر آن به اندازه‌ی فضا برای باز کردن کامل درب‌ها هم دقت کنید.

۴. عادات شست‌وشو و نظافت

آیا بعد از شروع چرخه شست‌وشو ممکن است، باز هم لباس اضافه کنید؟ آیا عادت دارید که لباس‌ها را پس از پایان شست‌وشو در ماشین لباسشویی رها کنید؟ این موارد هم سوالاتی است که می‌تواند به انتخاب ماشین لباسشویی با ویژگی‌های مدنظر شما (انواع روش‌های شست‌وشو) کمک کند و نیازهای منحصر به فرد شما را برآورده کند.

۵. لرزش و صدا

توجه داشته باشید که قرار است ماشین لباسشویی را در کجا قرار دهید. چراکه اگر در نزدیکی پذیرایی یا اتاق خواب باشد، خرید مدل‌های بی‌صدا حتی به بهای پرداخت هزینه بیشتر ارزشش را دارد. همچنین دستگاه را از نظر میزان لرزش در هنگام عملکردهای مختلف بررسی کنید و به دنبال مدل‌هایی با لرزش و سر و صدای کمتر باشید.

۲. انواع ماشین لباسشویی

هر نوع ماشین لباسشویی دارای مزایا و معایب خاص خود است. ممکن است شما ترجیح دهید لباس‌های شسته شده را از بالای ماشین لباس‌شویی خارج کنید و دستگاهی با هزینه کمتر خریداری کنید. یا ماشین لباسشویی با ظاهر مدرن‌تر و البته قیمت بیشتر بخرید. جدا از اینکه کدام مدل را ترجیح می‌دهید، دو فاکتور ظرفیت و گارانتی کالا در خرید این محصول بسیار مهم است.

در نگاه اول باید بدانید که تعداد افراد خانواده شما تعیین کننده ظرفیت ماشین لباسشویی است. ماشین لباسشویی‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۰ کیلوگرم برای خانواده‌های پرجمعیت انتخاب مناسبی است. همچنین در هر حالتی باید به گارانتی خرید توجه ویژه‌ای داشته باشید. گارانتی ماشین لباسشویی می‌تواند از یک سال با توجه به شرکت تولیدکننده‌ی محصول تا چهار سال متفاوت باشد. حال با این مقدمه به سراغ معرفی انواع مدل‌های ماشین لباسشویی و مزایا و معایب هر یک می‌رویم.

ماشین لباسشویی درب از بالا

ماشین لباسشویی درب از بالا

این مدل از ماشین‌های لباسشویی را می‌توان جزو کم هزینه‌ترین گزینه‌ها در نظر گرفت. ماشین لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها از قسمت بالایی دستگاه باز می‌شود و اغلب دارای چرخه شست‌وشوی کوتاه‌تری (۳۵ تا ۶۵ دقیقه با استفاده از تنظیم معمولی) نسبت به دیگر مدل‌ها هستند. درست است که این مدل جزو دستگاه‌های با طراحی قدیمی محسوب می‌شود اما قدرت تمیزکنندگی مناسبی را ارائه می‌دهند. در کنار ویژگی‌های مثبت این محصول لازم به ذکر است که این ماشین لباسشویی معایبی هم دارد که به شرح زیر است:

  • پاک کردن لکه‌های سخت از روی پارچه چالش‌برانگیز است!
  • مصرف آب بالایی دارد.
  • زمان خشک کردن البسه اغلب طولانی‌تر است، چراکه سرعت چرخش مخزن آن نسبت به سایر مدل‌ها کم‌تر است. بنابراین آب به راحتی و سرعت از آن خارج نمی‌شود.
  • اغلب پر سر و صدا هستند.

ماشین لباسشویی درب از بالا مدل HE

ماشین لباسشویی درب از بالا پیشرفته

ماشین لباسشویی درب از بالا مدل HE یا بازده بالا (High-Efficiency) دستگاهی است که در فرآیند تمیز کردن، رتبه‌ی بسیار بهتری نسبت به قبلی دارد. ظرفیت این مدل از محصولات از سایر مدل‌های مشابه بیشتر است و سیستم چرخش و شست‌وشوی آن، آب کمتری مصرف می‌کند. نسبتا کم صدا است و با استفاده از آن زمان خشک کردن کمتری را تجربه خواهید کرد. درباره‌ی معایب این دستگاه هم میتوان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • زمان شست‌وشو طولانی است، بدین معنی که با استفاده از تنظیمات معمولی ۶۰ تا ۸۰ دقیقه زمان می‌برد.
  • این سیستم برای شست‌وشوی البسه‌ی حساس از جمله لباس کودک مناسب نیست.
  • این مدل از ماشین لباسشویی‌ها سرعت بالایی در عملکرد خود دارند که می‌تواند باعث گره خوردن لباس‌ها به یکدیگر شود.
  • اغلب دارای مخزن‌های عمیقی هستند که می‌تواند عاملی برای دشواری در دسترسی به پایین دستگاه و گرفتن آخرین جوراب باشد.

ماشین لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی درب از جلو

به طور کلی ماشین لباسشویی‌هایی با طراحی درب از جلو از جمله محبویترین‌های این حوزه هستند. دستگاه‌هایی که با وجود آن‌ها خیالتان از بابت تمیز شدن لباس‌ها می‌تواند کاملا راحت باشد. ماشین لباسشویی درب از جلو به الیاف حساس آسب نمی‌رساند و کمترین مصرف آب را نسبت به دو مدل قبلی دارد. زمان خشک کردن در این دستگاه اغلب کوتاه‌تر است. همچینین از آنجایی که قابلیت استخراج آب از البسه در این مدل بیشتر است، در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. اما در کنار این ویژگی‌های مثبت در ماشین لباسشویی درب از جلو، معایبی هم برای دستگاه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • زمان شست‌وشوی طولانی، در حدود ۷۵ تا ۱۰۵ دقیقه دارند (البته نوع شست‌وشوی انتخابی سهم ویژه‌ای در این موضوع دارد).
    • ارتعاشات و لرزش‌های ماشین لباسشویی به کف آشپزخانه انتقال میابد (البته لازم به ذکر است که این پدیده در محیط‌هایی با وجود پارکت و سرامیک محسوس‌تر است).
    • بررسی‌های انجام شده توسط تیم «Consumer Reports» نشان می‌دهد که احتمال کپک‌زدگی در ماشین لباسشویی‌های درب از جلو بیشتر از نوع درب از بالا است. چراکه ۱۷ درصد از دارندگان این مدل اعلام کردند که ماشین لباسشویی آن‌ها کپک می‌زند. در حالی که این میزان در صاحبان ماشین لباسشویی درب از بالا تنها ۳ درصد است.

ماشین لباسشویی درب از جلو (مدل کم‌جا)

ماشین لباسشویی کم جا

تنها مزیت مدل‌های کم‌جا نسبت به مدل قبلی را می‌توان در عرض ۶۱ سانتی‌متری آن‌ها را در مواقعی که فضای آشپزخانه بسیار کم است، در نظر گرفت. بنابراین طبیعی است که با توجه به همین تفاوت عرض هم در ارتفاع و عمق با دیگر مدل‌ها متفاوت باشد. ماشین لباسشویی کم‌جا تمام مزیت‌های ذکر شده برای ماشین لباسشویی درب از جلو را دارد و به جز بحث اندازه، تفاوت دیگری با مدل‌های بزرگتر ندارد. اما درباره‌ی معایب آن می‌تواند به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • مدل‌های کم‌جا تنها در ماشین لباسشویی‌های درب از جلو دیده می‌شوند و چنین مزیتی در مدل‌های درب از بالا وجود ندارد.
  • اگرچه این مدل کوچک است اما معمولاً گران‌تر از مدل‌های معمولی درب از جلو است.
  • این مدل ماشین لباسشویی هم لرزش دارند، همچنین در مواردی از نوع معمولی هم بیشتر است.
  • زمان خشک کردن و شستن در این مدل‌ها هم طولانی است.

مینی واش

مینی واش چیست

اگر فضای شما اجازه خرید و قرار دادن یک ماشین لباسشویی با اندازه کامل را نمی‌دهد، ممکن است یک مینی واش ( Mini Portable Washing Machine) برای شما مفید باشد. چراکه این مدل‌ها علاوه بر قابل حمل بودن در شست‌وشو هم عملکرد مناسبی دارند. همچنین مصرف آب و انرژی آن‌ها کم است. البته باید بدانید که مسلما قدرت این مدل دستگاه نسبت به دیگر مدل‌ها پایین‌تر است. این مدل‌ها در دو دسته‌ی دستی و برقی در بازار وجود دارند و برای رفع نیاز از یک نفر یا شستن لباس‌های نوزاد بسیار کارا است. به طور کلی مزایا و معایب مینی واش به شرح زیر است:

  • نصب آسان و بدون دردسر
  • قابل حمل با قابلیت قرارگیری در کمد
  • دوام بالا

معایب

  • خشک کن مجزا ندارد!
  • گاهی ممکن است آب از شیلنگ آن خارج شود.

۳. ماشین لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی‌های هوشمند می‌توانند به شبکه وای‌فای خانگی وصل شوند. درست به همان روشی که دستگاه‌های دیگر مانند تبلت و تلفن هوشمند قابل اتصال هستند. پس از اتصال از راه دور می‌توان با استفاده از اپلیکیشنِ مخصوصِ این کار ماشین لباسشویی خود را تنظیم کنید.

البته برای راه‌اندازی و تنظیم این دستگاه حتما لازم نیست که تلفن هوشمند داشته باشید، چراکه می‌توانید آن را به صورت دستی هم تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که اگر همسر شما صاحب آخرین مدل آیفون است، اما شما همچنان در نوکیا قدیمی خود ماربازی (Snake) می‌کنید، از راه دور نمی‌توانید ماشین لباسشویی را روشن و از آن استفاده کنید!

مروری بر قابلیت‌های لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی هوشمند، چندین ویژگی کاربردی و مفید دارد که در این قسمت تک تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • کنترل از راه دور با استفاده از اپلیکیشن موبایلی؛ همانطور که در بخش قبل هم اشاره شد، شما می‌توانید با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت خود ماشین لباسشویی را متوقف یا روشن کنید.
  • انتخاب خودکارِ برنامه شست‌وشو؛ بلافاصله پس از وارد کردن جزئیاتی ساده در اپلیکیشن خود، اپلیکیشن، مناسب‌ترین برنامه شست‌وشو را برای لباسشویی تعیین می‌کند.
  • ظرفیت؛ ماشین لباسشویی هوشمند می‌تواند از ظرفیت ۶ کیلوگرم تا ۱۲ کیلوگرم متغیر باشد. همچنین این مدل از محصولات قابلیت بررسی میزان لباس‌ها و تخصصیص مقدار مناسبی از آب و انرژی را متناسب با حجم لباس‌های کثیف دارند.
  • تنظیم خودکار میزان ماده شوینده؛ برخی از مدل‌های لباسشویی هوشمند قابلیت بررسی وزن البسه و تعیین مقدار مواد شوینده را متناسب با آن را دارند.
  • عیب‌یابی؛ ماشین لباسشویی‌های هوشمند قابلیت شناسایی مشکلات و امور مربوط به تعمیر و نگهداری را دارند و می‌توانند فوراً از طریق اپلیکیشن این موارد را به شما اطلاع دهند.
  • برنامه‌های شست‌وشوی اضافی؛ شما می‌توانید برنامه‌های جدید شست‌وشو را دانلود کنید، تا دستگاه برای شما اجرا کند. به عنوان مثال شست‌وشو با بخار و عملیات تمیز کردن مخزن از جمله همین موارد است.
  • حافظه‌ی ماشین لباسشویی؛ لباسشویی هوشمند می‌تواند برنامه‌های پرکاربرد شما را به خاطر آورند و هنگام تنظیم شست‌وشو به شما پیشنهاد دهد.
  • ایمنی؛ اگر درب لباسشویی باز باشد یا دستگاه به منبع آب وصل نباشد، شست‌وشو شروع نمی‌شود.
  • اضافه کردن لباس حین شست‌وشو؛ فراموش کردید که جوراب‌ها را در ماشین بریزید؟ مشکلی نیست، برخی از مدل‌های هوشمند ماشین لباسشویی دارای ویژگی افزودن آیتم هستند.

۴. قابلیت‌های ضروری یک ماشین لباسشویی

فاکتورهای ضروری خرید لباسشویی

کاملا طبیعی است که هر چه امکانات یک دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. بنابراین اگر میزان هزینه و قیمت ماشین لباسشویی برای شما مهم است؛ بهتر است هوشمندانه عمل کنید و گزینه‌های مد نظر خود برای خرید را به دستگاه‌هایی با عملکردهای حیاتی‌تر و بهینه‌تر محدود کنید. به عبارت دیگر، ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید که راحتی شما را بیشتر و در زمان صرفه‌جویی می‌کند. در همین راستا در این قسمت ۵ ویژگی اساسی برای یک ماشین لباسشویی مدرن را معرفی می‌کنیم:

  1. قابلیت توزیعِ خودکارِ مواد شوینده (Automatic Dispensers)
  2. کنترل خودکار دما (Automatic Temperature Control)
  3. شست‌وشوی اضافی (Extra Rinse Cycle)
  4. مخزنِ استیلِ ضدزنگ (Stainless Steel Tub)
  5. هشدار پایان شست‌وشو (End-of-Cycle Signal)

قابلیت توزیعِ خودکارِ مواد شوینده

مطمئنا بررسی و اندازه‌گیری دقیق مواد شوینده در هر چرخه از شست‌وشو خسته کننده است. بنابراین قابلیت توزیعِ خودکارِ مواد شوینده می‌تواند به راحتی در شست‌وشو کمک کند. این قابلیت به منظور پخش و توزیع هر نوع ماده شوینده، سفیدکننده و نرم‌کننده در زمان مناسب در برخی مدل‌ها وجود دارد. درواقع ماشین لباسشویی با وجود ۳ سنسور هوشمند می‌تواند میزان کثیفی البسه را اندازه گیری کند و چرخه‌ی شست‌وشو و پخش مواد شوینده را به طور خودکار تنظیم کند.

قابلیت کنترل خودکار دما

این ویژگی در ماشین لباسشویی‌های مدرن به شما این امکان را می‌دهد که به جای مخلوط کردن آب سرد و گرم در نسبت‌های از پیش تعیین شده، دمای آب برای هر نوع شست‌وشویی به طور خودکار تنظیم شود.

شست‌وشوی اضافی

در ابتدا باید بدانید که اغلب ماشین لباسشویی‌ها نسبت به گذشته آب بسیار کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین با وجود چرخه آبکشی اضافی، نگرانی زیادی بابت مصرف آب وجود ندارد. به طور کلی قابلیت شست‌وشوی اضافی می‌تواند برای افرادی که پوست حساس به باقیمانده مواد شوینده دارند یا با وجود حیوان خانگی همیشه لباس‌هایی پر از مو دارند؛ بسیار مناسب باشد. همچنین با وجود آبکشی اضافی، نیاز افرادی که به شست‌وشوی اسلامی اعتقاد دارند هم برطرف می‌شود.

مخزنی از جنس استیلِ‌ ضدزنگ

ماشین لباسشویی استیل

به طور کلی اغلب ماشین لباسشویی‌های هوشمند مجهز به مخزن داخلیِ ضدزنگ و استیل هستند، اما در مدل‌های قدیم‌تر این مخزن معمولا پلاستیکی هم است. مخزن‌های استیل از نظر تحمل سرعت چرخش نسبت به نوع پلاستیک بسیار کاراتر و قوی‌تر هستند. همچنین مدل‌های استیلِ در این ماشین لباسشویی‌ها میزان آب خروجی بیشتری دارند. بنابراین کاملا طبیعی است که زمان خشک کردن البسه در چنین دستگاه‌هایی کم‌تر است.

هشدار پایان شست‌وشو

شاید در نگاه اول این ویژگی در ماشین لباسشویی چندان کاربردی به نظر نیاید، اما باید بدانید که یک بیب سریع یا یک رشته بوق می‌تواند کاربردی‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. درواقع این آلارم به شما هشدار می‌دهد که وقت برداشتن البسه‌ی تمیز و خشک رسیده است.

۵. اندازه و ظرفیت ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی در ظرفیت‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند، بنابراین مهم است که با توجه به نیازهای خانه‌ی خود، انتخاب درستی داشته باشید. اگر ماشین لباسشویی را انتخاب کنید که برای خانواده‌ی شما خیلی کوچک است، باید زمان زیادی را برای اجرای چندین چرخه‌ی شست‌وشو تلف کنید. از طرفی اگر دستگاهی که بخرید که بیش از حد بزرگ باشد، احتمالا بابت افزایش هزینه‌های جاری برق و آب از آن کمتر استفاده می‌کنید. به طور کلی تشخیص ماشین لباسشویی با اندازه‌ی مناسب و متناسب با نیاز خانواده شما ممکن است مشکل باشد. چه خرید آنلاین خرید کنید یا حضوری، این مساله باید آگاهانه بررسی شود.

در همین راستا لازم است بدانید که ماشین لباسشویی‌هایی با پهنای حدودی ۶۸ سانتی‌متر را می‌توان از نوع اندازه معمولی در نظر گرفت که با افزایش حدودا ۵ الی ۶ سانتی‌متری پهنای آن‌ها شاهد افزایش ظرفیت هم هستیم. این مساله در مورد خشک‌کن هم صادق است. به طور کلی قبل از خرید ماشین لباسشویی باید ورودی‌ها و فضای مدنظر را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که ماشین لباسشویی جدید می‌تواند در آن‌جا قرار بگیرد. فضای مدنظر شما باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر از پشت ماشین لباسشویی برای اتصالات آب و حدود ۲ سانتی‌متر بین ماشین لباسشویی و خشک‌کن فاصله داشته باشد. درباره دستگاه‌های درب از جلو هم توجه کنید که درب دستگاه از کدام سمت باز می‌شود، چرا که اگر جای قرارگیری دستگاه مثلا کنار دیوار باشد، باز نشدن کامل در باعث دشواری روند ورود و خروج لباس‌ها خواهد شد. لازم به ذکر است که در صورتی که توانایی ایجاد فضای کافی برای دستگاه خود را ندارید می‌توانید گزینه‌های کم‌جا را امتحان کنید.

اندازه ماشین لباسشویی

پس از بحث درباره‌ی اندازه نوبت به بررسی ظرفیت مدنظر برای خرید ماشین لباسشویی است. اگر ماشین لباسشویی مدنظر به عنوان یک ماشین ۵ کیلوگرمی، یا ۷.۵ کیلوگرمی یا ۱۰ کیلوگرمی توصیف می‌شود، باید بدانید که این مشخصات به وزن خود ماشین اشاره نمی‌کند! درواقع این اعداد برحسب کیلوگرم وزنِ البسه برای شست‌وشوی راحت و کارآمد با ماشین لباسشویی را نشان می‌دهد. بدون اینکه استفاده از برق، آب اضافی، یا صرف زمان بیشتر مطرح باشد. به طور کلی برای یک فرد مجرد یا یک زوج، دستگاهی با ظرفیت ۵ کیلو کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که ماشین‌های لباسشویی با ظرفیت بالاتر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از مدل‌هایی با ظرفیت کمتر هستند. بنابراین حتماً قبل از خرید، ابعاد و ظرفیت ماشین لباسشویی را به دقت بررسی کنید. جدول زیر شما را در انتخاب درست‌تر ظرفیتِ ماشین لباسشویی کمک می‌کند.

ظرفیت ماشین لباسشویی تعداد افراد خانواده اندازه
۶ تا ۶.۵ کیلوگرم مجرد، خانواده ۲ تا ۴ نفره کوچک
۶.۵ تا ۷ کیلوگرم ۴ تا ۶ نفر متوسط
۷ تا ۸ کیلوگرم ۶ تا ۸ نفر متوسط
۱۰ کیلوگرم بیش از ۸ نفر بزرگ

۶. ۸ فاکتور مهم در نگهداری از ماشین لباسشویی

نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ابزاری است که کمک زیادی به شما و خانواده شما می‌کند، بنابراین حقش است که به طور دوره‌ای برای جبران زحماتش وقت بگذارید. در همین راستا با به کارگیری یکسری نکات ساده برای نگهداری لباسشویی می‌توانید از خرابی های پرهزینه‌ای که ممکن است در آینده گریبان‌گیر این دستگاه شود، جلوگیری کنید.

  • شلنگ‌های آب را تعویض کنید.
  • دستگاه را به طور اصولی جایگذاری کنید.
  • دستگاه را تراز کنید.
  • فیلتر پُرزگیر ماشین لباسشویی را تمیز کنید.
  • ماشین لباسشویی را بشویید.
  • از کپک زدن لباسشویی جلوگیری کنید.
  • از مواد شوینده به مقدار کافی استفاده کنید.
  • مخزن را بیش از حد پُر نکنید.

شیلنگ‌های آب را تعویض کنید

به طور کلی به منظور نگهداری اصولی از ماشین لباسشویی لازم است تا شلنگ‌ها را به طور مرتب از نظر برآمدگی، ترک‌خوردگی، ساییدگی و نشتی بررسی کنید و در صورت مشاهده هر مشکلی دست به تعویض بزنید. همچنین به طور معمول تعویض شلنگ‌ها هر سه تا پنج سال یک‌بار به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ضروری است.

ماشین لباسشویی را در جای مناسبی قرار دهید

همانطور که در بخش اندازه این کالا هم اشاره شد، باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر بین ماشین لباسشویی و دیوار فاصله وجود داشته باشد تا از پیچ خوردن شیلنگ‌ها و برخورد دستگاه به دیوار (در هنگام کار) جلوگیری شود.

ماشین لباسشویی را تراز کنید

در طول زمان شست‌وشو ماشین لباسشویی می‌تواند بلرزد، تکان بخورد یا حتی شروع به راه رفتن روی زمین کند. چنین اتفاقی می‌تواند به کف دستگاه، موتور آن و حتی سطح زمین آسیب برساند. بنابراین نباید تراز کردن دستگاه را از یاد ببرید. با چرخاندن پایه‌های ماشن لباسشویی در جهت عقربه‌های ساعت آن‌ها را پایین آورید و با چرخش آن‌ها در خلاف جهت ساعت پایه‌ها را بالا ببرید و متعادل کنید.

فیلتر پُرزگیر ماشین لباسشویی را تمیز کنید

بسته به مدل دستگاه شما، این فیلتر ممکن است در بخش پایینی دستگاه یا نزدیک مخزن شست‌وشو باشد. بنابراین بهتر است که هر ۶ ماه یک‌بار این فیلتر را تمیز کنید تا عملکرد لباسشویی شما بالا رود.

ماشین لباسشویی را بشویید

تجمع صابون و مواد شوینده می‌تواند علاوه بر بویی نامطبوع، در عملکرد دستگاه هم اختلال ایجاد کند. پس با استفاده از پاک‌کننده‌های ماشین لباسشویی یا محلول آب داغ، سرکه و جوش‌شیرین ماشین لباسشویی را روشن کنید تا چند دور بچرخد. با این کار دستگاه را شسته و خوشبو می‌کنید.

مراقب باشید که دستگاه کپک نزند

بله درست خواندید، در خیلی از موارد که افراد شکایت از بوی بد لباسشویی دارند، دلیل آن در وجود کپک است. زیرا محیط مرطوب دستگاه برای رشد و تکثیر کپک‌ها بسیار مناسب است. بنابراین برای جلوگیری از این مساله پس از هر بار شست‌وشو درب ماشین لباسشویی و قسمت ذخیره‌ی مواد شوینده را باز بگذارید تا دستگاه خشک شود. همچنین در مدل‌های درب از جلو، پس از شستن لباس‌ها، واشر لاستیکی اطراف درب را هم پاک و خشک کنید.

از مواد شوینده به اندازه استفاده کنید

دفترچه‌ی راهنمای دستگاه را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که مقدار صحیح و نوع مواد شوینده مناسب برای دستگاه شما چیست. به طور کلی مصرف بیش از حد شوینده و صابون می‌تواند لکه‌هایی بر البسه شما به جا گذارد. از طرفی ماشین لباسشویی‌های جدید با راندمان بالا به کف و مواد شوینده کمی برای شست‌وشو نیاز دارند.

لباسشویی را بیش از حد پُر نکنید

البسه و اقلام سنگین یا حجیم را با البسه‌های کوچک بشویید، چراکه این کار فشار کمتری بر دستگاه وارد می‌کند. همچنین مخزن را بیش از ظرفیت دستگاه پُر نکنید.

۷. راهکارهایی برای کاهش صدای ماشین لباسشویی

آیا ماشین لباسشویی شما در زمان فعالیت به‌ویژه خشک کردن البسه می‌لرزد، به طوری که حس می‌کنید آماده‌ی پرتاب به فضا است؟ همه‌ی ماشین لباسشویی‌ها در زمان فعالیت لرزش‌هایی دارند، اما رفتاری فراتر از لرزش‌های معمولی و معقول، نشان از وجود مشکلی در کار است! با توجه به همین موضوع، در این بخش شما را با راهکارهایی به منظور کاهش صدا و لرزش ماشین لباسشویی آشنا می‌کنیم.

  • توزیع متعادل البسه در مخزن
  • تراز کردن دستگاه
  • استفاده از پَدهای لرزه‌گیر

بررسی توزیع متعادل البسه در مخزن

درست مانند تیغه‌های پنکه سقفی، اقلام و البسه‌ای که در ماشین لباسشویی خود قرار می‌دهید باید نسبتاً متعادل باشند. مطمئن شوید که پارچه‌ها و لباس‌های سنگین و حجیم، مانند روتختی، در داخل مخزن گلوله نشده و کاملا پخش است. اگر اقلام به اندازه‌ی کافی بزرگ نیستند که در اطراف مخزن پخش شوند، آن‌ها را با البسه‌ای به همان اندازه حجیم در طرف مقابل مخزن در تعادل قرار دهید. البته ذکر این نکته لازم است که این راهکار در ماشین لباسشویی‌هایی با درب از بالا کارآمدتر است. چراکه مدل‌های درب از جلو با چرخش سریع تعادل متناسبی را در مخزن ایجاد می‌کنند.

بررسی تراز بودن لباسشویی روی سطح

پایه‌های ماشین لباسشویی را دقیق بچرخانید تا به صورت تراز شده و محکم بر روی سطح مدنظر قرار گیرد.

استفاده از پَدهای لرزش‌گیر

استفاده از پد‌های لرزش‌گیر یک راه آسان و مقرون‌به‌صرفه برای محکم و بی‌صدا کردن ماشین لباسشویی است. این پَد معمولا تشکی از جنس لاستیک قالب‌گیری شده است که ماشین لباسشویی یا خشک‌کن روی آن قرار می‌گیرد. همچنین یک جایگزین کوچک‌تر و ارزان‌تر نیز وجود دارد که شامل پدهای کوچک جداگانه می‌شود و برای هر یک از پایه‌های لباسشویی مورد استفاده است. در پایان لازم به ذکر است که در صورت برطرف نشدن این لرزش‌‌ها با استفاده از راهکارهای مطرح شده، باید به فکر کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه‌ای باشید.

۸. شست‌وشوی لباسِ زیر در ماشین لباسشویی

در بیشتر موارد، شستن البسه زیر در ماشین لباسشویی مشکلی ندارد، البته در صورتی که آن‌ها را جداگانه در مخزن قرار دهید. به عبارت دیگر چه در شست‌وشو بدون ماشین لباسشویی و چه با دستگاه لباسشویی همواره باید این دسته از لباس‌ها را به‌صورت جدا از سایر البسه شست. تحقیقات حوزه‌ی میکروبیولوژی نشان می‌دهد که قرار دادن تنها یک تکه لباس زیر با لباس‌های دیگر در حین شست‌وشو می تواند ۱۰۰ میلیون باکتری ایشریشیا کُلای یا ایی کُلای (Escherichia coli) را به آب منتقل کند؛ باکتری‌ای که می‌تواند عاملی برای انواع عفونت‌ها باشد. بنابراین توجه به رعایت اصول شست‌وشو در این مورد ضروری است.

در صورت تصمیم برای شست‌وشوی لباس‌های زیر با ماشین لباسشویی، باید تنظیمات دستگاه را بر روی شستن دستی قرار دهید. چراکه اغلب این لباس‌ها دارای بافت نازک و حساسی هستند. همچنین توصیه می‌شود که این دسته از لباس‌ها را در کیسه‌ی مخصوص لباسشویی قرار دهید. چراکه چنین عملی به جلوگیری از گیر افتادن لباس‌های کوچک در مخزن و آسیب به دستگاه در هنگام چرخش کمک می‌کند.

376223