کاهش جذب کلسیم و تولید ویتامین دی در بدن سالمندان

مدیر گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت گفت: در دوران سالمندی میزان جذب کلسیم و تولید ویتامین دی در بدن کاهش پیدا می‌کند.
تصویر کاهش جذب کلسیم و تولید ویتامین دی در بدن سالمندان

به گزارش سایت خبری پرسون، پریسا ترابی مدیر گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، با اشاره به لزوم مصرف تغذیه سالم در بین سالمندان اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد که طی سال‌های آینده میزان سالمندان جمعیت کشور افزایش پیدا می کند. در دوران سالمندی تغذیه سالم و داشتن سبک زندگی خوب از جمله مسائل مهم است.

او ادامه داد: در سنین بالای ۶۰ سال به دلیل تغییراتی نیاز‌های تغذیه‌ای بدن از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به مواد مغذی به دلیل بروز بیماری یا دیگر مسائل در بین سالمندان متفاوت است.

مدیر گروه تغذیه بالینی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت بیان کرد: انتخاب نوع مواد غذایی در طول روز برای سالمندان تاثیر زیادی بر حفظ و ارتقاء سلامتی آنها دارد و سالمندان گروه های مختلف مواد غذایی را با تاکید بر کاهش مصرف نمک و چربی باید مصرف کنند. اضافه وزن،چاقی ،دیابت و فشار خون بالا از جمله مشکلات این سن محسوب می شود که با مصرف مواد غذایی مناسب و داشتن الگوی تغذیه ای سالم این بیماری ها و مشکلات قابل کنترل است.

ترابی تاکید کرد: سالمندان باید روزانه شش لیوان مایعات و به خصوص آب بنوشند تا کم آبی بدن و یبوست آنها بر طرف شود.‌ با افزایش سن نیاز بدن به انرژی کاهش پیدا می کند و به همین دلیل سالمندان غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی مانند پروتئین و املاح معدنی باید بیشتر مصرف کنند. پروتئین مورد نیاز بدن سالمندان باید از منابع با کیفیت بالا مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی،فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود.

او افزود: با افزایش سن و شروع دوران سالمندی میزان جذب کلسیم و تولید ویتامین دی در بدن کاهش پیدا می کند، که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان ها دارد و احتمال شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد. در دوران سالمندی مصرف مکمل ویتامین دی و قرار گرفتن روزانه ده دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید با نظر پزشک توصیه می شود.

375875